Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-08, 19:53
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 462
Standard Gynaikratia

Forleden da jeg skulle ordne nogle papirer, faldt jeg over et gammelt ugeblad fra 2001, som jeg havde gemt. Efter at have bladret det igennem, forstod jeg hvorfor.

I bladet var der en artikel, der handlede om "Gynaikratia" i en lille landsby nær Xanthi i Trakien. Ifølge artiklen blev "Gynaikratia" holdt netop i dag den 8. januar. Dagen beskrives som en slags mors dag, hvor de græske mænd og kvinder bytter roller - det vil sige, konerne udstyrede mændene med en lang liste over opgaver så som at skure gulve, ordne vasketøj, købe ind, lave mad og at tage sig af børnene.

Det var således også aldeles forbudt for mændende at forlade huset. Hvis de gjorde det, var kvinderne i deres fulde ret til at gå til angreb på dem, hvor de kunne risikere at få flået tøjet af og bliver overhældt med vand.

Alt imens manden var travlt beskæftiget i huset, gik kvinderne på café eller andre steder hen, hvor mændene typisk ellers holder til for at sludre og spille kort.

Kvinderne klædte sig f.eks. også ud som politibetjente og afpatruljerede landevejene, hvor de stoppede al trafik og krævede betaling, hvis folk ville køre ind i landsbyen. De indsamlede beløb blev brugt til husmoderforeningens sommerudflugt, hvor manden så igen skulle passe hjemmet.

Er der nogen af jer, der har hørt om "Gynaikratia", og om artiklen taler sandt? Endnu mere intressant kunne det være at vide, om traditionen i så fald stadig bliver holdt?

Jeg har nu lidt svært ved at tro på, at kvinderne for kun ca. 10 år siden skulle have haft så stort et behov for at "sætte manden på plads" på den måde.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-11, 11:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Gynaikratia

Jeg har også hørt om dette, fra grekere, og lest om det, men jeg vet ikke om skikken fremdeles holdes i hevd. Det aner meg at den nå iallfall har blitt mer utvannet, men ikke vet jeg.

Prøvde å google det, men fant lite. Likevel er det endel sider hvor dette eller lignende står:

Gynaikratia on January 8th is a day of role reversal in villages in northern Greece. Women spend the day in kafeneia (cafés) and other social centres where men usually congregate, while the men stay at home to do housework.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-11, 11:29
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Gynaikratia

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

... Women spend the day in kafeneia (cafés) and other social centres where men usually congregate...

Jeg har også googlet og fandt begrebet ””Gynaikratia””.

Men der stod ikke noget om, hvorvidt kvinderne, foruden at tilbringe dagen café, også overtager arbejdet med at bygge huse, anlægge veje i bjergene, tager på havet for at fiske eller andre typiske mandejobs…
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-11, 13:03
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Gynaikratia


En rolig historia var det iallafall, vare sig den är sann eller inte....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-13, 16:20
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 462
Standard Sv: Gynaikratia

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Prøvde å google det, men fant lite. Likevel er det endel sider hvor dette eller lignende står:
Ja, jeg prøvede også at Google, men så du siger, så finder man ikke meget. Sikkert fordi skikken ikke længere holdes i hævd.

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Men der stod ikke noget om, hvorvidt kvinderne, foruden at tilbringe dagen café, også overtager arbejdet med at bygge huse, anlægge veje i bjergene, tager på havet for at fiske eller andre typiske mandejobs…
Det tror jeg så ikke, var en del af konceptet

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
En rolig historia var det iallafall
Ja, det var
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT