Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-21, 01:33
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Förslag på båtluff 2,5 vecka i september?

Första resan till Grekland med barnen gjorde vi med charter till Kreta.
Därefter har vi båtluffat många gånger, men nu är det några år sedan. Första åren med våra pojkar mest i Kykladerna - Naxos, Iraklia, Koufonissi, Donoussa , Amorgos, Folegandros, Sifnos, Sikinos, Antiparos och Santorini. Vi besökte även Patmos med barnen.
När vi sedan båtluffade själva eller med vänner blev det till Syros, Milos, Anafi, Serifos - Ikaria, Samos, Agathonissi, - Nissiros och Tilos.
Nu vet vi inte vad vi vill fara. Först tänkte vi besöka något helt nytt - Sporaderna: Skiathos, Alonissos och Skopelos - alternativt Joniska öarna: Kefalonia och kanske Zakynthos. Men vi inser att det blir långa resor eftersom vi flyger t.or till Aten. Alternativet är förstås att flyga inrikesflyg, men vi gillar att åka båt, det känns mera fritt och avkopplande.
Vissa öar minns man mer än andra, exempelvis, Amorgos, Koufonissi och Donoussa, som var de första öarna vi besökte med barnen. Senare när vi reste utan barnen Agathonissi, Anafi och Kini på Syros.
Funderar även på att återbesöka Folegrandros , Milos och Sifnos.
Önskar få förslag på öar, som fungerar någorlunda att ta sig till och från i september? Vi har mest rest i,juni och juli tidigare och september räknas väl som lågsäsong. Men nu är vi pensionärer och kan resa även på hösten.

Senast redigerad av anncha50 den 2017-08-21 klockan 01:37. Anledning: Felstavning i rubriken
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-21, 05:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Flrslag på båtluff 2,5 vecka i september?

Gomorron, grannen.

Mitt förslag är att ni återvänder till Kreta. Kreta är som ett eget litet land och där finns det mesta man kan tänka sig.

Vi försöker alltid ta färjerutten på sydvästra Kreta varje år. Startar i Chania med att ta bussen till Paleochora. Sen kan man ta färjerutten längs den södra kusten. Souga-Agia Roumeli-Loutro-Chora Sfakia med uppehåll på någon/några av orterna. Nu ingår för oss även att ta oss upp till Anopoli, nära Aradenabron. Alltså ovanför Loutro/Sfakia i bergen. Alla dessa byar är så mysiga och med härliga invånare. Man kan naturligtvis ta omvända sträckan.

På detta sätt har ni chansen till färjeturer fast ni är på samma ö. Detta innebär att ni flyger till Chania på Kreta, eventuellt med mellanlandning i Aten. Vi planerar åter den turen nu i april 2018.

Vill även framhålla vårt älskade Fourni. Vi är åter där om knappt en månad. Färja kan då tas mellan Ikaria, Samos, Patmos och Agathonissi.

Hälsningar från Birgitta (och Arne) i Umeå.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-21, 08:50
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Flrslag på båtluff 2,5 vecka i september?

Hej

Jag håller med Arne och Birgitta om Kreta, besök gärna ön Gavdos och ta er gärna vidare till östra Kreta. Där finns många härliga små ställen som Mirta, Malata, Kato Zagros m.fl.
Men öarna runt Rhodos är också härliga, Chalki, Symi (på kvällen när dagturisterna lämnat ön) och Kastellorizo.
Kefalonia med Ithaka.
Lefkas med Meganissi och Kalamos
Korfu med Diapondiöarna; Erikousa, Othoni och Mathraki
Kythira och Anti-Kythira på väg till Kreta.

Lycka till..

//PA
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-21, 14:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Förslag på båtluff 2,5 vecka i september?

Citat:
Ursprungligen postat av anncha50 Visa inlägg
Sporaderna: Skiathos, Alonissos och Skopelos
Den kombon är bland de bästa som finns i Grekland, tycker jag. Tre mycket vackra öar som skiljer sig åt på alla sätt och vis. Helt perfekt. Ni kan flyga inrikes till Skiathos från Aten. Ni kan även åka buss från Aten till Agios Konstantinos, och vidare med båt.

Luffarkänslan får ni är ni åker mellan Skiathos, Alonissos och Skopelos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-21, 19:04
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Förslag på båtluff 2,5 vecka i september?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den kombon är bland de bästa som finns i Grekland, tycker jag. Tre mycket vackra öar som skiljer sig åt på alla sätt och vis. Helt perfekt. Ni kan flyga inrikes till Skiathos från Aten. Ni kan även åka buss från Aten till Agios Konstantinos, och vidare med båt.

Luffarkänslan får ni är ni åker mellan Skiathos, Alonissos och Skopelos.
Håller med! Har ni aldrig varit i Sporaderna så tycker jag att ni gör en båtluff där. Så fantastiskt vackra öar, och lätta att kombinera.

Maria
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-08-29, 22:08
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Sv: Förslag på båtluff 2,5 vecka i september?

Varm tack för alla fina tips. ❤️Vi hade bestämt oss för Sporaderna - Skiathos, Allinusus och Skopelos. Fast i"sista stund" gjorde vi "en kovändnig. Nu blir det Milis, Kimolos, Sifnos och kanske Kithnos. Några tip?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-08-31, 15:16
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Sv: Förslag på båtluff 2,5 vecka i september?

Ännu en gång tack för fina tips. Jag var sen att bekräfta era fina tips och det ber jag om ursäkt för.
Nu är vi på Milos och har det bra. Tar det lugnt efter gårdagens skumpiga resa med sega snabbåten SeaJet. Vädret är skönt men ganska blåsigt.
Vi far vidare den 3/9 till Kimolos där vi har bokat boende några dagar. Ser bra ut. Har aldrig varit där, men verkar vara en ö "i vår smak".
Vår yngste son med familj kommer att vara i närheten av Chania (Almerida bay Langley resor) i 2 veckor. Funderar på att besöka dem några dagar i slutet av våra 2,5 veckor båtluff. Vi kan ta nattfärja med hytt fredagen 8/9 till Heraklion . Anländer morgonen därpå kl 10.20. Tänkte därefter luffa några dagar innan vi ansluter till sonen ned familj. Sedan kan vi flyga med Ryanair 16/9 till Aten för att min man sedan flyger hem till Sverige på kvällen och min syster (kommer till Aten) och jag luffar vidare till Sporaderna 1 vecka.
Min fråga: Kan vi bussluffa eller båtluffa på något sätt från Heraklion runt ön ngr dagar (ca till tisd 12- Onsd 13/9 ) för att sedan ansluta till sonen i Chania ?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-08-31, 18:03
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Förslag på båtluff 2,5 vecka i september?

Ni kan åka bussen från Heraklion till Rethymmno och stanna där. Om inte stanna kvar tycker jag ni ska ta bussen därifrån ner till Chora Sfakion och då blir ni inte besvikna. Åk då gärna upp med taxi eller vandra till Anopoli och Aradenabron. Sen kan ni ta bussen Sfakia-Chania. Kanske bussen stannar en timme i fina byn Vrisses.

Birgitta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT