Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-30, 08:39
Kim Kim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 5
Standard 4-6 månader, men hur?

Eftersom jag aldrig har varit i Grekland har jag en dröm om att kunna bo där i 4-6 månader med start i oktober. Om det ö h t är möjligt på min magra budget skulle jag vara enormt tacksam för råd, tips och info.

De tre viktigaste frågorna är förstås:

1. Har jag råd? När resan men inte boendet är betald kommer min månadsbudget att vara mellan 8-9000 i månaden. Går det att bo och leva på den?

2. Vart tycker ni att jag ska? Är inte intresserad av barer och disco, men vill gärna se både folkliv och enkla små byar. Man kanske kunde bo i någon liten by som har hyfsat avstånd till en större, eller också borde jag kanske satsa på en månad vardera på olika öar?

3. Hur fixar jag boende och vad går det på, i runda slängar? Skulle helst vilja hitta en lägenhet eller litet hus med minst 1 rum, kök och toa med dusch. Är det möjligt med mina finanser?

4. Flera tips?

Uj, det blev mycket det här. Men du kanske i alla fall har svar på någon av frågorna? Tro mej, jag är jättetacksam för all hjälp jag kan få.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-30, 09:19
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: 4-6 månader, men hur?

Så här ser det ut för mig:
Inkomst 9500, fasta utgifter i Sverige 5000, hyra på Kreta 2600+el+uppvärmning. Ca 2000 i mat då lagar jag all mat hemma. Kommer att gå 1500-2000 back varje månad, dom pengarna har jag. Om jag bestämmer mig för att hyra ut min lägenhet i andra hand här i Sverige blir det en tusenlapp plus. Om jag hade 8000 att disponera på mat och boende därnere skulle jag vara överlycklig!
Jag ska hyra en möblerad etta med kök och dusch i 6 månader på Kreta. Fick hjälp av en kompis att ordna lägenheten som ligger några kilometer utanför Chania. För mig är valet av plats enkelt, jag har bott där förr och har många vänner där.
Gunilla, 80 dagar och 8 timmar kvar
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-30, 10:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: 4-6 månader, men hur?

Vi två pensionärer har 15000 kr att leva på och det räcker och blir över. Hyran gör största skillnaden mot i Sverige, sen är en moppe billig i drift här där avstånden är korta, men även lokaltrafiken är billig.

Vart du ska åka har jag inga synpunkter på. Hela Grekland är intressant.

Tips: läs Kalimera, här finns erfarenhet!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-30, 14:15
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: 4-6 månader, men hur?

Vi kommer att leva på min mans pension. Vi har ca 2.800/mån, inkl vatten och värme i hyra, i vår lägenhet på Kreta, vi har vår bil med oss och hemma har vi utgifter på ca 3000:- inkl hyra. Vi kommer att ha ca 7-8000 att leva för och det skall vi säkert klara. Vi har ju sparat till resan ner och hem.
//June
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-30, 17:30
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: 4-6 månader, men hur?

Det är som min gamla gympalärare sa: Allting går och det som inte går, det går också! Det gäller bara att våga!
Gunilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-30, 17:54
Kim Kim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 5
Standard Sv: 4-6 månader, men hur?

Så härligt, då är ju fråga 1 avklarad. Hipp hurra, alltså kan jag dra ner till Grekland som planerat!

Finns det någon som kan svara på frågorna 2 och 3? Hur får jag tag på lägenhet och vart tycker ni att jag ska styra min kosa? Det finns ju hur många öar som helst att välja på, så det vore roligt att få era synpunkter.

Men som sagt: Hur får man tag på lägenhet eller hus?
Kram
Kim
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-30, 18:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: 4-6 månader, men hur?

Om du inte vet var du vill bo och inte känner någon som kan spana efter ett ställe åt dig tror jag att du måste köpa dig en resa till nåt lockande ställe först, och i lågsäsong ska det nog inte vara svårt att hitta billigt pensionat eller rum att bo provisoriskt i. Om du då gillar orten kan du fråga dig fram eller spana efter gula lappar på husen där det står ENOIKIASETE (att hyra). Jag förmodar att du reser med lätt packning. Grejor till hushållet kan man hitta i varenda kvarter i större orter.

Det som återstår är alltså att välja utgångspunkt........
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT