Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-16, 21:05
soof soof är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 2
Standard Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Hej!
Vi har två veckors semester bokad i Lourdas, och funderar på att hyra bil i några dagar för att se omgivningen.

Vart hittar vi en bra karta, och hur hittar vi sedan till de små stränderna? Är det bra skyltat?

Om vi hyr bil vill vi trots det hålla oss till den södra delen av ön eftersom vi inte vill köra för mycket men samtidigt se mer än stranden utanför hotellet. Har ni tips på fina sandstränder i södra delen av ön? Har ju läst igenom alla sidor i detta forum men det är så svårt att veta var stränderna som nämns ligger.

Tacksam för svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-16, 21:48
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Jag gillar Avithos , strax norr om Lourdas. Mera mysig än spektakulär.
Dock inte helt lätt med parkering i högsäsong....

Men så klart måste ni se Myrthos också.....
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-16, 21:54
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Hmm... Lourdas är ju DEN stranden, man behöver inga fler. Hittade inte någon bättre i alla fall...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-16, 22:15
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Citat:
Ursprungligen postat av soof Visa inlägg
Hej!
Vi har två veckors semester bokad i Lourdas, och funderar på att hyra bil i några dagar för att se omgivningen.

Vart hittar vi en bra karta, och hur hittar vi sedan till de små stränderna? Är det bra skyltat?

Om vi hyr bil vill vi trots det hålla oss till den södra delen av ön eftersom vi inte vill köra för mycket men samtidigt se mer än stranden utanför hotellet. Har ni tips på fina sandstränder i södra delen av ön? Har ju läst igenom alla sidor i detta forum men det är så svårt att veta var stränderna som nämns ligger.

Tacksam för svar
För mig är Lourdata den bästa stranden på Kefalonia så testa den först. Att köpa en karta så finns det på alla super maket med badstränder utmärkta och de är bra skyltade efter vägen. Är ni bara intresserade av bad så finns de bästa baden på södra sidan av ön. Är man intresserad av andra saker så är det norra sidan som har de intressantaste att bjuda. Att köra bil på Kefalonia är inte alls så ruskigt som många föreställer sig utan biltrafiken utanför Argostoli är mycket behagligt att köra i. Är man inte så van bilförare så ska man undvika att köra i Argostoli.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-16, 22:20
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Håller med dig, Panakakis! Fin-fin strand, lugnt, härligt. Och att köra bil var helt OK! Man får ju bara köra i 40km/timme!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-16, 22:29
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Håller med dig, Panakakis! Fin-fin strand, lugnt, härligt. Och att köra bil var helt OK! Man får ju bara köra i 40km/timme!
Ofta är det begränsat till 40 km/tim i byar och störe samhällen men utanför dessa så är det 80 km/tim som gäller och ibland lite till.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-19, 10:21
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 693
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Citat:
Ursprungligen postat av soof Visa inlägg
Hej!
Vi har två veckors semester bokad i Lourdas, och funderar på att hyra bil i några dagar för att se omgivningen.

Vart hittar vi en bra karta, och hur hittar vi sedan till de små stränderna? Är det bra skyltat?

Om vi hyr bil vill vi trots det hålla oss till den södra delen av ön eftersom vi inte vill köra för mycket men samtidigt se mer än stranden utanför hotellet. Har ni tips på fina sandstränder i södra delen av ön? Har ju läst igenom alla sidor i detta forum men det är så svårt att veta var stränderna som nämns ligger.

Tacksam för svar
Hej!

Kartor kan man ju köpa nästan var som helst . På dessa så brukar ju stränderna vara markerade.

Du frågade efter fina SANDstränder i södra delen av ön. Då kan jag rekommendera min favorit, Mounda beach. Flera km lång sandstrand, långgrund. Går man en bit ut mot udden så kan man vara helt för sig själv.
Kör bara söderut från Lourdata (Lourdatas strand är ingen ren sandstrand), passera Katelios (Katelios beach är enligt mig inte mycket att skriva hem om). En bit innan ni kommer till Skala så kommer ni till Ratzakli, då ser ni stranden från vägen. Där finns det tom. en skylt som pekar ner mot stranden. Jag skulle dock rekommendera att passera första nerfarten och ta nästa väg ner. Den är inte så brant ...
Länge bort ligger sedan Skala, men den stranden är enligt mig ganska medioker. (Ingen sandstrand)

Andra fina SANDstränder finns om ni åker lite norrut, till Svoronata. Där ligger Ammes, AI Helis samt Avithos. (Se på en karta). Ammes har mjuk fin sand. AI Helis har en mörkare mer packad sand. Dessa 2 är bäst i Svoronata enligt mig. Avithos var för några år sen min egen nr 1 på ön, men för 2 år sen så blev den "förstörd", då vinterstormarna "gjorde om" den fina SANDstranden till en stenig strand. - Så den går bort för mig.
En liten bit längre norrut ligger sedan Lassi. Där finns ett pärlband av fina SANDstränder. De bästa i Lassi är enligt mig, Platis Gialos, Makris Gialos samt stranden vid hotell Mediterranee. Fin sand och långgrund. Ej heller så mycket med folk som på de övriga 2. I övrigt kan jag nämna Antonios beach, som ligger bredvid Med´s beach, samt längst norrut i Lassi, Kalamia beach. Den stranden är mycket "primitiv", men har de billigaste solstolarna samt en kantina med hyfsade priser.

Trevlig resa till en superfin ö!
//Conny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-19, 11:14
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Där ser man! Vad tråkigt med Avithos . Det var så mysigt där med den lilla strandtavernan. Men då tyckte vi samma om den stranden i alla fall! Innan sanden försvann alltså. Jag upplevede en liknade sak i Portugal för några år sedan. Efter en storm så "försvann" en hel sandstrand, över en natt. Man undrar om sanden kommer tillbaka?

När det gäller Ammes så tycker jag den är gräslig, med flygplanen som dundrar på över huvudet. Inte är den speciellt mysig heller. Och stranden vid Hotell Mediterranee, den såg jag inte p.g.a alla badhanddukar och hotellgäster.....inte min typ av strand.

Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-19, 16:30
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 693
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Där ser man! Vad tråkigt med Avithos . Det var så mysigt där med den lilla strandtavernan. Men då tyckte vi samma om den stranden i alla fall! Innan sanden försvann alltså. Jag upplevede en liknade sak i Portugal för några år sedan. Efter en storm så "försvann" en hel sandstrand, över en natt. Man undrar om sanden kommer tillbaka?

När det gäller Ammes så tycker jag den är gräslig, med flygplanen som dundrar på över huvudet. Inte är den speciellt mysig heller. Och stranden vid Hotell Mediterranee, den såg jag inte p.g.a alla badhanddukar och hotellgäster.....inte min typ av strand.

Hej!

Jag hörde talas om det 2010, direkt när jag kom till ön, men kunde inte acceptera att det var så. Jag åkte mao dit själv för att kolla. Och tyvärr så var det ett faktum...... Jag åkte för säkerhets skull även ner till stranden förra sommaren, och det såg fortfarande tyvärr likadant ut....

Ang Ammes så var det fint när vi var där förra sommaren. Inte lika barnvänligt som på AI Helis (om vi pratar Svoronata), men mjuk sand... Flygplanen var en häftig upplevelse tycker vi. Men ok, -ett besök räcker ju. Hmmm.... hur ser en "mysig" strand ut?

Ang hotell M så förstår jag ej? Visst fanns det många badgäster, men det var inte "byst" med folk där, mitt i juli. Partiet till vänster, utan solstolar, var relativt tomt. Det var lugna gatan om man jämför med Makris Gialos exempelvis... Sen är det väldigt barnvänligt. Helt perfekt för vår lilla tjej. Vill man ha det ännu lugnare så drar man sig bortåt Antonios beach, som ju ligger granne med Med´s.

//Conny
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-19, 23:07
Marsta Marsta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Det finns en massa fina stränder längs hela den södra kusten. Om man bara vågar sig på att köra av den stora vägen och chansa lite kan man hitta helt egna stränder. Vi hittade exempelvis en nedanför ett kloster som var helt sagolik och inte en kotte där på hela dagen. Kateliosstranden tycker jag inte att det är något fel på, det är en långgrund finkornig sandstrand liksom Mounda. Stranden i skala är inte långgrund men väldigt omväxlande. Det finns delar av den stranden som har sand men mest är det små runda sten som är underbara att sitta och plocka med... Skala som ort är intressant såtillvida att den är byggd för turister. Det är inte en fiskeby som har exploaterats utan den är planlagd för turister från början. Om man vill köra lite bil utan att behöva köra så mycket i bergen och inte ha så mycket trafik kan man köra kustvägen runt sydänden av ön och hela vägen upp till Samos som i mitt tycke är den trevligaste orten på Kefalonia. Från Samos kan man köra en kort sträcka till stranden Antisamos som är en klapperstensstrand (inte mitt favoritunderlag) som ligger vidunderligt vackert. Här spelades stora delar av filmen Kapten Corellis mandolin in.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-19, 23:08
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Ta en tur till Pessada inte så långt från Lourdata och se hur fantastiskt vackert turkost vattnet är där. I Kalimeras E-guide finns tips på en liten liten strand där någonstans den är värd ett besök för ett bad..man går ner för en trappa.

För mig är också Lourdas är stranden med stort S. Mitt tips att ta bilen till Messalini lake och/eller till Assos en otroligt vacker liten by där kan ni bada och äta lunch. På vägen dit kan ni stanna till och ta en bild på Myrthos från vägen eller åk ner och ta ett dopp. Har några bilder du kan kila på om du vill i min profil.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-21, 12:27
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 693
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Hej!

Att jämföra Katelios med Mounda är inte rätt. Katelios har jag besökt ett antal ggr. Det är en medioker strand - OM man önskar en fin SANDstrand. Den består av en del sten, en del sand och smågrus. Vi har varje år rest dit och gått runt o kollat, men varje gång har vi åkt därifrån.
(Jag har tom bilder som jag kan visa.)

Mounda bay består av en 3km lååång sandstrand, mjuk o fin sand, långgrund & barnvänlig. Igen, om vi nu pratar SANDstränder så kan ju bara stränderna i Lassi, och kanske någon mer som kan jämföras med den.

//Conny
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-21, 23:14
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej!

Att jämföra Katelios med Mounda är inte rätt. Katelios har jag besökt ett antal ggr. Det är en medioker strand - OM man önskar en fin SANDstrand. Den består av en del sten, en del sand och smågrus. Vi har varje år rest dit och gått runt o kollat, men varje gång har vi åkt därifrån.
(Jag har tom bilder som jag kan visa.)

Mounda bay består av en 3km lååång sandstrand, mjuk o fin sand, långgrund & barnvänlig. Igen, om vi nu pratar SANDstränder så kan ju bara stränderna i Lassi, och kanske någon mer som kan jämföras med den.

//Conny
Hej Conny! Att jämföra dessa bad är inte vad man gör Mounda är mycket bra badstrand och mycket barnvändlig strand men något har inte gjort att vi fäst oss vid denna strand under våra 20 år på Kefalonia. Vi måste nog framhålla som Lordata som vår favorit i badstränder men vist är Lassi mycket bra men för mycket folk och trängseln på stranden.

PANAKAKIS
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT