Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-06, 13:46
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Hjälp med kameraköp önskas!

Hej,hej Kalimeror "där ute".....
Funderar på en ny kamera och jag har sett att Elgiganten säljer Canon Ixus 95 for 1790kr (via internet) 900kr billigare nu på rea.......
Kan det vara ett "bra" köp,tycker ni?
Jag önskar mej en kamera som knäpper snabbt,.... och som jag kan gå ganska "nära" med.
Jag har två barn-barns-pojkar som jag aldrig hinner med med min nuvarande "tröga",.... och jag längtar efter att kunna plåta deras ansiktsuttryck,..... men det går inte nu då det blir bara otydligt och suddigt.
(Däremot får jag fina vyer,....... )

Tusen tackar för alla tips som kommer att strömma in!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-06, 13:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Jag har en IXUS 80 IS som jag är mycket nöjd med. Behändig att ha med och tar bra kort för mina amatörbehov. Hur just den modell du tänker välja är vet jag inte men det borde väl inte vara så stora skillnader mellan modellerna.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-06, 14:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Har du handlat på Elgiganten tidigare? Min erfarenhet är att de har obefintlig support och att det är helt omöjligt att reklamera en vara. Det går överhuvudtaget inte att komma fram till dem varken på telefon eller mejl. Jag skulle aldrig köpa en kamera (eller något annat) där.

Rekommenderar i stället Cyberphoto, där man får bästa tänkbara service, både via telefon och mejl, varorna skickas snabbt och man får jättebra hjälp när man behöver support eller om något inte fungerar som det ska.

De säljer just nu den kamera du funderar på från 2 190:- Då ingår en kameraväska och ett 4 GB minne.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-06, 14:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Jag köpte min på Cyberphoto. De har bra rykte.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-06, 20:16
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Jag lyssnar & lär......
men t.ex är det så att om man köper kameran på nätet så kan man inte reklamera den direkt i affären??
Ska faktiskt kolla upp om priset är det samma "på plats" eller om det bara gäller via nätet.
I så fall knallar jag ju direkt till butiken och handlar där.....
Är det så ofta att man behöver reklamera eller få tag på support,...
trodde det var bara att sätta igång och fota,..jag
"Tror" också att Canon är ett Kanon-märke,men jag är kanske naiv i min "goda tro"?
Jag tar gärna emot flera råd och lärdommar
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-06, 20:19
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Jag är nog inne på samma tanke som Elisabet och Eva.L!!

Cyberphoto har en väldigt fin renommé! När jag för cirka fyra år sedan inhandlade en digital projektor av fabrikat Hitachi, i prisläget runt 7500 Sek, då drabbades jag cirka halvåret därefter av ett totalhaveri. Projektorn lade av, säkringen gick och det blev totalstopp.

Jag for dagen efter iväg till Cyberphotos kontor/lager här i Umeå att reklamera den fina projektorn. Inga problem. Projektorn skickades genom Cyberphotos försorg ner till Stockholm och Hitachis verkstad.

En vecka senare anlände projektorn lagad och perfekt. I det medföljande brevet framgick att det var nätdelen som havererat. Man lät även meddela att den dyra projektorlampan bytts mot en ny eftersom de kunde misstänka att lampan eventuellt farit illa av den hastiga avstängningen där kylfläkten ej hann svara för korrekt avkylning.

För kännedom kan meddelas att en ny projektorlampa kostade cirka 1800 Sek!!

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-06, 20:23
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Förstår,förstår.
Kan nån lämna nåt litet mera omdöme om själva kameran..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-06, 22:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Lessen, jag har ingen egen erfarenhet av kameran, men som du säger gör Canon bra kameror, så jag tror säkert att du blir nöjd med den.

MEN det kan ALLTID strula, hur bra grejerna än är. Minneskortet som följde med den senaste kameran jag köpte var trasigt, men innan jag kom på det, verkade det som det var kameran det var fel på. Jag hade närkontakt med Cyberphoto i flera dagar, och bättre service får man leta efter! Allt ordnade sig smidigt, utan kostnader för mig.

Det jag skrev om Elgiganten gäller oavsett om man handlar i butik eller på internet. Jag köpte en grej som inte fungerade i en Elgigantenbutik en gång, och det var stört omöjligt att komma i kontakt med butiken via telefon eller mejl för att få diskutera problemet. Personalen i butiken var både okunniga och nonchalanta. Nu var det bara en 200-kronorshub, men ändå! Där handlar jag aldrig mer!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-07, 08:11
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Hej på er,.... rådgivarna!

Enligt råd och div."egen forskning" på Canon-sajten,så har jag beslutat att det fick bli en Ixus 95!
Den verkar passa mina foto-behov,----- och portmonä tillika.

Vart beställde jag den?
Hos Cyber-photo så klart!!
Trots att den nu får färdas några mil i vårt avlånga land,till Karlstad

Tusen tack för hjälpen!

M.v.h. Torhildur.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-07, 08:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Grattis till en ny kamera! Du blir säkert jättenöjd!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-07-07, 10:41
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det jag skrev om Elgiganten gäller oavsett om man handlar i butik eller på internet. Jag köpte en grej som inte fungerade i en Elgigantenbutik en gång, och det var stört omöjligt att komma i kontakt med butiken via telefon eller mejl för att få diskutera problemet. Personalen i butiken var både okunniga och nonchalanta. Nu var det bara en 200-kronorshub, men ändå! Där handlar jag aldrig mer!
Har inte samma erfarenhet av ovanstående företag som Du tycks ha. Dottern köpte ett vasst datorpaket av dem. Detta var i Ystad. Inga problem Kunning personal. Köpte en IXUS till hustrun. Efter två veckor objektivfel! Lämnade in kameran och kunde via datorn följa den till Canon där man bytte ut hela objektivpaketet.
Då det gäller Cyber-photo inga erfarenheter därifrån men har handlat mycket med ScandinavianPhoto. Bra service och bra pricer samt snabba leveranser.
Chras
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-07-07, 11:21
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Hej på dig.
Att du inte sa något när vi sågs om att du var ute efter en ny kamera, då hade jag rekommenderat just Canon Digital IXUS. Jag har själv 85:an och är VÄLDIGT nöjd med den. Zoomen är fantastiskt bra. Jag tog en bild mot turkiet när jag stod vid rondellen med statyn av dom tre gubbarn, det såg ut som jag stod på en båt intill kusten o fotade. Närbilder är lika bra, inga problem med att fota blommor heller. Att filma med kameran är ett nöje, man behöver inte köpa någon extra DV-kamera om man vill filma. Filmade landningen på Rhodos och det blev suveränt bra. Gubben min som har en digital system-kamera, är väldigt imponerad av den. Så du har gjort ett bra val.
Kan skicka över filmen som jag tog vid landingen till dig om du vill se.

Irene
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-07-07, 13:43
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Hei Irsa!
Ja tack,skicka gärna filmen,det vore kul att få se den!
Just där och då,när vi sågs,hade jag inte en tanke på kameraköp,även om det har varit en tanke som funnits med mej länge.
Du kan gärna skicka med ett eller annat bra foto du tagit med Ixusen,så jag har något att titta på och glädja mej till att kunna fota också,under tiden kameran färdas häröver.....
Skicka gärna på min "privata" e-post
Ha d' !

Känner mej nöjd och belåten med köpet,..... i.a.f. hittills!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-07-07, 14:16
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Jag har också bra erfarenheter av Elgiganten. Det kan nog skilja ganska mycket mellan butikerna. Cyberphoto beställde jag från sist jag handlade kameraprylar på nätet och det fungerade smidigt.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-07-07, 14:19
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Jag har också bra erfarenheter av Elgiganten. Det kan nog skilja ganska mycket mellan butikerna. Cyberphoto beställde jag från sist jag handlade kameraprylar på nätet och det fungerade smidigt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-07-11, 08:57
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas! + ÖVERRASKNING!!

Hej!
Jag måste bara få berätta!

I går kom min Ixus!
Så spännande det var att hämta ut mitt paket från Cyber-photo.
Döm om min förvåning,.... en choklad-bit var medskickad i kartongen
Jag tyckte det var så gulligt att jag gick och smålog hela dagen p.g.a.detta!
Så totalt oväntat och överraskande.......Detta gjorde min dag

Idag,i ösregnet,skall jag börja "bekanta" mej med kameran,....
jätteroligt med en "ny pryl" att lära känna!!

Chokladen ska jag ta till 11-kaffet,......mmmmm
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-07-11, 09:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hjälp med kameraköp önskas!

Lycka till med köpet. Jag gillar min IXUS. Har nyligen tagit några riktigt bra närbilder av minsta barnbarnet så jag är jättenöjd. Kameran ryms också i handväskan.

Cyber-photo har flera gånger blivit utsedda till årets e-handlare och även fått andra utmärkelser. Själv bor jag bara några få km från deras lokaler här i Umeå.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT