Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-05, 12:01
Xasthur Xasthur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 1
Standard Att bo på någon av öarna i något år.

Det är så att jag är intresserad av att dra bort och bosätta mig på någon av de lite mindre öarna (dvs mindre än Kreta och Rhodos).
Samos är helt klart en favorit.
Min fråga är, hur går man till väga egentligen?
Jag är 21 år och har gymnasial el-utbildning. Och det jag är ute efter är egentligen mestadels att bo där, arbeta så jag har pengar till så att jag klarar mig.
Jag vet inte hur det är med arbeten, utöver bartender,servitris/servitör och liknande turistjobb. Finns det vanliga jobb att få tag på som utlänning?
Jag är inte rädd för att jobba.
Vad är egentligen levnadskonstnaden där borta kan man tänka sig?
Har ju bara varit där som turist, och då snålar man inte direkt.
Vet inte riktigt var man ska börja. Skulle verkligen uppskatta svar, från er som vet lite mer!

Take care!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-05, 13:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Att bo på någon av öarna i något år.

Beklager å være bærer av dårlige nyheter, men:

Det er ikke lett å få jobb i Hellas.
Det er nesten umulig hvis du ikke kan gresk.
Du kan nok klare å få jobb på øyene i barer o.l. i turistsesongen, men betalingen er ikke nok til å klare seg på hele året. Kanskje kan du få strøjobber som vindrue-, oliven- og appelsinplukker, men det er bare for noen få uker.

Grekere bor som regel hjemme til de gifter seg, fordi det er vanskelig å klare seg alene på én inntekt. Unge mennesker tjener sjelden mer enn 700 euro måneden, ofte mindre. Mat og strøm er forholdsvis dyrt. Boligmarkedet på Samos kjenner jeg ikke til, men jeg vet at mange steder i Hellas er det vanskelig å finne en (umøblert) ett-romsleilighet til under 250 E. Møblert koster mer, og er ikke så vanlig.

Jeg vil på ingen måte fraråde deg til å følge drømmen din, men om du kan, spar opp så mange penger du kan på forhånd. Ta en ferietur dit du velger å dra, og sjekk opp hva det koster å leie bolig og om det er jobbmuligheter.

Lykke til!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-05, 14:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Att bo på någon av öarna i något år.

Jag håller helt med Admirala ! Kolla först!

Det är givetvis lättare att lyckas om man har bekanta som kan stötta en i början. Du har ju fördel i att vara så ung, så om du använder några månader till att rekognocera på plats kan du kanske hitta något som håller även utanför säsongen.

Vi har en son som just nu jobbar för mat och husrum i Italien genom en organisation som heter Wooff, det är ekologisk odling. Jag vet inte om det finns motsvarande sak i Grekland, men det kan vara värt att undersöka.

Åtskilliga jag känner har kommit till Grekland och stannat- för kortare eller längre tid- efter att ha träffat Kärleken...dessvärre är denna start ingen garanti för att det ska bli en bra tid!

Grekland ligger kvar, ta det lugnt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-05, 22:07
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Att bo på någon av öarna i något år.

Jag bor visserligen i Thessaloniki och inte på en ö, men här i stan är det i stort sett lika dyrt att leva som i Stockholm som jag kommer ifrån. Det enda som egentligen är billigare är taxi, buss och att äta på taverna. Hyrorna och mat i mataffären är så gott som samma som i Stockholm tyvärr och som tidigare sagts, låga löner. Jag som sjukgymnast har en ingångslön på 680€, så det är inte bara låga löner för outbildade Det finns många positiva saker med att leva i Grekland, men det är definitivt inte ekonomin.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-06, 10:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Att bo på någon av öarna i något år.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilithsdotter Visa inlägg
Jag som sjukgymnast har en ingångslön på 680€
Är det före eller efter skatt?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-07, 16:28
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Att bo på någon av öarna i något år.

Efter, som tur är... Man betalar visserligen inte skatt om man tjänar under 1050 € (inte säker på den siffran dock), men däremot för sin sjukvårdsförsäkring.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-16, 17:28
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Att bo på någon av öarna i något år.

Hej
Jag skulle nog börja med att komma ner och jobba en sommarsäsong på en ganksa turistig ö, där finns mer jobb. Som servitör tjäna du ungefär 6-7 euro i timmen plus dricks. Ingen skatt. Sen när hösten kommer kan du ju se vad som finns att göra, men det kan vara svårt. Arbetslösheten på öarna är jättehög under vintrarna men det är inget direkt problem för lokal befolkningen eftersom det flesta tjänar tillräckligt under sommaren. Här på Naxos kan det finnas lite ströjobb som på byggen etc. men har man ingen erfarenhet så kan det bli svårt, men om man är händig så kanske det går. Det handlar mycket om kontakter. Hyran för en liten lägenhet ligger på drygt 300 euro i månaden och levnadskostnaderna är nog ungefär som i Sverige.
Lycka till.
Lotta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-27, 14:24
spartacuss avatar
spartacus spartacus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Olika
Inlägg: 53
Standard Sv: Att bo på någon av öarna i något år.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilithsdotter Visa inlägg
Jag bor visserligen i Thessaloniki och inte på en ö, men här i stan är det i stort sett lika dyrt att leva som i Stockholm som jag kommer ifrån. Det enda som egentligen är billigare är taxi, buss och att äta på taverna. Hyrorna och mat i mataffären är så gott som samma som i Stockholm tyvärr och som tidigare sagts, låga löner. Jag som sjukgymnast har en ingångslön på 680€, så det är inte bara låga löner för outbildade Det finns många positiva saker med att leva i Grekland, men det är definitivt inte ekonomin.

Hur ser arbetsdagarna ut? Stressigt? Oorganinserat?
Hur många timmar jobbar du?
Kommer lönen stadigt eller får man dra pengarna ur chefens hand, varje månad?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT