Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kythera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-05-29, 16:18
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kythira "live"

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Charleston: på Aronis får du det godt og Kapsalis flotteste udsigt. Studios 11, 12 og den store 21 har den bedste udsigt. Jeg startede også med at booke 5 døgn. Mon det holder? Jeg tror ikke der ;-)
Vilken tur då att vi har bokat nr 12!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-05-30, 17:46
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kythira "live"

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

DN hade ett stort reportage om Kythera i söndags. Det finns att läsa på www.dagensnyheter.se om man är prenumerant. Rubriken är: Kythera har allt grekiska öar kan erbjuda – utom turister.

Finns nu "gratis" här :http://www.sydsvenskan.se/resor/resan-till-kythera/
/ Tom
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-05-30, 17:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kythira "live"

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Så bra!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-05-30, 17:56
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Re: Kythira "live"

Tur att det finns öar kvar att upptäcka för jag blir liksom aldrig mätt.
//
KR
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-05-30, 18:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kythira "live"

Dit måste jag! Efter 1 oktober börjar ett nytt liv som heltidspensionär så då kan man börja planera för de öar man vill till men aldrig kommit till! Maken är inte lika intresserad av denna ensliga ö, men en ensamresa dit kanske kan vara något...

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-05-30, 18:35
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kythira "live"

Helmysig ö verkar Kythira att vara, min önskelista över öar jag gärna vill besöka har plötsligt blivit väldigt lååång!!....
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-05-30, 21:30
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Sv: Kythira "live"

Tom: Der ser meget øde ud hos Yiannis Avgerinos, og huset trænger til en kærlig hånd. Jeg skal prøve at spørge nogle i byen, om de ved noget.

Også mange tak for gratisudgaven af artiklen her fra Kythira. Det kunne næsten have været mig, der skrev den ;-) Lige bortset fra:

Citat: "Vi vill hyra en skoter men blir nekade för första gången någonsin i Grekland eftersom våra körkort bara gäller för bil. Att tänja på reglerna är inte att tänka på." Citat slut.

Efter de nye kørekørtsregler trådte i kraft i år, får vi nu i Danmark automatisk separat stempel til scooter, når vi har stempel til almindelig bil. Inden afrejse fik jeg udskiftet mit gamle kørekort til et sådant nyt, og har derfor uden problemer kunnet hyre scooter hos selv samme Panayotis :-)
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-05-30, 21:32
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Sv: Kythira "live"

Dag 4.

Endnu en stormende nat. Men... jeg stod op til helt blå himmel og solskin. Tak for det. Alting er nu flottere i solskin.

I aftes var jeg til mini- koncert med de to lærere til det hold engelske amatørmusikere, som jeg fortalte om den anden dag. De var meget dygtige! Og spillede både solomumre og duetter på henholdsvis violin og cello. Det foregik Nede på "Strandvejen", hvor der ligger et kulturhus, vil jeg kalde det. Det ser nemlig ud til at blive brugt til både foredrag, udstillinger og som i går musikalske fremførelser, hvilket det egnede sig perfekt til på grund af den fantastiske akustik. Bag bygningen ligger der et mini amfiteater. Det skulle man aldrig gætte, når man bare går forbi ude på gaden. Desværre var det for koldt og blæsende til at det kunne benyttes i aftes.

Nå men tilbage til det flotte vejr, som straks måtte udnyttet til en tur mod nord og en tur på stranden. Første stop efter en flot tur op gennem øen blev Fourni-stranden, som nås via en ca. 2 km lang grusvej af vekslede kvalitet. En fin lille stenstrand, som jeg havde aldeles for mig selv. Et træhus og et skilt oppe ved asfaltvejen vidner om, at der i sæsonen er en strandbar.

Næste stop blev i Platia Ammos lidt længere op ad kysten. Et lille hyggeligt sted med en medium størrelse sand- og stenstrand, som ganske givet ville trække mange folk til. Lige nu er der næsten ikke noget liv i byen. Er par steder var man ved at gøre klar til sommeren, en mand stod og fiskede på kajen, og tavernaen bag i byen, var det eneste sted, der var åbent.

Derefter var jeg i Karavas. Det vil sige, jeg blev så betaget af det frodige landskab, at jeg aldrig kom ind i selve byen. Der må jo også gerne være en grund til at komme tilbage! Lidt udenfor Karavas kan man med fordel lægge vejen forbi kilden "Amir Ali", som man kan følge få hundrede meter ned, indtil den forsvinder ind i tæt vegetation. Ved kildens udspring, er der en café/taverna, som sikkert åbner ganske snart. I udkanten af byen blev jeg også tiltrukket af duften fra bageren. Hvis du kommer forbi, så gør et stop - også selvom du ikke skal købe noget. Det er en rigtigt fin butik.

Herefter tog jeg til Agia Pelagia. Det er her turisterne er! Eller rettere: her er der plads til os turister i byens mange hoteller og pensionater. Det var nu ikke mange, jeg så - måske 20 styk, som var på stranden.

Selv kørte jeg ca. 2,5 km udenfor byen af en grusvej til stranden Lagada, en dejlig stor sten-/sandstrand med en strandcafé (åbner senere) i den ene ende. Foruden mig, var der kun et par, så vi havde plads nok.

Efter en lille time kørte jeg tilbage til mit hjem i Kapsali gennem samme flotte natur, som på udturen og med samme begrænsede antal øvrige trafikanter.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-05-31, 09:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kythira "live"

Allt låter så fantastiskt!

Måste åka hit någon gång.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-05-31, 10:16
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Kythira "live"

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg

Efter de nye kørekørtsregler trådte i kraft i år, får vi nu i Danmark automatisk separat stempel til scooter, når vi har stempel til almindelig bil. Inden afrejse fik jeg udskiftet mit gamle kørekort til et sådant nyt, og har derfor uden problemer kunnet hyre scooter hos selv samme Panayotis...
Det lyder jo perfekt.

Det separate stempel må være kategorien AM, som i Danmark giver ret til at køre EU-scooter (50 cc motor, max. 45 km/t).

Hvilken størrelse scooter har du kunnet hyre med dit nye kørekort?

Fortsat god semester.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-05-31, 15:55
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kythira "live"

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Tom: Der ser meget øde ud hos Yiannis Avgerinos, og huset trænger til en kærlig hånd. Jeg skal prøve at spørge nogle i byen, om de ved noget.

Også mange tak for gratisudgaven af artiklen her fra Kythira. Det kunne næsten have været mig, der skrev den ;-) Lige bortset fra:
Menar du att Avgerinos ej har öppet ?

"Kamaran", valvet mitt i bild där vi alltid bor , bredvid Teatern.
Bildlänk nedan .

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=10512

/ Tom

Senast redigerad av Tom den 2013-05-31 klockan 16:11.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-05-31, 22:37
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Sv: Kythira "live"

larvih: scooteren, jeg har hyret er en af dem, man ser flest af - dem med de små hjul, og som kan køre ca. 60 km/t.

Tom: nej, jeg tror ikke Avgerinos har åbent. I dag kom der nogle arbejdsmænd, som skal fixe væggene til "Kamerans" udeplads.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-05-31, 22:41
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Sv: Kythira "live"

Dag 5.

Der var mange skyer til morgen og en hård vind. Jeg begav mig nu afsted på tur alligevel. Da jeg kom forbi Chora, kunne jeg se, at det næsten var som om, øen var delt i to klimazoner. Halvdelen af øen mod vest var helt dækket af skyer, der hang så lavt, at man ikke kunne se kysten. Mod øst til gengæld var der helt klart, og solen skinnede. Hvis nogen er i tvivl, kan jeg fortælle, at jeg valgte at køre mod øst ;-)

Jeg kørte direkte til Palaiopoli og lagde mig en times tid på stranden der. En lang strand, der egentlig er tre forskellige strande. Ca. halvdelen har store sten og pletter med sand ind imellem, og den del, der ligger tættest på Avlemonas har mindre sten også med sand ind imellem.

Efter at være blevet varmet godt igennem fortsatte jeg til Avlemonas, der er en sød lille ferieby i Kykladestil! Byen er lidt svær at forklare, for når jeg siger, at man kan bade midt i byen, så synes du sikkert det lyder sært. Ikke desto mindre er det det, man kan. Bugten løber nemlig helt ind til hovedgaden og danner nærmest et svømmebassin, hvor der kan bades fra klipperne. Ifølge sagnet var det også her, at Afrodite steg op af havet. Hun kunne nu heller ikke have valgt et enklere sted at gøre der ;-)

Dagens sidste stop gjorde jeg i havnebyen Diakofti. Det er mange gange blevet nævnt, at udsigten fra Chora mod Kapsali er i særklasse. Det kan slet ikke betvivles. Men det er nu heller ikke noget dårligt syn, der møder en, når man kommer kørende med af bjerget til Diakofti. Hold nu op, hvor er det smukt. Det ligner noget fra en tropeø. Jeg vil ikke engang prøve at forklare det, men hvis du er nysgerrig, så prøv at Google. Jeg har aldrig været på Kefalonia og set skibsvraget der, men efter at have ser vraget i Diakofti, så tror jeg, at jeg nu har en fornemmelse af, hvad det er folk taler om. Og hvilken flot badestrand. Nu mangler der bare nogle badegæster!

Det gode vejr holdt heldigvis hele dagen - endda blev resten af øen også skyfri i dagens løb. Værre er det i aften, hvor det blæser 8 beaufort, som det har gjort hver aften/nat siden i tirsdags, og ifølge vejrudsigten, er der ikke tegn på, at det ændrer sig lige med det samme. Godt man er fyldt op af dagens indtryk, så søvnen kommer uanset, om huset er ved at blæse omkuld ;-)

Sov godt.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-05-31, 23:22
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kythira "live"

Det är så roligt och intressant att följa dig på din resa på Kythira, hoppas du fotar mycket kanske du sen vill visa lite bilder från ön?..Är sååå nyfiken??

Mvh Sunny..
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-06-01, 00:22
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Kythira "live"

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg

... scooteren, jeg har hyret er en af dem, man ser flest af - dem med de små hjul, og som kan køre ca. 60 km/t.
Takker for info.

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg

Værre er det i aften, hvor det blæser 8 beaufort, som det har gjort hver aften/nat siden i tirsdags, og ifølge vejrudsigten, er der ikke tegn på, at det ændrer sig lige med det samme.
Og med det blæsevejr ender det måske med at du blæser inde og må blive på Kythira resten af sommeren.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-06-01, 19:04
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Sv: Kythira "live"

Dag 6.

Her skulle jeg så berette om endnu en dejlig dag på trods af gråvejr og også lidt regn, men det må vente til en anden gang. Grunden er, at jeg flyver til Heraklion i morgen og ikke har nået at få skrevet om dagen i dag og ikke ved, hvor jeg vil være i morgen, og om jeg får adgang til WiFi.

Jeg fandt pludselig ud af, at Skyexpress har nogle flyvninger herfra og direkte til blandt andet Kreta og besluttede mig derfor at forlade Kythira for denne gang.

Det er ikke fordi, der er sket noget, eller fordi jeg er blevet træt af at være her. Tværtimod! Det var bare flytiderne, der bestemte det. Sportsfolk siger ofte, at man skal slutte på toppen. Og det er det jeg gør. Jeg ved, at jeg inden længe vil sætte mine ben på denne fantastiske ø igen!

Jeg vender tilbage med fortsættelsen - om ikke før, så når jeg er hjemme i Danmark igen.

For nu vil jeg takke jer, fordi I havde lyst til at følge med.

Og god ferie til jer, der snart er på vej. Og har du endnu ikke bestemt dig for, hvor du skal rejse hen, så er Kythira svaret :-)
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-06-01, 20:37
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Kythira "live"

Bra gjort Susie, som har satt Kythera på kartan. Då är vi flera, som har spridit tankar om en nästan glömd ö. Det har varit glädjande att se dag efter dag, att det har varit nya inlägg om denna lilla fina ö!
/ Jannis
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-06-02, 02:05
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Re: Kythira "live"

Tack för att vi fick följa med dig på din fina resa!
//
KR
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-06-10, 21:04
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 424
Standard Sv: Kythira "live"

Hjemme igen vil jeg som lovet berette lidt om min sidste dag på Kythira.

Det blev endnu en dag med fine oplevelser. Jeg startede i Paleochora, som ligger i et utroligt naturskønt område, hvor to dybe kløfter møder hinanden. Paleochora var øens gamle hovedstad og ligger gemt væk fra havet og beskyttet for angreb af pirater. Alligevel lykkedes det pirater at indtage og ødelægge byen i 1537. Efter dette angreb anså man byen for forfulgt af uheld, hvorfor man aldrig genopbyggede byen og der så i dag kun er ruinerne tilbage. Næsten synd med sådan en flot udsigt.

Ikke mindre smukt ligger Karavas i nord, hvor jeg tidligere kort besøgte byens gode bager. Ved indgangen til byen kører man gennem en triumfbue, som på grund af størrelsen virker næsten malplaceret. Byen ligger med en fin udsigt til Peloponnes og som tidligere nævnt i et meget frodigt landskab. Kommer du til byen, så må du ikke snyde dig selv for at tage en lille pause i caféen/super markedet. Det gamle par, som ejer stedet, er en oplevelse i sig selv, og så siger jeg ikke mere.

Lykodimou-stranden blev næste stop. Ikke fordi det var badevejr men fordi, jeg havde læst, at den skulle være meget spektakulær. Bademæssigt ville den nok heller ikke havde været mit første valg af en strand, men seværdig var den i hvert fald med sin beliggenhed for enden af en lang og snoet vej, for foden af en stejl skrænt og med sin store grotte.

Dagens sidste stop blev i øens største by, Potamos. En hyggelig by at gå rundt at udforske og med et lige så hyggeligt torv, hvor man kan sidde og følge livets gang. Potamos er også øens bedste bud, hvis du har en shopping-trang at mætte.

Som jeg har haft svært ved at skjule, så blev jeg meget betaget af Kythira. Overalt, hvor man kommer i Grækenland, mødes man med denne umiddelbare hjertelighed og hjælpsomhed, men på Kythira oplevede jeg den ekstra. Jeg fik følelsen af ”gamle dage”, hvor grækerne ikke var så vant til turister i flokke. Et eksempel er, at det i hvert fald er længe siden, og måske er det endda aldrig sket før, at jeg på posthuset og er blevet betjent af en syngende ekspedient J

Kythira er en ø, som jeg vil glæde mig til at komme tilbage igen – og det gerne snart.

Hvis du også har fået lyst at besøge øen, svarer jeg gerne efter bedste evne på praktiske spørgsmål.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-06-12, 10:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kythira "live"

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Som jeg har haft svært ved at skjule, så blev jeg meget betaget af Kythira. Overalt, hvor man kommer i Grækenland, mødes man med denne umiddelbare hjertelighed og hjælpsomhed, men på Kythira oplevede jeg den ekstra. Jeg fik følelsen af ”gamle dage”, hvor grækerne ikke var så vant til turister i flokke.
Det låter verkligen som en ö som passar mig. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt att jag ska åka till Kythera, men ännu är ön en vit fläck på min grekiska karta. Härligt att du är så nöjd med din resa Susie!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT