Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-11-11, 16:44
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sutrende og klagende nordmenn

Å bo deler av året i Hellas, og sikkert i andre utland, er både berikende og frustrerende. Det beriker definitivt mer enn det frustrerer, men her skal jeg skrive om det frustrerende i at man treffer andre nordmenn.

Da jeg gjorde deltidsgreker av meg, var en del av den planen å få greske venner, og det har jeg fått: skjønne, gode og rause venner, som lar meg delta i deres liv. Men en stor del av meg vil alltid være utlending, det vil si norsk, og dermed vil jeg og enhver annen nordmann (og nordeuropeer) som kommer til min greske by være som fluepapir på hverandre. For det er så utrolig få av oss i dette vakre, lille hjørnet av Hellas.

Jeg har som utgangspunkt, som norsk i Hellas, at jeg møter dette samfunnet med en diger porsjon ydmykhet. Hva vet jeg om kulturen, maten, politikken, dagliglivet, filosofiene, etikken, de uskrevne reglene, ...

Ok, etter hvert vet jeg jo noe om det. Å bo, som gjest, i et land man ikke er født i, et land man bor frivillig i, betyr at man i det minste bør sette seg grundig, virkelig grundig, inn i alle aspekter av alle fasettene av landet før man begynner, for eksempel, å kritisere.
Jeg har mange venner i Hellas som ikke er grekere, og de fleste av dem tenker som meg. Vær ydmyk, ikke tro at din norske, engelske, danske, ukrainske, libanesiske (etc) bakgrunn gjør at du kan dømme, eller i det hele tatt forstå, kompleksiteten i et samfunn du ikke kjenner til bunns.

Og så er det noen. Særlig nordmenn, som har bodd i Hellas i ti eller to år, som ikke gjør annet enn å klage. Noen av disse klagene er selvsagt helt berettiget, som at alle damene i butikk-kjeden X aldri smiler, eller at det er et laaangt mareritt å få noe ordnet hos elektrisitetsverket. Men før de klager, så bør de i det minste prøve å finne ut HVORFOR det er slik. Damene i butikk-kjeden X har ikke fått lønn på fire måneder, og i elektrisitetsverket er det en ukultur som har dannet seg gjennom flere år med nepotisme og urettferdig behandling av arbeidstakere. De kan fremdeles sutre og klage, men jeg skulle ønske de i det minste PRØVDE å sette seg bedre inn i forholdene før de gjorde det.

Men enda verre er de uberettigete klagene. Det er så mange av dem at jeg kunne skrevet til i morgen, jeg skal nøye meg med tre eksempler.

Grekere er høylydte, de snakker, roper, krangler og erter i ganske mange flere decibel enn nordmenn. Om sommeren står gjerne dører og vinduer åpne, for strømmen til a/c'en er dyr, det er varmt, de må ha gjennomtrekk dersom de er inne. Ellers så sitter de på balkongen. Og så snakker, roper, krangler og erter de som de pleier. Slår av en passiar med naboen som sitter på balkongen sin på andre siden av veien, mens bestemor inni stua har tv-lyden på max, fordi hun ikke har råd til høreapparat. Sorry, du nordperson, det nytter ikke å klage over høylydte naboer i Hellas. Du kan ikke forvente at hele nabolaget skal tilpasse seg dine sensible ører. Da får du flytte langt ut på landet, der er det stort sett bare hanegal, sauebjelleklang og en og annen motorsag som kan plage deg. Vil du ikke flytte, får du begynne å bruke ørepropper, eller - mye bedre - venne deg til det, kanskje til og med sette pris på at det er livlig rundt deg. (Og lærer du deg gresk, som du bør gjøre, får du jo underholdning, helt gratis.)

Grekerne røyker. Ikke alle, men mange. Men det visste du helt sikkert før du flyttet hit. Når du nettopp har fått maten din servert på strandtavernaen, og grekerne på nabobordet fyrer opp sigarettene sine, så er de i sin fulle rett. Tåler du ikke at sidemannen røyker når du spiser middag, burde du enten ikke ha flyttet til Hellas, eller lage alle måltidene hjemme. Og piknik er en fin ting. Røyking er usunt, det lukter vemmelig, du blir utsatt for passiv røyking, men hva så? Grekerne gjør som de vil og som de pleier, det er deres land, og ikke-røykende grekere finner seg i det, så da bør du også bare tåle det, selv om du sitter på den moralske høye hesten. For å sitere Maggie Smith som Violet Crawley i Downton Abbey: "Does it ever get cold on the moral high ground?"

Grekerne bryr seg ikke noe særlig om å holde tiden. Revisoren kom til møtet en time for sent, budet som skulle levere fotoapparatet du hadde bestilt fra Tyskland kom neste dag, og snekkeren dukket aldri opp, så du måtte ringe og purre. Jada, alle vet at grekerne ikke er så nøye med avtaletidspunkter, så DET må man vel få klage over? Joda, klag om du føler så sterkt for det, men er det ikke sånn i Norge også? Jeg har iallfall sittet over en time etter avtalt tid på venterommet hos legen, vaskemaskinen jeg bestilte i vår ble levert klokken fem istedet for, som lovet, mellom åtte og tolv, og jeg har ikke tall på alle de håndverkerne som har brutt avtaler. I Norge, altså, må bare understreke det.

Den som klaget aller mest over dette med GMT, Greek Maybe Time, var en norsk kvinne som bodde i nærheten av meg i Hellas. Jeg har aldri i mitt liv ventet så ofte og lenge på noen som jeg gjorde på henne.

Som på et vis leder meg til (et slags) poeng. Når vi som utlendinger klager på ting i Hellas (for jeg klager selvsagt jeg også, innimellom), sier vi indirekte at det er så mye bedre hjemme. Men det er det jo ikke. Noen ganger er det bedre, noen ganger er det annerledes, noen ganger er det verre. Og noen ganger er det faktisk helt likt!
  #2  
Gammal 2015-11-11, 16:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Bra Admirala...jag tycker precis som du. Lite kul är det att i vår familj är det min grekiske man som klagar...han jämför med det underbara Sverige...
  #3  
Gammal 2015-11-11, 16:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Bra Admirala...jag tycker precis som du. Lite kul är det att i vår familj är det min grekiske man som klagar...han jämför med det underbara Sverige...


Godt poeng - på så mange måter!
  #4  
Gammal 2015-11-11, 17:26
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Så sant, säger jag som har klagat några gånger på byråkratin och på sena leveranser på Kreta. Vi har slutat vänta på arbetare, som ska komma och oftast kommer de i tid numera i krisens spår. Vi som inte är turister bör vara anpassningsbara, men det bör väl turisterna också vara!

/ Jannis, som är så glad att få träffa greker mest varje dag!
  #5  
Gammal 2015-11-11, 18:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Haha, ja det är så sant Admirala!

Speciellt det här med väntetider. Jämför med här hemma i Sverige, när man går till vårdcentralen. Först tar man en nummerlapp och slår sig ned. Efter att man väntat en bra stund, får man komma fram till luckan och betala. Sen får man slå sig ner och vänta igen. Sen blir man uppropad av en sköterska och därefter ledsagad till ett eget litet rum. Där levererar syster sen den största lögnen av dom alla - Doktorn kommer strax...
Det gör hen inte alls, utan man får oftast vänta där en bra stund med!

/Netwolf - ibland i väntans tider!
  #6  
Gammal 2015-11-11, 22:25
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Bra Admirala...jag tycker precis som du. Lite kul är det att i vår familj är det min grekiske man som klagar...han jämför med det underbara Sverige...
Så sant bland mina Grek.vänner på Kreta ,är de som klagar mest ,de som bott och levt i Sverige.
  #7  
Gammal 2015-11-12, 00:37
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Här definieras nationalkaraktärer och luftas fördomar om både greker och skandinaver, vill jag lova!
  #8  
Gammal 2015-11-12, 06:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Härligt skrivet! Sant också...Tack för ett litet gott smil så här på generslstrejksmorgonen.

Jag är full av beundran för dessa makalösa greker som trots allt elände de har levererar värme och omtänksamhet till alla oss turister och som har denna magiska förmåga att ändå njuta av livet. Där har vi lite att lära.
Igår på Megaro Mousikis där jag såg Axion Asti märktes denna förmåga att njuta både allvar och glädje. Så de kan sin historia och så publiken sjöng I de många extraomtagningarna efteråt då vi fick sjunga med.
Nä, klaga inte...njut!
Tack Admirala för att Du skriver!
Lissi
  #9  
Gammal 2015-11-12, 07:11
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Jag är full av beundran för dessa makalösa greker som trots allt elände de har levererar värme och omtänksamhet till alla oss turister och som har denna magiska förmåga att ändå njuta av livet. Där har vi lite att lära.

Lissi


Väldigt sant.
Där har vi, inte bara lite, att lära. Vi har väldigt mycket att lära!
  #10  
Gammal 2015-11-12, 07:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Tack Admirala för kloka ord.
Jag vet att du redan vet att jag håller med dig till fullo i detta.

Med ett tillägg om att det även gäller oss turister.
Som man brukar säga...
"You can only see as far as you think"

Senast redigerad av Thira den 2015-11-12 klockan 07:39.
  #11  
Gammal 2015-11-12, 08:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg


Väldigt sant.
Där har vi, inte bara lite, att lära. Vi har väldigt mycket att lära!
Absolutt
  #12  
Gammal 2015-11-12, 08:50
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

[QUOTE=Thira;3771

Med ett tillägg om att det även gäller oss turister.
Som man brukar säga...
"You can only see as far as you think"[/QUOTE]

Stemmer også !!!
  #13  
Gammal 2015-11-12, 09:11
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Här definieras nationalkaraktärer och luftas fördomar om både greker och skandinaver, vill jag lova!
Oj, har det nått din höga boning.Hoppas vi inte gjort dig för besviken ?
  #14  
Gammal 2015-11-12, 10:05
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Sutrende og klagende nordmenn

Man kan inte använda sina egna ramar från hemlandet och applicera dem på en annan kultur. Vi är vana att ha det på ett sätt sen tar vi med oss det sättet och de värderingarna och försöker applicera dem i den nya kulturen, på semestermålet osv. Att försöka klämma in en ny kultur, historia, sociala normer, oskrivna regler, politiska skeenden i sin färdigformade ram från hemifrån funkar inte. Den ramen kommer inte att passa och vi måste först förändra ramen, oftast göra den större snarare än snäva till den, för att förstå till fullo.

Man måste öppna upp och ta in det nya. Annars missar man så mycket fint! De sociala normerna i Grekland är ett sådant exempel, sättet man umgås på osv. Och just med Grekland så tycker jag det finns minst tusen saker till vi har att lära av och ta in och ta med oss hem, så klart

Vi kan tänka och tycka men då bör vi minnas att det ofta är genom de gamla "glasögonen" vi har på oss hemifrån. Med den etiska, moraliska, politiska, sociala kultur vi är vana vid. Och där helt andra förutsättningar för saker och ting råder. Kodord; ÖDMJUKHET
För att dra ännu en liten klysha...
"Så länge du inte gått tusen mil i någon annans skor så bör du vara väldigt försiktig med kritik..."
Allt detta är självklarheter naturligtvis. Men vi tycks glömma det om och om igen. Och tänk så mycket bra vi missar på det sättet.

Senast redigerad av Thira den 2015-11-12 klockan 10:20.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT