Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Syros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-29, 21:23
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Utflykter

Hej allihop!
Finns det några närliggande öar man kan besöka med Syros som utgångspunkt? Tinos kanske? Någon annan ö? Vi skulle helst vilja åka på morgonen och ta färjan tillbaka på kvällen. Hinner man med något på några timmar? Eller är vi för optimistiska?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-29, 21:57
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Utflykter

När jag var på Syros för några år sedan fanns det heldagsutflykt till Delos (ett paradis för de som älskar historia och arkeologi). Delos ligger nära Mykonos. Det såldes som en paketresa, lunch ingick i priset. Jag åkte inte då, utan senare men via Mykonos.
Jag rekommenderar varmt Delos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-29, 22:51
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Sv: Utflykter

Tack för tipset! Det låter spännande! Såldes utflykten på plats på Syros, minns du det?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-29, 22:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Utflykter

Under högsäsong har jag åkt Tinos- Syros över dagen. Har gått torsdagar. Dock icke nu. Jag är på Tinos nu och hade tänkt en dag i Ermopouli. Men nu ändras turlistorna tätt, så kolla när du är på plats. Det som gäller idag gäller inte i morgon!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-29, 23:11
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Sv: Utflykter

Hej! Jag har förstått att på Syros så ankommer färjorna till 'huvudstaden', som är en sevärdhet i sig så att man kan promenera runt utan att behöva åka långt. Hur är det med Tinos? Ankommer färjan någonstans där det finns någon fin liten stad/by i närheten eller måste man ta buss/bil för att kunna se något?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-30, 06:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Utflykter

Färjan ankommer till Tinos Chora. 2-3 min promenad till huvudstråket. Så nära man kan komma. På Mykonos är det mycket krångligare.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-30, 08:38
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Utflykter

Ja, utflykten till Delos såldes på plats, på Syros, och jag minns två resebyråer (sådana som säljer färjebiljetter, förmedlar hotellrum, o s v) som hade en skylt med dagsutflykt till Delos. Jag var inne på en av dem, men vände i dörren då det var mycket folk som väntade, förmodligen för att köpa färjebiljett. Det är möjligt att det fanns flera resebyråer i Ermopouli som sålde samma paketresa till Delos. Jag funderade just då på att åka till Delos, men ångrade mig och bestämde mig att åka till Delos via Mykonos. Anledningen var väl det att Delos ligger mycket närmare Mykonos och åker man från Mykonos tillbringar man längre tid på Delos och jag är mycket intresserad av historia och arkeologi.
En av resebyråerna låg nästan i hörnet av närmaste tvärgatan till hamngatan, om man står med ryggen mot hamnen och räknad från väntsalen till färjepassagerare. Det var i denna resebyrå jag vände i dörren.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-30, 11:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Utflykter

Kythnos skulle också kunna vara ett alternativ. Det går en båt tidigt på morgonen på måndagar, och tillbaka till Syros på kvällen. Kythnos är en liten ö, ni hinner se hela ön under en dag om ni hyr en moped.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT