Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-09-18, 09:32
miles miles är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 15
Standard Hotell med barn

Hej!

Förra året öluff var magisk!! Athen-Koufonissi-Naxos .. Nu har vi bokat flyg igen i juni 😀 Landar i Aten och stannar två dagar, gillade verkligen den staden! Naxos vet vi att vi vill till igen men sen kommer frågan.. Ska vi testa Paros? Nån som kan rekomendera boende för oss, T å vuxna och tre barn 5,9 och 12. Helst med pool 😀

Vi kan tänka oss andra öar i Kykladerna oxå så tipsa gärna 👍🏻👍🏻
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-09-18, 13:03
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Hotell med barn

Vad gäller boende i Atén: strunta i att bo på undermåliga, sunkiga och dyra hotell i Atén. Hyr en lägenhet (det finns olika storlekar) för hela familjen i downtown, t ex några steg från Monastiraki, för halva priset jämfört med hotell. Hyr via Airbnb!
Jag har sedan två år tillbaka slutat att bo på hotell i Atén, det är inte värt priset.
Exempel: i juni i år hyrde jag en STOR tvåa, c a 70 km2, 4 nätter, för 55 E/natt. Jag kommer att sova en natt i Aten den 30/09 och hyrde en liten etta för 29 E.


Angående öar. Just idag lämnar jag Serifos efter 4-dagars besök, en ö som jag inte besökt sedan 25 år tillbaka. Serifos är fortfarande en pärla och har flera bra stränder.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-09-18, 16:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hotell med barn

Citat:
Ursprungligen postat av miles Visa inlägg
Ska vi testa Paros?
Paros har minst lika fina stränder som Naxos, så om det är härliga barnvänliga sandstränder ni söker så passar Paros perfekt.

Läs om Paros stränder här.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-09-19, 08:51
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Hotell med barn

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Paros har minst lika fina stränder som Naxos, så om det är härliga barnvänliga sandstränder ni söker så passar Paros perfekt.

Läs om Paros stränder här.

Helt rätt! Paros har många väldigt fina stränder. Man har dessutom barnvänliga Antiparos runt hörnet.
När vi båtluffade med 3 små barn valde vi alltid öar nära varandra, alltså kort restid. Det underlättade väldigt mycket eftersom våra barn tröttnade på båtresor. Första båtresan på båtluffningen var OK, spännande, o s v. Men sen fick de nog, de ville komma fram: "Fort! Fort! Är inte vi framme snart?". Efter 10:e gången, samma fråga, då.....


Jag är på Paros nu. Och det är toppen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-09-19, 09:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hotell med barn

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag är på Paros nu. Och det är toppen.
Det förstår jag.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-09-19, 18:07
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Hotell med barn

Förlåt om detta blir lite off topic, men det talas om Airbnb i denna tråd och då kan jag inte låta bli att länka till Ekathimerini som skriver om just detta idag:

http://www.ekathimerini.com/212128/a...-taxing-owners

Vill inte vara någon moraltant, men man ju ta sig en funderare.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-09-19, 20:58
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Hotell med barn

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Förlåt om detta blir lite off topic, men det talas om Airbnb i denna tråd och då kan jag inte låta bli att länka till Ekathimerini som skriver om just detta idag:
http://www.ekathimerini.com/212128/a...-taxing-owners
Vill inte vara någon moraltant, men man ju ta sig en funderare.
/ Anne

Problemen med uthyrning via Airbnb är väl kända, och det är framför allt följande:


1) Skatt betalas inte i det land uthyrningen sker, alltså Airbnb skattar inte i Grekland utan helt lagligt på Irland (lägre skatt på Irland!). Jag tycker personligen att det är fel, skatt skall betalas där affären genomförs. Vi har ju samma ”problem” med uthyrning via Airbnb i Sverige, skatt på Airbnb:s förtjänst betalas på Irland. Den som hyr ut sin fastighet i Sverige skall däremot betala skatt på den summa som överstiger 40 tusen kronor per år (någon som vet bättre får rätta mig). Så, Airbnb:s skattelättnad på Irland och inte i Grekland (eller i Sverige) sker helt lagligt och enligt EU-regler. Vi älskar ju EU, eller hur? Vi behöver ju inte visa upp pass när vi åker inom EU, wow!


Sedan kan man ju undra om grekerna som hyr ut sin bostad betalar någon skatt på uthyrningen av sina bostäder. Och det är där den grekiska staten kan dra in mycket pengar eftersom det är ju hela hyran som skall på något sätt beskattas (Airbnb:s förtjänst är en bråkdel av hyran, så det är ju själva hyresbeloppet som skulle generera mycket skattepengar till stadskassan). Betalar grekerna skatter på uthyrning via Airbnb? I don't know! Det är inte mitt problem, inte mitt samvete.


2)Fastigheter i många länder hyrs via Airbnb och används för kriminell verksamhet (prostitution, cassino, droghantering, o s v). Det har förekommit bla i Stockholm.


3) Tillgången på bostad för ”normal och långsiktig uthyrning” håller på att förändras eftersom hyresvärdar föredrar att hyra ut kortsiktigt via Airbnb då de tjänar mera pengar på det. Berlin är ett tydligt exempel, det var lätt att hitta lägenhet till rimliga hyror i Berlin, men nu har Airbnb påverkat bostadsmarknaden. Jag tror jag läst någonstans att Airbnb skulle förbjudas i Berlin samt i någon annan stad.


Så, för min egen del föredrar jag att hyra bostad av en grekisk familj, en grekisk person, (må vara via Airbnb) än att bo på dyra och sunkiga hotell i Atén. Det är pengar som kommer till användning inom familjen. För halva priset (minst!) får jag tillgång till mycket bättre logi, mycket större bostadsyta och dessutom i utvalda delar av Atén samtidigt som jag bidrar till familjens kassa. I slutet av september kommer jag att hyra en etta av en grekisk student. Han berättade att det är uthyrning via Airbnb som bekostar hans universitetstudier. Och när han hyr ut sin etta övernattar han själv i en lagerlokal som ägs av en bekant. Det är så han försörjer sig.

Senast redigerad av RobEri den 2016-09-19 klockan 21:30.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT