Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-26, 16:11
ikarus33 ikarus33 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 2
Standard leva på ikaria

hejsan
jag vill gärna leva på ikaria ön .....är det någon här som har lust att ge mig information om till exempel vädret på pezi-kares eller christos ...hörde att det blir snö ibland där ...har lite svårt att tro detta ....allt information är välkommen ....tack i förväg
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-28, 18:13
ikarus33 ikarus33 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 2
Standard Sv: leva på ikaria

lite död detta forum ...det var synt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-28, 18:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: leva på ikaria

Årsaken til at ingen svarer er vel at ingen her har bodd fast på Ikaria, eller vært der om vinteren

Snø kan det gjøre over alt i Hellas, men bortsett fra i Nord-Hellas ligger det som regel maks et par dager, ofte bare noen timer. Imidlertid er vintrene, iallfall januar og februar, ganske kalde uansett pga luftfuktighet og ofte ganske sur vind, selv om det er mange fine soldager også.

Noe av det viktigste om man skal bo vinterstid i Hellas er at man finner seg en bolig som er godt isolert, og har andre oppvarmingsmuligheter enn olje/petroleum, for den er dyr nå. Og at (lands)byen man velger ikke stenger ned for vinteren, dvs at iallfall en cafe, taverna og matbutikk holder åpent året rundt. Med mindre man investerer i egen mc eller bil, da.

For øvrig fins det mange tråder om det å bo i Hellas, bare søk så finner du
Største problemet nå er man man ikke kan regne med å få jobb, men det trenger kanskje ikke du å ha?

Til slutt: spør konkret om det du lurer på (utover klimaet), så er vi mange som kan svare. Kanskje ikke om akkurat Ikaria, men om det å leve i Hellas mer generelt.

Senast redigerad av Admirala den 2013-09-28 klockan 18:32.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-29, 12:29
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: leva på ikaria

Citat:
jag vill gärna leva på ikaria ön .....är det någon här som har lust att ge mig information om till exempel vädret på pezi-kares eller christos ...hörde att det blir snö ibland där ...har lite svårt att tro detta ....allt information är välkommen
Kanske svårt att tro men sant. Ikarias berg, Athera, är högt, 1013m m.ö.h.
Det ligger ofta lite snö högt upp. Om det snöat i Christos Raches,460 m.ö.h., har det inte inträffat särskilt ofta.
Anna o Dimitri, (Annas Fish Tavern i Nas), skickade mig en gång sensationella bilder på snö i Nas och på stranden Mesachti och Livadi Beach och Ikaria Costal Road.. Det händer däremot riktigt sällan nere vid kusten.
Nederbörden är riklig under vinterhalvåret och kan ställa till stora skador, till och med rasera hus och liv.
Om man ska bo på Ikaria året runt är det bra att inte bo för högt upp. Och inte utan riktig jeep, regnkläder ett varmat stenhus.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT