Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-07-05, 14:17
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Liten ö - bra förbindelser

Hej kära Kalimeravänner!
Nu är jag i farten igen. Har en resa till Parga bokad i september men det känns inte tillräckligt... Så jag funderar på att boka en resa till. I så fall kommer jag förmodligen att åka själv, en vecka, mitt under högsäsong (typ 5-12 augusti). Jag är lite flexibel med datum.

Men det jag söker då är en liten ö, där jag kan ta mig runt enkelt på egen hand. Kanske vågar hyra bil om det är enkla vägar (trafik bekommer mig inte så mycket, däremot branta, smala vägar). Det ska också vara lätt att åka dit, antingen från Rafina, direktflyg eller charter.

Och så det viktigaste: klart vatten, mysig by, bra mat, okej stränder (gärna klappersten). Älskar båtutflykter också så sådana får det gärna finnas.

Vart ska jag åka? Mest prisvärt känns som typ Rhodos eller Kreta. Men jag är lite anti så turistiga resmål, framförallt under högsäsong. Så ja, vad tycker ni?

Vill inte åka till Skopelos, Nafplio, Parga/Prevezaområdet (eller det vill jag visst, men återvändandet får vänta några år )
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-07-05, 14:47
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Liten ö - bra förbindelser

Antiparos invid Paros kan måhända vara ett alternativ för dig. Betänk dock att det i början av Augusti är högsäsong i övärlden, innebärande dyrt boende och knökfullt med turister. Lägg därtill att det oftast är väldigt varmt i övärlden vid denna tid.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-07-05, 14:55
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Liten ö - bra förbindelser

Ska definitivt kolla upp Antiparos, tack!

Värme bekommer mig inte, högsäsong gör det däremot. Men tänker ändå att det är värt det! Åker tillbaka redan i september och får förhoppningsvis en bit av det lugna Grekland då, hoppas jag.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-07-05, 22:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Liten ö - bra förbindelser

Ett alternativ kan kanske vara en flygstol till Rhodos och sedan båt över till Tilos. Det handlar då om lite puzzlande med att få ihop flygtider med båttider och att via t ex Booking hitta ett boende. Men en del, bl a jag själv, tycker att sådant är ganska kul. Eller om det kan finnas någon restresa med chartern till Tilos. Kolla hos Apollo och Ving.

Men Tilos borde stämma bra med en hel del av dina önskemål.

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-07-06, 08:09
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Liten ö - bra förbindelser

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Ett alternativ kan kanske vara en flygstol till Rhodos och sedan båt över till Tilos. Det handlar då om lite puzzlande med att få ihop flygtider med båttider och att via t ex Booking hitta ett boende. Men en del, bl a jag själv, tycker att sådant är ganska kul. Eller om det kan finnas någon restresa med chartern till Tilos. Kolla hos Apollo och Ving.

Men Tilos borde stämma bra med en hel del av dina önskemål.

Masse
Tilos har jag varit sugen på förut. Och blev nu igen! Har aldrig varit på Rhodos heller, man kanske kan ta någon natt där i slutet av resan till och med. Tål att tänkas på, jättetack!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-07-06, 20:14
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Liten ö - bra förbindelser

Nja! tveksamt om Antiparos i början av Augusti kan rekommenderas för Skandinaver med behov av stort egenrum!
Anti har de senaste åren blivit oerhört Posh bland grekerna. En resa till Anti för dem kan jämföras med Stockholmsveckan på Gotland !

Jag skulle nog hellre åka till Peleponessos och slå mig till ro i någon av de strandnära byarna där! var där själv i början av augusti för många år sedan och häpnade över hur relativt folktomt det var, trots högsäsong! Men tiderna förändras så detta gäller kanske inte längre!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-07-06, 21:47
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Liten ö - bra förbindelser

Du skriver inte Skopelos, men kanske du skulle åka till grannen Alonissos ? Jag har för mig att jag läst att där är förhållandevis lugnt även i högsäsong. Allt det du söker finns där!

Maria
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-07-07, 14:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Liten ö - bra förbindelser

Citat:
Ursprungligen postat av Mikis Visa inlägg
Och så det viktigaste: klart vatten, mysig by, bra mat, okej stränder (gärna klappersten). Älskar båtutflykter också så sådana får det gärna finnas.
Låter precis som Alonissos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-07-07, 21:28
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Liten ö - bra förbindelser

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Låter precis som Alonissos.
Eller hur
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT