Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-08, 08:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Tidig tur till stan

Som pensionär har man ju en rad fördelar. Exempelvis behöver man ingen väckarklocka. Väckandet sköter ändå naturbehoven om...Inga tider att passa! Jo, förstås, alla dessa turer till olika doktorer och lab och sånt.

Men tiderna är flexibla i de flesta fall.

I morse skulle jag vara nånstans i sjutiden. Det var ganska ljust när jag gick ut, och alldeles tyst. Inte ens katterna hade vaknat, de har sin egen väckarklocka som står på halv nio ungefär.

Moppen , den vackra lingonröda, var blöt av nattens fuktighet. Jag har ett sadelöverdrag av fuskskinn, helt nödvändigt, tar in det om kvällarna, för vi har ofta väldigt fuktigt väder utan att det regnar.

Lite slirigt väglag på sina håll- sand och lera , inte lika lömskt som is med väl värt att respektera i kurvorna.

Lång-lång backe uppför, vilket nöje med denna tysta starka maskin! Det var så fantastiskt vackert bortåt öster, nästan soluppgång, havet metallblankt.

Inte en kotte mötte jag, en enda annan mopedist körde om mig. Nere i stan var däremot trafiken i full gång.

Snabbt uträttat ärende, lite halvbekanta personer önskade Kali Chronia!, sen till bageriet för spanakopittes, sen till macken för bensin. Näring behöver både folk och maskiner.

Nu hade det blivit lite före åtta, och plötsligt var det proppfullt med ungdomar på väg, moppar, föräldrar i bilar, gående i klungor...skolorna startar idag... och en klar sol rakt emot mig, lågt över Kos.

Lång-lång nerförsbacke på hemväg.

Katterna mötte mig vid grinden, hoppa-skutta-klättra upp i vinrankorna.

Sitter nu med en god kopp kaffe och njuter av spanakopitta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-08, 12:51
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Tidig tur till stan

Tack för den härliga beskrivningen av din tidiga morgon😍Är allt väl med dig nu?
Själv sitter jag vid mitt köksbord och när jag lyfter blicken och tittar ut genom fönstret på vår altan så är det vitt,vitt,vitt av meterdjup snö,makalöst mycket snö och väldigt vackert.
Monica😍
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-08, 13:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tidig tur till stan

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Som pensionär har man ju en rad fördelar. Exempelvis behöver man ingen väckarklocka. Väckandet sköter ändå naturbehoven om...Inga tider att passa! Jo, förstås, alla dessa turer till olika doktorer och lab och sånt.
Jag ställer inte heller klockan, och det trots att jag inte är pensionär. Förutom när det är doktorer eller annat jätteviktigt som väntar. Som du alltså. Konstigt att kroppen kan vakna nästan samma tid varje morgon.

När jag måste ställa klockan sover jag uruselt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-08, 15:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Tidig tur till stan

Monica C: allt väl ... en massa snö på bild är väldigt vackert...

Janne: Första året som pensionär vaknade jag 5.45 av gammal vana, märkligt egentligen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-01-08, 19:31
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Tidig tur till stan

Jag njuter av dina berättelser, speciellt nu i vintermörkret och kylan. Du berättar så levande att det känns som om jag vore där.
Tack Monica för att du delar din vardag!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-01-09, 10:36
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Tidig tur till stan

Så skönt att klara av det som ska göras på morgonen och ha resten av dagen som efterrätt! Och i Grekland är ju efterrätterna extra många och goda. En liten höneblun (tupplur) kan också räknas som efterrätt. Visst kan pensionärslivet vara härligt tycker
/ Jannis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT