Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-10-04, 07:44
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Hej Eva!

Tack för ditt svar! Jag tänkte mig Glossa/Loutraki som ett alternativ för att få en kortare båtfärd. Skulle passa en båt- och sjösjuksrädd...

Mvh,
Kalá
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-10-04, 13:44
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Vi hade också en plan att stiga på i Glossa om det blev stormigt på hemvägen, men då om vi skulle åka med Flying Cat. Nu blev det färja som inte stannade i Glossa. Det gick väldigt bra, även för maken som hade oroat sig inför hemresan.

Carina
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-10-04, 20:58
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

När vi var till Skopelos nu i september var det Flying Cat som vi åkte med både dit och tillbaka. Vi stannade till i Glossa båda gångerna. Jag tror det bara är Flying Cat som går in i Glossa och att de vanliga färjorna inte stannar i Glossa, men jag är inte säker. När vi åkte så var det lugnt på havet, inga problem alls med sjösjuka.

Under de två veckor som vi var på Skopelos så var det två dagar när det gick stora vågor, en av dagarna var det ingen trafik i hamnen i Skopelos stad, då gick alla båtar in till Agnondas istället.

Så låt absolut inte båtresan avskräcka, jag var också lite nervös eftersom jag väldigt lätt drabbas av sjösjuka, men det var som sagt inga problem alls. Skopelos är helt klart värt ett besök!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-10-05, 00:22
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Hihihi...ganska roligt med alla lugnande inlägg "det var helt lugnt på havet när vi åkte - så det finns inget att oroa sig för - åk!!!
Men det är ju just det, inte jätte många blir sjösjuka om det är kav lugnt liksom..

Jag har åkt sträckan många gånger vidare till Alonissos, och det har funnits ALLA varianter av upplevelser!
Ibland inte en krusning, för att vissa andra turer har varit en ren skräckupplevelse med kräkpåsar över högt och lågt.
En relativt kort skräckupplevelse dock, som brukar hjälpa att tänka på. Det och att tugga Calma.

Precis som någon tidigare nämnde så kan det bli konstig vind när man rundat Skopelos stad. Vid ett par tillfällen har vi då fått vända för att åka "andra" vägen runt ön. För mig som är väldigt känslig har det ändå varit värt det det, för det ÄR fantastiska öar! Just då är det superångest men jag utsätter ändå mig för det gång på gång..
Men ha med i beräkningen att det KAN blåsa upp eller gå besvärliga dyningar, kolla in vädret, ladda med Calma el Postafen och smart drag att i så fall korta ner turen till Glossa.

Jag tror inte du kommer ångra dig!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-10-05, 23:01
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Tack, gulliga ni, för era svar!

Trevlig helg,
önskar Kalá
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-10-06, 12:08
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Ni kanske ska göra en kombination? Åk till Skiathos på flygstol, bo någon natt där och välj själv de båtavgångar som är de större "långsamma" traditionella färjorna och välj boende på Skopelos på plats.
Lycka till med reseplanerandet!
/göran
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-10-07, 21:36
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Hej Göran!

Tack för ditt svar! Ditt förslag överensstämmer med de tankar som vi har fått efter att ha läst svaren från alla snälla här på forumet. Flygstol och egen båtplanering låter bra.

Kalá
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-10-08, 08:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ving-resenärer och andra båtresenärer

Citat:
Ursprungligen postat av Kalá Visa inlägg
Hej Göran!

Tack för ditt svar! Ditt förslag överensstämmer med de tankar som vi har fått efter att ha läst svaren från alla snälla här på forumet. Flygstol och egen båtplanering låter bra.

Kalá
Det är ju alltid nästan det bästa alternativet att resa på egen hand. I vårt fall hade det nog blivit dyrare eftersom vi köpte våra biljetter när de sänkte priset i juli på paketresor och flygstolarna var vid den tidpunkten inte särskilt billiga. Hade vi väntat med att boka till sista stund hade det kostat oss några tusenlappar till. Vi fick ett mycket bra pris och ett prisvärt boende. Har man en längre planeringshorisont än de veckor vi hade är det nog enklare att hitta bättre priser på flygstolar till Skiathos/Skopelos.

Jag måste säga att Ving genomförde transfern på ett föredömligt sätt och att det var smidigt att åka från Agnontas.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT