Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-23, 17:29
Hella(s) Hella(s) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 36
Standard Kreta eller KEFALONIA

Jag skrev fel ö i ett tidigare inlägg och skriver därför på nytt:

Hej!

Vi är 5 vuxna och ett barn på 11 månader som vill åka till Grekland i början på juni. Vi har tittat på följande alternativ:

Kreta: Agii apostoli eller Rethymnons kust
Kefalonia: Lassi (San lorenzo village)

Vi har tidigare vari på Kefalonia, i just Lassi och gillade det väldigt mycket pga fina stränder och närhet till större stad. Ett plus är ju också kort transfer från flygplatsen (10 minuter). Nu till min fråga: Finns det någon som varit i Lassi och även på Kreta som kan hjälpa mig med lite plus och minus för de olika ställena, eller någon som har tips på andra bra ställen som uppfyller våra kriterier (bra och nära strand, gångavstånd till stad/större by och barnvänligt (dvs inte för lång transfer från flygplats och pool på hotellet).

Jag undrar också hur det funkar generellt att flyga med en ettåring. Sitter dom i knä eller får man en sån korg? Om man beställer transfer via charterbolag, är det sitta i knä på bussen som gäller då? Och hur funkar det med hyrbil? Finns det barnstolar att hyra?

Tacksam för alla svar och tips!
/Helena
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-23, 19:30
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Hej , barn upp till två år sitter i förälders knä på flyget och får ett bälte som fästs vid förälderns bälte - i transferbuss sitter barnet i knä. Bilstolar finns att tillgå hos de flesta uthyrare men av olika kvalité och standard. Transfer till Rethymno är ca 1 Tim från chania och 1,5 från herakleion!

Rethymno är en härlig stad , stranden är av sand och flera kilometer lång , många av charterhotellen ligger utmed stranden eller i förorten platanias med kort taxiresa in till stan , jag älskar Rethymno både med och utan barn men andra hävdar ( med viss rätt ) att det finns betydligt mer barnvänliga , om än ej tråkiga, ställen i Grekland!

Lycka till i planerandes !
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-23, 19:39
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Nu ser jag att du skrev rethymnos kust och inte stad , vet att många rekommenderar georgiopolis när man reser med barn , jag har bara varit där "överdan" men gillar det jag upplevt - bra strand och lite småstads/bykänsla. Transferen är ca 45 minuter från chania !
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-27, 00:00
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
förorten platanias
Men visst är det väl så att det heter Platanes då man är utanför Rethymnon, Platanias är ju utanför Chania.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-27, 13:58
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Agii Apostoli är barnvänligt med mycket natur/park och flera fina långgrunda badvikar med fin sand att välja på. Eftersom vikarna ligger åt lite olika vädersträck är det inte så stora vågor som tex. vid kuststräckan vid Rethymnon.
På så vis påminner Ag. Apostoli lite om Lassi på Kefalonia där det också finns flera stränder att välja på.

Kanske lite långt att gå in till Chania stad (ca 4 km), men bussen går dit flera gånger i timmen. Det finns också en hel del restauranger i området om man inte vill åka in till stan varje kväll.

Katitzi

En av stränderna:
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-29, 10:54
Hella(s) Hella(s) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Agii Apostoli är barnvänligt med mycket natur/park och flera fina långgrunda badvikar med fin sand att välja på. Eftersom vikarna ligger åt lite olika vädersträck är det inte så stora vågor som tex. vid kuststräckan vid Rethymnon.
På så vis påminner Ag. Apostoli lite om Lassi på Kefalonia där det också finns flera stränder att välja på.

Kanske lite långt att gå in till Chania stad (ca 4 km), men bussen går dit flera gånger i timmen. Det finns också en hel del restauranger i området om man inte vill åka in till stan varje kväll.

Katitzi

En av stränderna:
Tack för info och fin bild! Det lutar åt Agii Apostoli för det är ju kul att testa något nytt. Vi väljer nu mellan de olika lägenhetshotellen som apollo har. Har någon bott på Flamingos, Stellina/Ellina eller Anais och har något matnyttigt att säga om dessa ställen? T.ex hur det är med nivåskillnader eftersom vi kommer dra runt på barnvagn en del.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-29, 12:29
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Hei igjen.
Vi har ikke bodd på noen av de stedene du nevner, men vi har bodd på nabohotell og er godt kjent i hele området. Vi har vært der med 2 barnevogner. Jeg vil si at hele området egner seg veldig bra for barnevogner, for det er jo for det meste ganske flatt. De bergknausene du ser på bildet trenger du ikke gå ut på med barnevogn, men de er ellers flotte til små spaserturer. Jeg anbefaler Agii Apostoli på det varmeste til barnefamilier på denne tiden av året. Kanskje havner vi der i år igjen med et barnebarn.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-29, 13:03
sunsets avatar
sunset sunset är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Hej!

Bodde på Flamingos i höstas! Närmare badvikar kan man inte komma! Om man inte bor direkt på ett beachotel förstås.

Taxi och buss precis utanför! Tavernor i området om man inte åker in till Chania! Inget direkt bycentrum utan mer vanligt bostadsområde med supermarkets och tavernor lite "utspritt" .

Hotellets restaurang var stängd så den kan jag inte säga något om tyvärr! Hade enrumslägenhet i etage med 2 stora balkonger och 2 mkt fina badrum! Mycket utrymme för oss 3 kan man säga! Fanns bara ett par sådana lägeheter men flera andra "vanliga" alternativ naturligtvis! Kanonställe enligt min mening.....

mvh Carola
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-29, 13:55
sunsets avatar
sunset sunset är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Har lagt in lite bilder från Apostoli nu!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-01-29, 18:05
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Jag har bott på Stellina och tycker det är bra. Det är 3 hotell som sitter ihop och man har 3 poolområden att välja mellan. Uttagsautomat och supermarket finns på hotellet. Väldigt nära ner till stranden och busshållsplats strax nedanför. Hotellet erbjuder AI vilket jag inte haft men efter vad jag hört och sett inte rekomenderar Däremot är den andra restaurangen bra på området.

Malin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-01-29, 18:54
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Kreta eller KEFALONIA

Hej! Kan rekommendera Golden Bay lägenheter i A.Apostoli. Ligger precis vid stranden med fin pool och lägenheterna var väldigt fräscha. Vi bokade själva via booking.com men jag tror att det går att boka som charter semester med solresor.se. Skulle passa er som resa med ett litet barn och man kan lätt ta taxi in till CHania på kvällen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-01-31, 14:50
Hella(s) Hella(s) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Citat:
Ursprungligen postat av sunset Visa inlägg
Hej!

Bodde på Flamingos i höstas! Närmare badvikar kan man inte komma! Om man inte bor direkt på ett beachotel förstås.

Taxi och buss precis utanför! Tavernor i området om man inte åker in till Chania! Inget direkt bycentrum utan mer vanligt bostadsområde med supermarkets och tavernor lite "utspritt" .

Hotellets restaurang var stängd så den kan jag inte säga något om tyvärr! Hade enrumslägenhet i etage med 2 stora balkonger och 2 mkt fina badrum! Mycket utrymme för oss 3 kan man säga! Fanns bara ett par sådana lägeheter men flera andra "vanliga" alternativ naturligtvis! Kanonställe enligt min mening.....

mvh Carola
Nu har vi bokat en vecka i Agii apostoli. Vi kommer att bo på flamingos, den äldre delen. Jag hoppas och tror att det kommer bli jättebra! Tips på det mesta tas tacksamt emot. Har sett att det ska finnas en stor leksaksaffär och ett bageri med god glass i Agii apostoli/chryssi akti. Det ser vi fram emot Är det någon som vet hur långt det är till valfri lite större affär med hyfsat billig mat?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-01-31, 23:30
sunsets avatar
sunset sunset är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Hej igen!

Hoppas ni blir nöjda med hotellet! Finns både INKA och Lidl uppe vid huvudvägen åt Chaniahållet! Tog kanske 15 min att gå! Kan bli tungt att bära men ni är ju många såg jag. Finns många bra tips under "chaniakusten" också!


Trevlig resa

Carola
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-03-20, 15:44
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Re: Kreta eller KEFALONIA

Citat:
Ursprungligen postat av aussie Visa inlägg
Skulle passa er som resa med ett litet barn och man kan lätt ta taxi in till CHania på kvällen.
Hur stor är chansen att över huvudtaget få tag på en taxi som har bilbarnstol till en bebis? (sk Babyskydd...)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-03-20, 17:03
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Vi bodde på Flamiongos i fjor, og vi sa så mye positivt om stedet at i år reiser vår yngste datter med familie dit! Jeg kan bare skrive under på det sunset sa i et tidligere innlegg. Og restauranten er av de beste i området tror jeg at jeg kan si, selv om vi bare spiste der en gang eller to. Vi havner oftest på vår "stamtaverna" i Ag. Apostoli, Pergola, noen hundre meter unna.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-03-20, 17:08
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Citat:
Ursprungligen postat av sunset Visa inlägg

Hoppas ni blir nöjda med hotellet! Finns både INKA och Lidl uppe vid huvudvägen åt Chaniahållet! Tog kanske 15 min att gå! Kan bli tungt att bära men ni är ju många såg jag. Finns många bra tips under "chaniakusten" också!

Carola
Det finnes et mindre supermarked like ved siden av Flamingos, så dere behøver ikke bære de tyngste varene, spesielt flaskevann, så langt, kanskje noen få cent dyrere, men det er ikke det som ruinerer budsjettet.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-05-09, 20:57
Hella(s) Hella(s) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Citat:
Ursprungligen postat av sunset Visa inlägg
Hej igen!

Hoppas ni blir nöjda med hotellet! Finns både INKA och Lidl uppe vid huvudvägen åt Chaniahållet! Tog kanske 15 min att gå! Kan bli tungt att bära men ni är ju många såg jag. Finns många bra tips under "chaniakusten" också!


Trevlig resa

Carola
Någon som vet hur priserna (och utbudet) av barnmat och blöjor är på INKA och Lidl? Vore skönt att slippa släpa med sig allt sånt.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-05-25, 23:59
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kreta eller KEFALONIA

Citat:
Ursprungligen postat av Hella(s) Visa inlägg
Någon som vet hur priserna (och utbudet) av barnmat och blöjor är på INKA och Lidl? Vore skönt att slippa släpa med sig allt sånt.
Kanske lite sent svar men jag svarar ändå.
Barnmaten i Grekland är inte den samma som här, det är inte samma maträtter, oftast hittar man bara fruktpureer och den söta delen av näringskedjan. Då det gäller blöjor så är det rätt blöjor men i Sverige är det lite fel på prissättningen då de ofta används som lockvara i butikerna här, de är alltså betydligt billigare här än där.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT