Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-04, 12:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Den tyska krigskyrkogården på Kreta

Jag är ju inte den som är speciellt bra på att skriva resebrev. Har en "hel låda" med refuserade resebrev. Kanske är ambitionerna lite högt ställda!

Men ok, jag gör ett försök. Detta handlar inte om någon hel resa, utan om en speciell upplevelse. Jag besökte nämligen den tyska krigskyrkogården på Kreta. Kan det va så intressant då, kanske vän av ordning frågar sig? Ja, för mig som är (nördigt!) historiskt intressserad tyckte att det var otroligt intressant och spännande.

På Kreta finns två stora krigskyrkogårdar. De allierades vid Souda bay och den tyska vid Maleme. Damerna i sällskapet var inte alls hugade att ranta runt på en kyrkogård, så de ville bli avsläppta i Platanias, för att ranta runt i affärer (urtrist enligt mig!)

Att hitta till kyrkogården är lätt och bra skyltat. Kommer man på motorvägen från Rethymnonhållet, så svänger man av mot Platanias. Fortsätt sen mot Maleme, sen ser du skyltar som visar vägen.
Själva kyrkogården ligger uppe på en höjd, men det är inget berg direkt, då allt är rätt platt i Maleme. Att promenera dit från landsvägen (busshållplatsen) är ingen större match för en med normal kondition.
Kyrkogården ligger vidunderligt vackert med utsikt över Maleme. Som på alla kyrkogårdar infinner sig en lugn stämning även om just denna är lite speciell.


Tips! Ta gärna med vatten, för det är lite dåligt med skugga, även om några enstaka träd erbjuder lite skydd. Det var 35 grader dagen jag var där, så det blev rätt varmt. Det finns dock en liten cantina/kiosk vid ingången där man kan köpa kalla drycker. Entrén till kyrkogården är för övrigt gratis.



På denna plats vilar kvarlevorna av 4.465 tyska soldater (den allierade har nästan lika många)! Det är ändlösa rader med dubbelgravar, ibland upp till sex st i varje.



När man står där och ser ut över gravfälten, får man en inblick i krigets vansinne. Bara att ta hand om alla kroppar, måste ju ha varit en mardröm för båda sidor. Invasionen av Kreta skedde den 20 maj 1941 och det är skrämmande att se hur många som stupade just det datumet. Det är som att bevittna en apokalyps, där sten efter sten har 20.5.41 som dödsdatum


Det känns bisarrt att se alla gravstenar som har det datumet, även om många klarade några dar till. Som denna pöjk - Korpral Meyer. Han klarade invasionsdagen, men stupade sen fem dagar senare. På sin 20-års dag! Tänk dig hans avfärd från Aten. Hur han dagen före skrivit hem till sina föräldrar och de i sonens bortavaro firade hans 20-årsdag. Man vet ju själv hur man var när man var 20. Man visste ju ingenting om livet och var knappt torr bakom öronen. Vad visste denna grabb? Förstod han vad han var med om, eller var han indoktinerad och förstod? Vi får aldrig veta, men man undrar ju hur människan bakom soldatuniformen var.


Alla kunde inte identifieras utan las i omärkta gravar.


Vallmoblomman är en symbol för de stupade i första världskriget, men används även här. Blomman växer ju vilt på Kreta, så det är passande just här.


Vissa namn klingar nordiskt


Tyska soldater som begraver sina döda


Tyska fallskärmsjägare landar på Kreta


Vissa namn förpliktigar, som tex detta. Var han månne släkt med sin berömda namne?


En fallskärmsjägare som deltog i slaget om Kreta, men faktiskt överlevde är den tyska tungviktsvärldsmästaren Max Schemling. Han var tydligen antinazist, men tjänstgjorde ändå i den tyska armén. Han dog först år 2005, 99 år gammal.


Här ligger många stupade med graden korpral (Gefreiter). En annan tysk korpral överlevde första världskriget, skaffade sig en liten mustasch och satte sen hela världen i brand. Tänk så olika livets lotter faller!

Här vilar också – märkligt nog, kommendanten General Bruno Bräuer. Han anklagades för 3.000 kretensarers död. Han avrättades av grekiska myndigheter efter kriget. Kanske fick han en plats här, då det senare verkar ha uppdagats att det var hans efterträdare General Müller som var ansvarig för de flesta illdåden. Han avrättades samtidigt, men ligger inte begravd här. DET vore konstig då Müller fick epitetet ”Slaktaren på Kreta”.


En fascinerande historia är den om bröderna von Blücher. De tre bröderna hoppade i fallskärm över Kreta och stupade sen allihopa samma dag. Yngste brodern var bara 17 år! Det föranledde tyska myndigheter att låta den fjärde brodern slippa sin tjänstgöring i Kriegsmarine och bli hemförlovad till sin mor. En sorts tysk ”Rädda menige Ryan” alltså. På gravstenen finns dock bara två namn. Mellanbroderns kropps återfanns nämligen inte.



Notabelt är även att bröderna von Blücher var ättlingar i rakt nedstigande led till fältmarsalk von Blücher, som gav Napoleon på nöten vid Waterloo.

Man lever sig nästan in i historien. Unga pojkar, knappt tjugo år. Hur tänkte dom? Var dom rädda? Vad sa dom till varann inför avfärd?
Den tyska ockupationsmakten på Kreta bestod till största delen av fallskärmsjägare. SS fanns t ex inte på ön alls. Inte för att det ursäktar något. Vi ska inte glömma att den tyska ockupationsmakten begick fruktansvärda övergrepp mot civilbefolkningen och massakrerade invånarna i flera byar som t ex Kondomari och Viannos.




Det finns ganska mycket information att läsa i entrén. Där står det både på grekiska, tyska och engelska. Det var en del tyskar där vid mitt besök, vilket inte var så konstigt. Kanske hade de några förfäder som låg begravda där? Många gravar har färska blommor, så någon har uppenbarligen satt dit dom.

Varför finns då dessa kyrkogårdar från ett krig som tog slut för nästan 75 år sen? Ja, det är för att påminna oss om det som hände och att vi aldrig aldrig får glömma. I dessa tider när brunskjortornas stöveltramp hörs igen, borde det vara obligatoriskt för alla skolbarn att besöka dylika ställen årligen. När man ser detta i verkligheten, så går det verkligen in vad krig kan ställa till med.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-04, 12:39
Max W Max W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 33
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Fantastiskt inlägg Netwolf! Jag har ju åkt förbi där några gånger när jag besökt Kreta, men aldrig tagit mig tiden att stanna.

Däremot var jag på den amerikanska kyrkogården på Omaha Beach i Normandie för några år sen. Oerhört mäktigt! Att gå där mellan snörräta rader av vita kors och läsa namn och ålder på dom stupade kan inte lämna någon oberörd. För mig var det en upplevelse som jag kommer att ha med mig hela livet, och likadant var det för mina, då, tonåriga barn. Där finns också ett fantastiskt museum.
Det är en oerhört viktig lektion i att inte låta "brunsskjortorna" trampa på våra gator och torg igen!

Stort tack Netwolf!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-04, 13:09
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Hej Netwolf

Detta lämnar ingen oberörd, allt detta meningslösa dödande av unga pojkar!
Vid nästa Kretabesök får jag ta mig dit eller till de allierades kyrkogård.

Stort tack för detta mäktiga inlägg/resebrev

//PA
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-04, 13:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Jag tackar också. Jag var barn under andra världskriget, skyddad mot information i det fredliga Jämtland. Med tiden har jag förstått vilken fasansfull tid det där var på andra håll, och fortfarande lever människor som var med på olika sidor.

Min man var barn i svältens Aten och jagade småfågel med slangbella för att få lite kött till familjen. Morbrodern snattade mat från tyskarna och kom hem med när han kunde.
Pappan var soldat och var sällan hemma.

De flesta här vill inte prata om den här tiden, för när världskriget tog slut var det inbördeskrig i Grekland. Misstron och splittringen sen dess lever kvar, tro inget annat. Men man lägger locket på för det leder inte till något gott att dra upp gamla historier.

(Jag har i egenskap av utlänning, alltså förhoppningsvis neutral och okunnig, fått många historier berättade av de mest skilda personer. )
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-04, 13:51
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Kan bara instämma. Det är så oerhört tragiskt, fasansfullt och meningslöst allt det som hände. Och just nu, när det är så mycket oro på många håll, känns det som världen inte har lärt sig något. Kommer nog aldrig att lära sig heller.

Tack för fint inlägg, Netwolf!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-08-04, 14:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Vilket otroligt arbete du har lagt ner på foton och berättelse!
Kan bara instämma med andra att det är ett fint inlägg.

Min våldsamt historiekunnige make (främst på dom 2 världskrigen) har faktiskt aldrig propsat på att vi ska stanna och gå omkring där fast vi har åkt förbi massor med gånger. Han är inte så intresserad av kyrkogårdar men jag finner stort intresse av att gå och läsa på stenarna.

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-08-04, 17:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Netwolf, jag säger bara TACK!!!🌼🌻🌷🌹
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-08-04, 17:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Men Hustrun då!!!!

Jag har ju alltid förskonat dig från att besöka krigsmonument vid våra resor i den Grekiska övärlden.

Intet vore mig mer främmande än att tvinga dig att besöka krigsmonument.
Jag smyger mig i kvällens mörker ut att beskåda sagda monument.

Undantaget ska i så fall vara krigsmonumentet i Kandanos på vägen från Maleme till Paleochora.

Den 25 Maj 1941 var de allierades trupper på reträtt från Maleme till Paleochora i och för överskeppning till Egypten. En tysk bergsjägarbataljon var de allierade i hälarna. Vid Kandanos hade de allierade lämnat kvar ett antal lådor med handgranater samt tvenne Merlinkulsprutor för att uppehålla tyskarna.

När de tyska trupperna passerade genom Kandanos, då hivade motståndsrörelsen ett regn av handgranater över de öppna tyska transportfordonen. Effekten blev förödande. Ett femtiotal soldater dog omedelbart och ytterligare samma antal blevo svårt skadade.

Den tyske kommendanten beordrade en vedergällningsaktion dagen därefter.

Alla byns män från 15 till sextio års ålder infångades samt avrättades på torget i Kandanos. Efter detta sattes hela byn i brand samt lät tyskarna bulldozers jämna hela byn med marken.



Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-08-04, 21:11
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Stort, stort tack till dig Netwolf för ditt fantastiskt intressanta och kunniga inlägg! Jag uppskattar verkligen både bild och text och inte minst dina reflektioner i samband med dem.

Mer sånt, tack!

Titti - också historienörd
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-08-04, 21:15
Nolltrefems avatar
Nolltrefem Nolltrefem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 199
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Jag har en fråga till dig Netwolf.

Vet du vem som bekostar vården/skötseln av denna kyrkogården?

//Melvyn
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-08-04, 22:27
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Allt berättande runt våra resor behöver väl inte heta just "Resebrev"!?

Välskrivet och bra berättat Netwolf!
Tack för det jobb du lagt ner för att berätta om dina kanske lite annorlunda upplevelse på Kreta! Målande och intressant! De flesta turister väljer solstolen osv....
Greklands historia får vi inte glömma bort!
Åter igen - Tack!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-08-05, 01:40
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Tack för ett mycket gripande resebrev! Jag hade ingen aning om denna mängd gravar med tyska soldater (har inte heller varit på Kreta). Är det brukligt i krig, att man begravs där man stupat (kanske en idiotisk fråga)? Sådana antal! Återigen, tack!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-08-05, 11:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Tack för alla glada tillrop. Det värmer en trött skribent!

Många livsöden ligger nog gömda här. Det berättas bland annat om en av dem tog värvning för att slippa nazi-tyskland, vars samhällsskick stod honom upp i halsen. Han trivdes väl i armén och de hade ett gott kamratskap. Det berättades om att de sista kvällen före avfärd samlades runt lägerelden och sjöng sånger.
Morgonen efter blev Kreta den 21-årige ynglingens sista anhalt...

Tack Arne för berättelsen om Kandanos. Den hade jag inte full koll på sen tidigare!

@Nolltrefem. Skötseln bekostas gemensamt av de krigsförande länderna.

/Wolfen
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-08-05, 18:03
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Mycket bra skrivet med ett intressant innehåll.

Väldigt bra med många bilder i inlägget, Lättare att ta emot infon då!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-08-06, 19:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Tack snälla Wolfen för ett mycket välskrivet och intressant inlägg.


Jag har varit där och kände exakt samma sak som du. Är ju också intresserad av WW2, och då främst på Kreta. Finns ju många platser att besöka för den som är intresserad.



Denna skylt sitter också vid tyskarnas kyrkogård. Den texten säger en hel del.

Du nämnde Ano Viannos (Amiros) i texten. Där finns ett mycket gripande, och vackert, monument som restes till minnet av massakern som inträffade där. Har du varit där Wolfen?



Monumentet över "The Holocaust of Viannos" i Amiras.

Här kan ni läsa om Ano Viannos och vad som hände där.

Här finns information om de allierades kyrkogård.

Tack än en gång Wolfen!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-08-06, 19:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du nämnde Ano Viannos (Amiros) i texten. Där finns ett mycket gripande, och vackert, monument som restes till minnet av massakern som inträffade där. Har du varit där Wolfen?
Ja, jag har varit där. Även där stannar man till och reflekterar över vansinnet och ondskan...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack än en gång Wolfen!
Tack Janne

/Wolfen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-08-06, 23:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Tack för ett mycket gripande resebrev! Jag hade ingen aning om denna mängd gravar med tyska soldater (har inte heller varit på Kreta). Är det brukligt i krig, att man begravs där man stupat (kanske en idiotisk fråga)? Sådana antal! Återigen, tack!
Alls icke en idiotisk fråga. Krigskyrkogårdar finns lite överallt i världen och det är oftast de som stupade i närområdet som är begravda där

pic.twitter.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-08-07, 17:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Fantastisk skildring, Netwolf. Tack för den.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-08-09, 13:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, jag har varit där. Även där stannar man till och reflekterar över vansinnet och ondskan...
Ja, verkligen.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-08-09, 16:14
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Den tyska kyrkogården på Kreta

Även på Sicilien kunna den intresserade finna tvenne stora krigskyrkogårdar i anledning av de allierades landstigning i Juni 1944.
Den ena omfattande allierade soldater, den andra tyskar och italienare som dog i de förbittrade striderna vid de allierades landstigning.


Arne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT