Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-09, 12:26
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard tax-free??

Hej!!

HAr fått tax-free katlogen nu. Men det står att man inte får förbeställa till utresan. Men får man handla på Arlanda och ta med? Var längesedan jag åkte nu, så jag minns inte. Och när öppnar affärerna på arlanda? Nu ska jag lägga mig o sola och läsa katalogen

Nina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-09, 12:33
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: tax-free??

Japp,på Arlanda får Du handla allt utom cigaretter och alkohol,butikerna öppnar vid 06.00 om jag inte missminner mig.

Senast redigerad av Athanasia den 2008-05-09 klockan 12:34. Anledning: tilläg
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-09, 14:21
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: tax-free??

Tax-free får man väl inte köpa när man reser inom eu. Däremot brukar dom ha "erbjudanden" på planet. Som oftast är billigare att köpa på plats i Grekland.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-09, 14:31
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: tax-free??

Men man får iaf beställa när man åker hem, och det är ju betydligt billigare än att handla hemma.


Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Tax-free får man väl inte köpa när man reser inom eu. Däremot brukar dom ha "erbjudanden" på planet. Som oftast är billigare att köpa på plats i Grekland.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-09, 16:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: tax-free??

Citat:
Ursprungligen postat av nina_77 Visa inlägg
Men man får iaf beställa när man åker hem, och det är ju betydligt billigare än att handla hemma.
Jo man får beställa på hemvägen, men det är inte tax free, för det är ju borttaget inom EU. På flygplatsen i Aten är det mesta billigare än beställningsvarorna i katalogen. På de mindre flygplatserna finns det ofta ingen butik.

I supermarketar är det sällan billigare, även om det ibland påstås så.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-09, 17:59
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 85
Standard Sv: tax-free??

Nina, det er en butikk på Kavala flyplass men den er ikke så veldig stor. Lenge siden jeg har kjøpt noe der så vet ikke hvordan prisene er, men kan ikke tenke meg det er noe særlig billigere enn utenfor flyplassen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-09, 22:31
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: tax-free??

Det är lite förvirring om begreppen här, verkar det som

Som sagt, äkta "tax-free" existerar inte inom EU, varken på flygplatserna i Grekland eller ombord på flygplanen. Den riktiga tax-free butiken på Arlanda får man alltså inte handla i när man flyger inom EU.
Däremot så är det som ofta marknadsförs som "tax-free" alltid skattad sprit. I Grekland är spritskatten ganska låg, bland de lägsta inom EU tom, så i supermarkets och på flygplatsen kan de hålla konkurrenskraftiga priser. Jag har jämfört lite på skoj, och det är ungefär lika billiga på tex ouzu, men importerad sprit är ofta billigare på Atens flygplats. Mycket på grund av strööe volymer och bättre inköpspriser, får man anta.
Ombordköpen på flygen är ungefär samma sak. Där använder man sig dock av den fullt lagliga möjligheten att göra inköpen i valfritt EU-land, vilket ju självklart är det med de absolut lägsta spritskatterna. Detta tillsammans med säkert mycket bra inköpspriser gör att man kan hålla en prisnivå ombord som är skenbart "tax-free", dvs bara något dyrare än på Arlanda (som i sin tur också faktiskt har bra priser på det mesta, när man jämfört internationellt sett med tex USA, Asien etc). På det lägger ju sedan bolaget sin egen vinstmarginal, så jag kan tänka mig att man hamnar högre än flygplatspriserna ibland. Ombordförsäljningen är en riktig kassako för bolagen, faktiskt.

Meningen med detta var nu inte att skriva någon på näsan, snarare en liten orientering om vad som egentligen döljer sig bakom det ganska luddiga begreppet "tax-free".
Yak, som har intresserat sig för ämnet länge :P

Senast redigerad av Yak den 2008-05-09 klockan 22:35.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-10, 08:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: tax-free??

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
Jag har jämfört lite på skoj, och det är ungefär lika billiga på tex ouzu, men importerad sprit är ofta billigare på Atens flygplats.
Ouzo och grekisk öl Det är vad jag också kommit fram till vid jämförelser.
Nackdelen med att handla i supermarket är att sortimenten är ganska begränsat och om man söker något speciellt kan man få lägga mycket tid på det, något som i alla fall jag inte vill slösa semestern till att göra.

Däremot, om man flyger från mindre flygplatser så finns det inte alltid någon butik, så då har man ju inget val.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-10, 12:59
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: tax-free??

Citat:
Ursprungligen postat av nina_77 Visa inlägg
Hej!!

HAr fått tax-free katlogen nu. Men det står att man inte får förbeställa till utresan. Men får man handla på Arlanda och ta med? Var längesedan jag åkte nu, så jag minns inte. Och när öppnar affärerna på arlanda? Nu ska jag lägga mig o sola och läsa katalogen

Nina
Hmm...? Jag har också råkat ut för flera gånger (massor) att man inte får handla på utresan. Förra året när vi reste med Apollo eller Fritidsresor, jag minns inte, ja då fick vi helt plötsligt köpa med på utresan. När vi reste till Sicilien några veckor tidigare fick vi inte köpa på utresan. Nu ska vi till Rethymnon om fem dagar och nu får vi köpa till utresan igen, och jag har redan beställt ett barpaket med småflaskor som rom, gin, Whisky, konjak, skumpa och likör
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-10, 13:10
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Mellan Oslo och Stockholm
Inlägg: 49
Standard Sv: tax-free??

Har det något att göra med flygbolagen?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-10, 13:19
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: tax-free??

Citat:
Ursprungligen postat av Deus Ex Visa inlägg
Har det något att göra med flygbolagen?
Det är ett möjligt och vettigt alternativ? Men det förefaller sig så att jag reser mestadels med Fritidsresor och Apollo, och jag brukar inte få köpa alkohol på utresan. Men sista resan till Kreta gick det, och nu med Ving till Kreta så går det också
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-10, 15:12
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: tax-free??

hmmm.... det står ju bara att jag inte får förbeställa till utresan. Men till hemresan går det bra. Men det kanske är möjligt att handla på Arlanda ändå då?? Ville ha med lite goo dricka till balkongdrinkarna :-) När syrran åkta till Thassos för nåt år sedan, köpte dom sprit och tog med sig. Men annars så får jag handla det på plats då. Får väl se vad som finns tillgängligt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-10, 15:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: tax-free??

Det går utmärkt att handla på flygplatsen i Sverige, men du får inte handla till tax free priserna, det får bara de som flyger till ett land utanför EU göra.
// Helén
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-10, 16:00
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: tax-free??

ok, men priserna är väl ändå lägre än om jag skullle handla på tex systembolaget?? Jag har varit o rest utanför EU de senaste gångerna så jag kommer inte ihåg hur det var.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det går utmärkt att handla på flygplatsen i Sverige, men du får inte handla till tax free priserna, det får bara de som flyger till ett land utanför EU göra.
// Helén
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-11, 09:52
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: tax-free??

Citat:
Ursprungligen postat av nina_77 Visa inlägg
ok, men priserna är väl ändå lägre än om jag skullle handla på tex systembolaget?? Jag har varit o rest utanför EU de senaste gångerna så jag kommer inte ihåg hur det var.
Sist jag var på Arlanda fick man INTE handla sprit inom EU. Jag vet att luftfartsverket försökt få tillstånd att sälja sprit till resenärer inom EU (för skattade priser då) men jag tror inte det är så ännu. Tills vidare så är man hänvisad till systembolaget i Skycity på den punkten.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-11, 10:11
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: tax-free??

Citat:
Ursprungligen postat av nina_77 Visa inlägg
hmmm.... det står ju bara att jag inte får förbeställa till utresan. Men till hemresan går det bra. Men det kanske är möjligt att handla på Arlanda ändå då?? Ville ha med lite goo dricka till balkongdrinkarna :-) När syrran åkta till Thassos för nåt år sedan, köpte dom sprit och tog med sig. Men annars så får jag handla det på plats då. Får väl se vad som finns tillgängligt.
Vilket flygbolag åker du med eftersom du inte får förbeställa både på ut och hemresan?
Jag har åkt med Apollo och Novair från umeå till Kreta de senaste 4 åren och alltid fått förbeställa.
Nu ska vi åka med Fritidsresor och Tui Fly och det verkar inte vara några problem varken ut eller hem.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-05-11, 12:24
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: tax-free??

Jag åker med airtors och flygbolaget het nordic airways. Vi märker väl snart hurvida vi får handla eller inte.

Nina


Citat:
Ursprungligen postat av nekjam Visa inlägg
Vilket flygbolag åker du med eftersom du inte får förbeställa både på ut och hemresan?
Jag har åkt med Apollo och Novair från umeå till Kreta de senaste 4 åren och alltid fått förbeställa.
Nu ska vi åka med Fritidsresor och Tui Fly och det verkar inte vara några problem varken ut eller hem.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-05-11, 22:38
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: tax-free??

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
Sist jag var på Arlanda fick man INTE handla sprit inom EU. Jag vet att luftfartsverket försökt få tillstånd att sälja sprit till resenärer inom EU (för skattade priser då) men jag tror inte det är så ännu. Tills vidare så är man hänvisad till systembolaget i Skycity på den punkten.
Eh, när var du på Arlanda senast?
Systembolaget finns väl inte där längre, Rest and Fly har väl övertagit deras lokaler för flera år sedan.
Rätta mej gärna om jag har fel men inte ens Systembolagets hemsida visar någon butik på Arlanda.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-05-11, 22:56
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: tax-free??

Jag har alltid kunnat förbeställt till utresan, så även i år med Tui. Däremot har det inte på många år varit möjligt att handla på utreseflygplatsen om du inte har ett boardingkort som visar att du ska åka till ett icke Eu-land, inte ens till annat pris... var har du kunnat gjort det Hellen?

Malin
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-05-11, 22:58
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: tax-free??

I alla år som jag har rest charter så har man kunnat beställa både på utresan o hemresan med My Travel o Tui Fly Nordic.

Det enda som man inte får handla är cigaretter eftersom man åker inom EU o likaså på flygplatserna o där gäller att man inte får köpa sprit heller för där är det stängt.

Kolla gärna på nätet för där kan dom ha speciallerbjudanden som inte finns i katalogen.

När man flyger till ett EU land så får man sina påsar när planet stå på marken o har landat men när man flyger hem står påsarna i sätet.

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT