Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-02-28, 19:15
Moomin Moomin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 16
Standard Amopi

Hej på er!
Efter graviditet och föräldraledighet kommer vi att lämna lillan till mormor å morfar för att åka en vecka till Karpathos i juli.

Vi har varit där förut och nu precis som då kommer vi att flänga runt på 4hjuling och vi har rätt bra koll på vad vi vill se och göra.
Förra gången bodde vi i pigadia, nu blir det Amopi.
Vi svängde förbi där en kortis förra gången så jag vet ungefär vad som väntar.

Mina frågor är nu: hur är restaurangutbudet? Vad kostar lokalbuss/taxi till Pigadia?
Övriga tips om Amopi eller Karpathos välkomnas också. Stort som smått! ☺
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-02-28, 20:33
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Amopi

Tips: Köp E-guide och läs resebrev! Trevlig resa önskar
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-01, 06:07
Moomin Moomin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 16
Standard Sv: Amopi

Åh ja e-guide hade vi förra gången och vi kommer köpa den igen. Resebrev har jag inte haft en tanke på, tack!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-01, 08:47
skogis skogis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 31
Standard Sv: Amopi

Taxi fast pris 2015 var 12 Euro per resa.
Buss Pigadia - Amoopi år 2016 ca 2 Euro pp och resa (exakt kommer jag inte ihåg.

/S
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-03, 11:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Amopi

Citat:
Ursprungligen postat av Moomin Visa inlägg
Mina frågor är nu: hur är restaurangutbudet?
Övriga tips om Amopi eller Karpathos välkomnas också. Stort som smått! ☺
Restaurangutbudet är helt okej. Det finns ett par riktigt bra ställen i Amoopi. Det brukar vara musikunderhållning någon kväll i veckan, men det är allt i fråga om uteliv. Det finns ingen hamnpromenad, ingen shopping eller gator och gränder att strosa i, men det vet ni nog.

I övrigt rekommenderar jag att ni läser igenom det här forumet för att få flera tips. Resebreven kan ni också botanisera bland. Och häng med Mikke nu när han åker ner, så får ni dagsfärska rapporter. Mina är ju från i fjol. Själv åker jag ner den 22 juni och stannar till 20 juli. Om ni är nere under den tiden kan jag visa er några av mina smultronställen.

Karin
som räknar ner
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-04, 19:07
Moomin Moomin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 16
Standard Sv: Amopi

Tack!
Ja vi vet om att det är lugna gatan där borta. Precis vad vi är ute efter egentligen. Men vi kommer att ha 4hjuling åtminstone 4 dagar och kanske åker vi in till Pigadia under de dagarna och spenderar de övriga dagarna i amopi alternativt tar buss eller taxi.
Hur är vägarna att köra på i mörker? Vet att vägarna dagtid, är fina, men belysning?

Finns det något uthyrningsställe i amopi eller tar man sig till Pigadia för det? Vi reser med apollo, brukar de ha välkomstmöte där? Tänker att man ju kan boka fordon genom dem, vilket är.billigast/bäst?

Vi kommer ner den 20e juli, tackar så mycket för erbjudandet ändå ☺
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-05, 13:21
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Amopi

Citat:
Ursprungligen postat av Moomin Visa inlägg
Hur är vägarna att köra på i mörker? Vet att vägarna dagtid, är fina, men belysning?

Finns det något uthyrningsställe i amopi eller tar man sig till Pigadia för det? Vi reser med apollo, brukar de ha välkomstmöte där? Tänker att man ju kan boka fordon genom dem, vilket är.billigast/bäst?
Belysning finns inte utanför tätorterna, så jag vågar inte köra efter solnedgången. Vet tyvärr inte om det finns något uthyrningsställe i Amoopi, och jag går inte heller på välkomstmöten sedan det första 2004. (Läs gärna mitt resebrev från då, så ser du varför. ) Själv hyr jag bil genom Margarita RentAcar då de har nya bilar, utmärkt service och bra priser, men jag vet inte om de har fyrhjulingar. De finns på Facebook, så det går ju att fråga där.

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-05, 19:05
Moomin Moomin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 16
Standard Sv: Amopi

Åh Karin jag läste just ditt resebrev. Vad härligt! !!
Vi har oxå spenderat kvällen med att titta på en film på Youtube från K. OJ vad mycket vi har missat, mängder av bad, byar och vyer. Jag trodde ändå att vi hade rätt bra koll men alltså icke! 😉
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-05, 19:58
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Amopi

Citat:
Ursprungligen postat av Moomin Visa inlägg
Åh Karin jag läste just ditt resebrev. Vad härligt! !!
Vi har oxå spenderat kvällen med att titta på en film på Youtube från K. OJ vad mycket vi har missat, mängder av bad, byar och vyer. Jag trodde ändå att vi hade rätt bra koll men alltså icke! 😉
Haha, jag skrev ett följande år också, men sen blev det uppehåll ända till 2010, när det helt plötsligt blev ändrade förhållanden. Sedan dess har jag inte skrivit resebrev därifrån, men ett från en tur över till Kassos 2015. I stället brukar jag göra en tråd i detta forum när jag är nere så jag kan rapportera direkt. Så bläddra tillbaka här och läs även några år bakåt så kan du få ännu mera tips. Om du är nere samtidigt som Mikke så kan han visa dig till Faros, om du inte har hittat dit själv. Och Pelagos, förstås ...

Usch, nu längtar jag ner ännu mera!

Karin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-05, 22:27
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Amopi

...apropå uthyrningsställen i Amopi, så finns ju längst ner i backen, där marken s.a.s planar ut en kåk till höger med affär i bottenvåningen och en firma som heter nåt på Million Dollar....nånting på andra våningen.Det står förstås ett gäng me fordon utanför... Det är Yannis, en av Thanasis mekaniker, som förexten bor i Amopi, som startat den firman för några år sen. Själv huserar han i verkstan i Vroutsas, medans brorsan hans hyr ut moppar,scotrar å även bilar, om jag inte minns fel....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-08, 09:18
Moomin Moomin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 16
Standard Sv: Amopi

Tack Mikke! Ska bli roligt att följa din resa !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT