Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-27, 09:00
Majjlos avatar
Majjlo Majjlo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 46
Standard Parga bil till Meteora

Hej!
Hur lång tid tar det att köra till Meteora från Parga? Kan någon beskriva resan och tipsa om trevliga stopp på vägen? Hur är själva körningen?

Vi tycker att det ser fantastiskt ut med klostren på dessa höga toppar! Hur går själva besöken dit upp till? Parkeringar?Går man upp?



Längtar så till semestern!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-27, 10:45
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Följer tråden då jag själv så gärna skulle vilja uppleva Meteora i sommar!
Tänkte också hyra bil och köra själv från Parga/Ammoudia... fixar man det på en dag?

Har även med en sexåring, som älskar gamla byggnader och historia, är det några speciella kloster vi bör besöka eller är det bara speciella som går att besöka öht?
Undrar också över parkeringen, parkerar man på en plats och promenerar till de olika bergen?

Hoppas ok att jag tjuvlånar tråden, men tänker att vi kan få så mkt info som möjligt då
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-27, 13:58
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Hej,

Åh vilken upplevelse ni har framför er!

Enligt Google maps tar det knappt 2,5 tim att köra från Parga till Meteora.
Det måste betyda att det är bra väg hela vägen nu.

Jag har inte varit där sedan maj/juni 1993 så det har såklart hänt en hel del!!
Då firade jag min 40-årsdag just i Meteora. Hade haft det som en liten dröm att få göra det under några år.

Parga var helt nytt som chartermål då och några organiserade resor till Meteora fanns inte. Vår reseguide kände inte ens till klostren i Meteora Än mindre kunde hon tipsa om ställen att besöka utmed vägen

På den tiden var det en gammal hederlig grekisk papperskarta som gällde så det var en upplevelse i sig att tyda ortsnamn osv. Det var inte heller helt lätt att staka ut närmaste vägen. Men vi fick en fantastisk resa!

Vi tog sikte på Ioaninna, dels kände vi igen namnet och det såg ut att vara en större väg dit.
Jag vet att ett av minnena under vägen dit var att hela tiden omkring byarna vi passerade, gick det människor mitt i vägen. Vi undrade lite över det men allt eftersom vi körde förstod vi att dom ville undvika ormar. Det var nämligen jättemånga överkörda ormar på vägen
Ioaninna var en vacker stad vid en insjö som jag inte längre minns namnet på. Överallt utanför tavernorna fanns stora akvarier med diverse fiskar man tagit upp ur sjön. Jag minns också att man "vädrade ut" vintern för på alla balkonger hängde diverse färgglada tjocka täcken, fällar och mattor. Jag tror att det fortfarande kan vara värt ett stopp där

Som jag minns det så blev vägarna lite mindre bra efter Ioaninna, det är dom förmodligen inte idag.

Vi fortsatte sedan till byn Metsovo. Det namnet hade vi sett på en vinflaska som vi druckit på en restaurang i Parga. Att Metsovo var känt för sina viner visste vi inte då men det har vi lärt oss senare. Det måste också vara känt för sina fantastiskt fina hus med såå vackra träbalkonger, dörrar och andra utsmyckningar i trä. Väldigt olikt något annat vi då sett i Grekland.
Vi övernattade i Metsovo och åt på kvällen en helt ljuvlig Kleftiko på just en sådan fin balkong på en liten lokal taverna
Där tycker jag absolut ni ska stanna till!

Dagen efter begav vi oss så mot vårt mål Meteora. Det jag särskilt minns av vägen dit var att det var jättekallt på utsidan trots att solen sken. Vi var ganska högt upp i bergen och de enorma snöpinnarna utmed vägen skvallrade om att där kunde nog komma en hel del snö på vintern. Fortfarande kunde man se snö på de högsta topparna.

Ett stopp för att tanka bilen, vid en av få bensinmackar, slutade med att vi av damen i kassan blev bjudna på en fantastisk god tomatsoppa, med ett på den tiden så vanligt, jättetorrt bröd. Vattnet gick hon tvärs över vägen och hämtade. Det rann i en strid ström från de höga Pindosbergen! Underbart! Och ett jättefint minne!

Väl framme så slogs vi av det fantastiska landskapet. Och sedan de underbara klostren! Vi parkerade bilen på en stor parkering och sedan gick vi emellan de olika klostren. Det var inte särskilt många turister då men där fanns några bussar.
Det var helt fantastisk och jag fick stå där på den fina bron till Rousanou, ett av de 6 klostren, just på min 40-årsdag precis som jag önskat!

Nu är ju detta en himla massa år sedan så mycket har säkert förändrats men klostren finns ju där och är absolut värda ett besök

//maji
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-27, 17:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Vi åkte också till Meteora under vårt första Pargabesök. Det var 1999, innan motorvägen var klar. Vi var borta i tre dagar och besökte först Zagoriaområdet för att få se de vackra välvda stenbroarna nära Kilpoi (tror jag byn hette) Fantastiskt vackert område. Vi övernattade i Ioannina som vi tyckte mycket om. En övernattning hade vi också i Metsovo, en by man INTE ska missa!
Hur det är nu tidsmässigt med bil vet jag inte

Lissi.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-27, 19:27
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Har precis stött på bilder på stenbroarna i Zagoria, de måste jag bara se!!

Vi vill helst slippa övernattning, och köra i mörker... Så hoppas ni har rätt att vägarna kanske är bättre nu än förr?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-28, 12:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
Har precis stött på bilder på stenbroarna i Zagoria, de måste jag bara se!!
Om ni inte vill köra kan ni hänga på någon utflykt, det finns många olika, bland annat till Zagoria och Meteora.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-28, 17:18
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om ni inte vill köra kan ni hänga på någon utflykt, det finns många olika, bland annat till Zagoria och Meteora.
Ja funderar faktiskt på att köra till ena platsen och ta en utflktsbuss till andra... blir mkt sittande i bil annars och tror inte man hinner med båda på en dag?
Känner att jag kanske mest vill se Meteora i lugn och ro, och ta egen bil dit. Och sen åka med utflykt till Zagoria med stopp vid flera broar och raviner.. där man även stannar i flera mindre byar och även Ioannina... kanske bra med en guide då
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-03-28, 17:28
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Vi reiste på en heldags utflukt som Apollo organiserte fra Parga. Den nye veien tvers over Nord-Hellas har revolusjonert kjøretidene. Det ble sagt at før tok det litt over 8 timer å kjøre fra Ioannina til Thessaloniki, mens man nå bruker mindre enn 3,5 timer. Veien er en opplevelse i seg selv, med broer og tunneller. Den høyeste broen skal være 270 m (!) over bunnen i den dalen den krysser.
Utflukten tok hele dagen, men den er opplagt med gode pauser. En av pausene er i Metsovo, som har vært nevnt lengre oppe. En flott landsby, som vi gjerne skulle brukt flere dager i.
Og så selve Meteora: Det var en stor fordel å ha en god guide med oss, og en planlagt runde der vi fikk med oss det viktigste, med et lengre besøk i ett av klostrene som høydepunkt. Meteora er uten konkurranse det mest fantastiske sted vi har besøk på alle våre år i Hellas. Så god tur!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-03-29, 10:01
Majjlos avatar
Majjlo Majjlo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 46
Standard Re: Parga bil till Meteora

Tack för all inspiration!

Vad upprymd jag blir av att läsa era intressanta tips! Jag har utforskat dem på nätet nu, sett på youtube och Google earth. 👍🏼 Resan till Parga är som en dröm nu när alla i familjen nästan dukat under av influensan, (om än tillfälligt).

Vad kostar det att besöka klostren utan guidad tur tror ni?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-03-29, 10:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Nu är det ju 17 år sen jag , dottern och dåvarande maken var i Meteora, men då betalade vi inte inträde till Agia Triada som vi då besökte. Vi var de enda besökarna och munken som "tog hand om oss" bjöd på stora gröna äpplen och kaffe med kondenserad mjölk. Dottern som inte drack kaffe fick ett stort glas med bara mjölk och hon led alla helvetes kval för att av artighet försöka få i sig några klunkar minns jag. Promenaden upp till klostret var riktigt häftig!!
Vi hade ett LÅNGT givande samtal med munken, som hade levt i klostret sen tjogoårsåldern. Vid vårt besök var han kanske 40.
Jag minns att vi sen vid jul skickade en varm tröja och en klocka till honom. Han hade klagat över att det var kallt på vintern och att hans klocka var sönder. Vi fick ett långt tack senare, men det var ett kopierat brev så han fick kanske många klockor och tröjor om han bett många
Ett kul minne i alla fall!
Jag har en underbar bilderbok " METEORA The sacred rocks and their story" Där står det om alla kloster och det är en jättefin bok att läsa.

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-03-29, 17:51
Majjlos avatar
Majjlo Majjlo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 46
Standard Re: Parga bil till Meteora

Lissi: Låter som ett oförglömligt möte! 😊 Du skrev att det är kalla vintrar, men hur är det i juni tror ni? Nu talar jag alltså om temperaturen i bergen och inte i Parga. Fascinerande att det finns såna klimatzoner nära varandra.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-03-29, 18:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Vid klostren var det varmt, vi var där I månadsskiftet juni/juli tror jag...men till klosterbesöket hade jag långkjol och kofta förstås.

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-03-29, 19:26
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vid klostren var det varmt, vi var där I månadsskiftet juni/juli tror jag...men till klosterbesöket hade jag långkjol och kofta förstås.

Lissi
Är det krav på det o m man vill gå in i klostren?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-03-29, 19:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Det tog jag bara för givet, inte långkjol kanske men att skyla axlar och knän är ju säkert ett måste.

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-03-29, 20:47
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Parga bil till Meteora

vi var in på ett nunnekloster och där fanns kjolar att låna,sen fick vi låna ihop överdelar av varann men in kom vi.Kommer ihåg att det fanns en vacker trädgård.När vi var där 2000 var inte nya vägen färdig,såg ut som dom höll på att spränga genom berget på ett ställe.Meteora var häftigt,var som att hamna i en alpby.Sen vart det vingel för oss innan vi kom till Meteora,vi var upp till Monodendri,mycket vackert å så fina hus och utsikten från klostret över Vikosravinen.Vi bodde över i Kalambaka på ett riktigt skruttigt hotell.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-03-31, 11:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
Är det krav på det o m man vill gå in i klostren?



Camilla var tvungen att låna en kjol fast hon hade långbyxor på sig.

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
vi var upp till Monodendri,mycket vackert å så fina hus och utsikten från klostret över Vikosravinen.
Där var vi också, och det var sååå fint!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-04-01, 11:59
Majjlos avatar
Majjlo Majjlo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 46
Standard Re: Parga bil till Meteora

Vilken härlig vy!
Jag får hålla koll på kidsen, den saken är säker... De får nog springa av sig innan vi utforskar höjden. 🙄😊
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-04-01, 12:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
till klosterbesöket hade jag långkjol och kofta förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
Är det krav på det o m man vill gå in i klostren?
Ja, du ska skyla axlarna och ha lång kjol. Jag brukar ha med mig en tunn pareo och lindar om den som en kjol och fäster med säkerhetsnålar, och en sjal över axlarna. Har funkat hittills.

Karin
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-04-01, 16:30
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Vad menas med lång kjol, räcker det om den döljer knäna? (är ingen kjolmänniska men har flera klänningar som räcker ned över knäna).
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-04-01, 20:19
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Parga bil till Meteora

Dom vi låna hade samma längd som Camillas kjol,en bit nedanför vaden

Pia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT