Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-04, 17:02
ankipanki ankipanki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 8
Standard Köra från Mytilini till Skala Eressos

Hej!

Vi har hyrt bil som vi hämtar direkt på flygplatsen för att ta oss till Skala Eressos.

Är det en knepig väg att hitta om man är ny på ön? Hur lång tid bör man beräkna att det tar och var kan man bäst få tag i en bra karta över vägnätet?

PS; visst funkar det svenska körkortet?

, Anki
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-04, 17:59
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Köra från Mytilini till Skala Eressos

Det svenska körkortet fungerar utmärkt.
Det finns bra kartor. Jag brukar kolla på Google Maps.
Det är bra skyltat och både med våra bokstäver och med grekiska. Det kan vara lite klurigt att komma genom Mytelini speciellt i rusningstrafik. Rusningstrafik är det oftast måndag-lördag mellan kl 08.00 och 13.00 och ibland på kvällen efter kl 18.00 (speciellt tisdag, torsdag och fredag när affärerna har kvällsöppet. Måndag, onsdag och lördag eftermiddag och hela söndagen är det lugnt.
Hållpunkter på vägen är Mytelini Kentro (center) och därefter Kalloni. Från Kalloni finns det två vägar. Jag föredrar vägen över Parakila, Agra och Mesotopos. Inte så många kurvor, inte så många klättringar upp för berget och sedan ner och sedan upp för nästa osv. Men lika vackert som gamla vägen över Antissa.
Avståndet från flygplatsen till Skala Eresou är ca 100 km. Restid minst två timmar. Tänk på en annan sak. Det finns inga bensinstationer med självbetjäning på hela ön. Bensinstationerna är öppna ungefär från 07.00 till 19.00 och många är stängda på söndagar. Det finns en station i Mytelini som har öppet dygnet runt.
Och så en sak till. Använd blinkers när du svänger och kör om och varningsblinkers när du tänket stanna. Blinka inte med ljuset!!!! Här betyder det: Jag väntar - kör du. Tuta gör vi bara när vi ser nån vi känner.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-04, 18:31
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Köra från Mytilini till Skala Eressos

Lite till om att köra bil på Lesvos. Jag skrev att du ska använda varningsblinkers när du tänker stanna = parkera. Lika häftig som trafiken kan vara i Mytelini och Kalloni lika lugnt är det ute på landet. För grekerna är bensinen dyr. För oss samma pris som i Sverige ungefär. Jag har kört bil på Lesvos i många år. Jag tycker vägarna bra. Vi har lite egenheter för oss i trafiken. Vi stannar bara vid stopp-skylt om det kommer nån. Vi kör om även om omkörningsförbud råder och det är två linjer på vägen - om det inte kommer någon osv. VÄLKOMMEN TILL MIN ÄLSKADE Ö OCH HA EN BRA SEMESTER I SKALA ERESOU!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-04, 19:47
ankipanki ankipanki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 8
Standard Sv: Köra från Mytilini till Skala Eressos

Tusen tack Claes!

Toppen med svar på allt och även sånt jag inte ens tänkt på ) helt fantastiskt att få så snabb och bra respons - det är guld värt!!!

Jag ser såååå mycket fram emot besöket på din ö!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-06, 07:24
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Köra från Mytilini till Skala Eressos

Karta finns det flera alternativ, köpte Freytag and Bernd och den fungerade bra om än den är i lite överdriven skala set till detaljerna, annars är nog nya terrainmaps bra för Lesvos med.

Den nattöppna bensinmaken var en Shellmack när vi var där, den ligger precis när man kommit in i Myttelini från flygplatsen, där vägen blir delad med refug i mitten (och hamnen börjar) så ligger den i motsat riktning, dvs mot flygplasen, så man gör en u sväng vid första möjlighet, fö först gången någonsin jag fått frågan "do you like to pay with credit card?" i Grekland var på den macken, och ingen har frågat det efter det heller .
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT