Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-09-15, 22:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Från Kreta till Rhodos, Leros och Tilos.

Idag är det en vecka sen jag och min dotter kom hem från Grekland. Tyvärr blev det inget skrivet från Kreta då hotellets wi-fi var näst intill obefintlig. Och när jag väl lyckades komma in och skriva på Kalimera åkte jag ut fortare än kvickt! Tre gånger konstaterades det att jag var obehörig. Men det är historia!
Idag är kläderna tvättade, strukna och packade inför söndagen resa. Och den här gången behöver jag inte oroa mig över vikten eftersom väskan vägde 17 kilo när vi åkte från Kreta (5:2 metoden fungerar).😉
Så i övermorgon, söndag, tar jag och min man flyget till Rhodos och dagen efter båten till Leros. En vecka senare åker vi "hem till Tilos" där vi stannar några veckor.


En liten reflektion från Kreta ....

Det är efter kvällens middag (lammkotletter) och en flaska retsina som jag kom att tänka på vår första dag på Kreta. Första lunchen som bestod av grekisk sallad, tsatsiki, bröd och en flaska retsina. Det var när servitören ställde fram ett högt enbent glas som jag vänligt men bestämt bad om ett litet glas utan fot. Traditionellt tillade jag och visade att glaset rymde mellan tummen och pekfingret. Någon minut senare kom mannen med ett glas utan fot. Jag nickade tyst medan jag stirrade på glaset ..😳 När jag sen hällde upp vinet tänker jag att det var första, och garanterat sista gången, som jag drack retsina ur ett whiskyglas, så stort att jag fick använda mig av två-hands-fattning!?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-09-16, 07:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Från Kreta till Rhodos, Leros och Tilos.

Haha, ja det gäller att veta vad man beställer in!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-09-16, 12:52
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Från Kreta till Rhodos, Leros och Tilos.

På de flesta tavernor ställdes det fram ett långbent glas då jag beställde in en flaska retsina - men oftast gick det bra att byta glas. Det som förvånar mig är att många såg så oförstående ut. 🙄 Undrar vilket glas jag fått om jag, på första stället, beställt in en whiskey ...😏
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-09-18, 09:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Från Kreta till Rhodos, Leros och Tilos.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
När jag sen hällde upp vinet tänker jag att det var första, och garanterat sista gången, som jag drack retsina ur ett whiskyglas, så stort att jag fick använda mig av två-hands-fattning!?
Haha!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT