Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-14, 12:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Minibåtluff

Kan man under 14 dagar förutom ankomst-och avresedag hinna ta sig runt mellan öarna Kea, Syros och Tinos...Vi har efter att ha läst Jannes guider blivit så himla sugna på att göra denna rutt de 2 första veckorna i augusti... Från Atens flygplats verkar det ju himla lätt att börja med Kea och sen vidare...
Janne: Det blir dyrt att sitta och läsa Dina fantastiska skildringar!

Lissi - som hyfsat billiga flygbiljetter t o r Aten
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-14, 15:58
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Minibåtluff

Det låter väl som en idealisk plan, tycker jag.
Grattis till era rimliga biljetter! Vem flyger ni med?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-14, 18:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Minibåtluff

Vi var både på Kea og Syros på vår lille øyloff sist sommer, deilige øyer begge to. Kea seiler om som favorittøy etter Lesvos, vi falt grundig og dypt for denne perlen av en øy! Hvis du vil ha mer Kea-skryt, finner du det i reisebrevet mitt

Men vi reiste ikke direkte mellom dem, så noen reiserute kan jeg ikke hjelpe med. Båten vi tok fra Kea gikk til Kythnos. Vi gikk av båten der, for vi måtte videre med en annen båt til Serifos. Hvis du har kartet foran deg, og ser hvordan øyene er plassert, er det jo ikke ulogisk om Kea - Kythnos-båten gikk videre til Syros, men jeg husker altså dessverre ikke detaljene. (Båten het imidlertid Panaya Tito og seilte en torsdag...)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-14, 20:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Minibåtluff

Marianne: Vi åker med Sterling och fick biljetter t o r för oss båda under 4000 kr, vilket vi är nöjda med.

Admirala: Jag kommer ihåg att Du var så förtjust i Kea. Vi har definitivt bestämt Kea och Kithinos sen blir det Syros..men Tinos går nog inte för just den perioden är ön "invaderad " av pilgrimmer som ska krypa upp för trappan till kyrkan i Tinos stad. Den 15 augusti är den "stora dagen" och den veckan då är det tufft att få rum på ön. Vi tar Tinos en annan gång... Vi har gott om tid att planera, men som vi förstått av Jannes guide är det väldigt smididgt att åka mellan öarna...och de verkar så lugna och vackra! Vi har ju inte så många dagar på oss...

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-14, 20:42
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Minibåtluff

En annan ö i faggorna är Andros, som jag kan varmt rekomendera, efter 5 övernattningar i Batsi. Det var en skön avslappnad vistelse, och Chora, som besöktes under en moppetur, är mycket charmig. På min nedräknare för juni kan du se när vi lämnar Gavrion för hemfärd.

Abi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-14, 21:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Minibåtluff

Jo vi har funderat lite på Andros också...men allt beror på hur båtarna går mellan öarna. Vi har bara 14 dagar på oss och då är det 3 öar som gäller...Inte mer...Vi har LÅNG tid att fundera

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-16, 20:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Minibåtluff

Åh så svårt att bestämma vilka öar men ska till..Jannes guide gör det ju bra SVÅRARE ju mer man tittar... Problemet är ju att det är mitt i högsäsongen...och vi vill inte boka mer än första ön i förväg....sen vill vi kunna improvisera...

Skulle det funka med Pireus-Sifnos och sedan tillbaks till Lavrio via Serifos och Syros??? Har någon provat Sifnos-Serifos -Syros är alltså min fråga...och även hur lång tid tar transfern Pireus -Sifnos?? Går kvällsbåt?? Vi landar nämligen inte förrän 15.30 .....

Lissi - som grunnar vidare...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-01-16, 22:53
Tomas Es avatar
Tomas E Tomas E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Visby
Inlägg: 13
Standard Sv: Minibåtluff

Grattis till biljetterna Lissi,
Kan precis som Abi rekommendera Andros och Batsi. Trevlig, lugn stämning helt klart. När det gäller båtförbindelse Pireus-Sifnos tar det 3-5 timmar beroende på fartygstyp enlig vad jag har hittat (Janne kanske vet mer).
Är också sugen på denna rutt men har en annan planering på resa innan dess....

/Tomas E
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-17, 14:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Minibåtluff

Citat:
Jannes guide gör det ju bra SVÅRARE ju mer man tittar...


Citat:
Har någon provat Sifnos-Serifos -Syros är alltså min fråga
Vi åkte Lavrio-Kea-Kithnos-Serifos-Sifnos-Santorini. Din rutt borde funka Lissi.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-01-17, 18:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Minibåtluff

Sifnos är i alla fall helt klar första veckan. Jag har skrivit till flera pensioner om rumspriser. Din favorit i Faros vill ha 65euro/natt om vi stannar 7 nätter. (Högsäsong)
Har även skrivit till Windmill ovanför Kastro som väl är vårt förstaval....
Sen får vi se vilka öar vi tar....
ÅH så härligt att VI äntligen vågar oss iväg på riktig ö-luff! Förra året var ju bara ett smakprov....
Jo, den vinsten (CD:N) blev dyr!!!

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-01-17, 18:28
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Minibåtluff

Sifnos är en UNDERBAR ö! I Grekland går man alltid ner i varv och blir som en ny människa, men på Sifnos når man den OPTIMALA avkopplingen. När vi var där 2005 hade vi planerat att stanna 3 nätter och sedan åka vidare till Serifos. Men vi kände från första stund att här vill vi stanna LÄNGE. Det blev 7 underbara dagar, med mycket avkoppling, vandringar, sol och bad. Känner nu att det måste bli Sifnos 2008....
Carina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-01-17, 21:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Minibåtluff

Har nu fått svar från Windmill apartments Sifnos...Vill man bo i själva kvarnen kostar det 120(!) euro per natt....likaså i "apartments"..En studio kostar 70 euro /natt... Vet Du Carina var de ligger? Antar att de är nära..
Nu får vi fundera...En vecka blir det inte på Sifnos..5 nätter max... 70-100 euro per natt är tydligen gängse pris för högsäsong. Är det samma pris på alla öar denna tid på året?? Vi har alltid åkt i juni-juli förut och då var det ju billigare. Eller är dessa öar extra dyra i högsäsong???
Vad brukar ni betala som löluffar just i början på augusti??

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-01-17, 22:28
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Minibåtluff

Överst i själva kvarnen finns en stor lägenhet på två våningar avsedd för ca 4 personer. Det är en av deras "apartments", mycket exklusiv. Vi bodde i en studio precis under denna lägenhet, i själva kvarnbyggnaden. Sedan fanns det omkringliggande studios och apartments, endel var ihopbyggda med kvarnen och endel var fristående. Alla hade underbar havsutsikt.
Tycker att priset låter våldsamt högt, med tanke på att vi gav 30 euro vid midsommar. Går det inte att pruta tror du?
Angående prisnivåer på Sifnos; Innan vi åkte dit hade vi hört att priserna över lag skulle vara högre här. Och så upplevde vi nog att det var. I somras på Naxos var det billigare både att äta och att bo. Tycker trots detta att Sifnos är VÄL värt ett besök. Jag har vänner som var på Sifnos i augusti 2005. Vet att de endast fick prisuppgifter på över 60 euro när de mailade sina förfrågningar, men att de senare hittade billigare boende på plats. Ska fråga vad de gav till slut.

Carina

Senast redigerad av CarinaN den 2007-01-17 klockan 22:31.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-01-18, 06:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Minibåtluff

OK, jag är tacksam för all hjälp!...Ja vi gör så att vi mailar runt till de öar vi tänkt och är det lika dyrt överallt då väljer vi andra öar denna gångn och tar Sifnos mfl i början på sommaren ett annat år...Vi har ju inte obegränsat med pengar med tanke på att vi ska till Grekland 2 gånger innan dess!

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-01-18, 11:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Minibåtluff

Citat:
Jag har skrivit till flera pensioner om rumspriser. Din favorit i Faros vill ha 65euro/natt om vi stannar 7 nätter.
Brukar ligga mellan 30-35 under icke-hög-säsong. Sifnos är generellt dyrt under högsäsong. Många vill dit och det är brist på rum. Tycker ändå att ni ska åka. Åker ni till någon annan ö (som kanske inte är lika trevlig) kanske ni får betala 55 Euro per natt och då skiljer det bara två greksallader.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-01-18, 11:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Minibåtluff

Citat:
Vad brukar ni betala som löluffar just i början på augusti??
Det var länge sedan jag luffade i Kykladerna i augusti så det kan jag inte uttala mig om. Doddarna i augusti har jag bättre koll på, betalade mellan 35 och 45 senast jag reste där i augusti. Öarna i västra Kykladerna (som Sifnos, Milos och Folegandros) har inte nog med bäddar under högsäsong, därför är priserna högre.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-01-18, 14:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Minibåtluff

Vi reiste i første del av august i fjor, og betalte dette (vi prutet ikke, og bestilte hjemmefra):

Kea, hotel Seri i Ioulida, 100 euro. Dette er det eneste hotellet i Ioulida, og det var kjempefint. Jeg ville absolutt valgt å bo der igjen om (når ) vi skal tilbake, men det går jo fint an å finne rimeligere hotell, f.eks i Korissia, havnebyen. Det går busser til Ioulida, og taxi kostet ca 5 euro.

Serifos, hotel Serifos, 85 euro m frokost. Bittelite rom, ikke verd prisen, men stor balkong og grei beliggenhet, midt i havnebyen Livadia. Rent og ordentlig og helt ok frokost.

Sifnos, pensjonat Koukis, 44 e. Ikke frokost men kjøleskap på rommet. Vi bodde i hovedstaden, i "bydelen" Ano Petali. Veldig enkelt hotel, det verste var at her ikke var a/c. Kan man leve uten det går det jo greit, og får man rom i andre etasje (vi bodde på bakkeplan), går det jo an å ha vindu/balkongdør åpen om natten. Pensjonatet lå veldig fint til. Skal jeg tilbake hit, ville jeg bodd i Artemonas, en annen "bydel", eller nede i sentrum. Øya har veldig gode bussforbindelser overalt, men det er best å bo i hovedstaden, fordi alle bussene går innom der, uansett hvor man skal.

Syros/Ermoupolis, Arxontissa, 55 E uten frokost. Fint rom, fin utsikt. Det ligger rett ved en stor rundkjøring, men det gjorde ikke oss noe, og rommene er godt lydisolerte.

Må legge til at vi er nokså kresne mht hotellrom...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT