Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-09-14, 13:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag håller fullständigt med Lissi också.
Men har man ständigt värk i ena foten och har lite svårt att gå, vad gör man då?
Jag älskar att simma så fort vattnet är över 10 grader, men kan inte göra det nu när jag har svårigheter att komma upp. Är väldigt sorgsen över det.

Vi älskar också Grekland och vi kan inte tänka oss från att undvara detta härliga land, där man får så mycket lokala kontakter. Därför har vi anpassat oss efter våra skröpligheter. Jag läser, löser mängder med sudoku och korsord samt stickar. Arne har sina e-låneböcker, 8 stycken per månad, som har ofta är försjunken i. Så vi trivs verkligen med våran tillvaro.
Birgitta, från en taverna på Amorgos
Men Birgitta, det var detta "raljerande" över "solpressare" som jag reagerade på INGET annat. Arne VET ju faktiskt inte vad dessa gör hela dagen på stranden Jag förstår väl till fullo att man anpassar sig efter sin förmåga och vi alla här vet ju hur ni njuter av era resor!

Lissi
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-09-14, 15:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Birgitta jag har för mig att en av stränderna är ganska badvänlig även för dåliga fötter även om det inte är som i Egiali. Eva
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-09-14, 16:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Måndag 14 September. Katapola/ Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Är jag i Grekland oavsett årstid så vore det helt konstigt att inte också bada och sitta vid stranden en stund och kika på havet och läsa till vågornas sus.
För mig är det inte konstigt att inte göra det, för det gör jag aldrig.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-09-14, 16:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Måndag 14 September. Katapola/ Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
För mig är det inte konstigt att inte göra det, för det gör jag aldrig.
Nä vi ÄR ju alla olika, det är ju det jag menar..... De som älskar att ligga och pressa vill ju det.....och den skaran tillhörde jag på 90-talets början minsann

Lissi
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-09-14, 16:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Måndag 14 September. Katapola/ Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
De som älskar att ligga och pressa vill ju det.....och den skaran tillhörde jag på 90-talets början minsann
Jag har också varit där, i den skaran.
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-09-14, 16:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men Birgitta, det var detta "raljerande" över "solpressare" som jag reagerade på INGET annat.

Lissi
Det är få trådar som jag upplever mera läsvärda än just Arnes och Birgittas. Det som gör att jag läser dem med stort intresse och nästan alltid med många glada skratt, ja det är just att de är så personliga och "raljerande". Det är ju det som gör att det är så kul att läsa.

Jag ler och skrattar gott ibland, när jag läser om era menyval (som förvisso är fjärran ifrån mina egna, utan att jag störs av det), om er dygnsrytm (som är fjärran ifrån min egen utan att jag störs av det), om era resor med "rysansvärda" farkoster (som definitivt är helt annat än min kärlek till havet), och just därför är det så underhållande att läsa era rapporter.

Detta är inget "försvarsinlägg" eftersom det finns det inget behov av, utan bara en stilla vädjan, "keep swinging" och fortsätt att "raljera". Jag ser med intresse fram emot fortsatta rapporter om mina jämlikar, de där "solpressarna".

Förresten, en stilla fråga. Vi har länge haft intresse av ett besök på Amorgos. Men en detalj som lite har bekymrat oss är total? avsaknad av solsängar. Vi känner behov av det m a a allmän åldersskröplighet. Finns det numera tillgång till sådant på någon strand på Amorgos?

Ha det fortsatt gott!
Masse
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-09-14, 16:53
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 738
Standard Sv: Måndag 14 September. Katapola/ Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
För mig är det inte konstigt att inte göra det, för det gör jag aldrig.
Hahaha...Men Janne då!!! För mig är det konstigt att INTE göra det! Jag vill helst " kyssa havet" när jag kommer ner!!! Bada massor, vandra längst stränder o vikar. Se bergen och allt det underbara. Helst äta o dricka nåt gott med havsutsikt. I love it!!
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-09-14, 16:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Måndag 14 September. Katapola/ Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag vill helst " kyssa havet" när jag kommer ner!!! Bada massor, vandra längst stränder o vikar. Se bergen och allt det underbara. Helst äta o dricka nåt gott med havsutsikt. I love it!!
Lika här.. älskar havet och härliga bad.. största orsaken till att jag reser till Grekland och för de fina vandringarna i berg och dalar förstås!..
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-09-14, 17:50
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Förresten, en stilla fråga. Vi har länge haft intresse av ett besök på Amorgos. Men en detalj som lite har bekymrat oss är total? avsaknad av solsängar. Vi känner behov av det m a a allmän åldersskröplighet. Finns det numera tillgång till sådant på någon strand på Amorgos?
Ha det fortsatt gott!
Masse
Oppe nordpå i øens anden havneby Aegiali findes der en rigtig god og stor sandstrand, hvor der også findes solsenge.
God fornøjelse med planlægning af næste års rejse til Amorgos
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-09-14, 18:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Tack Susie! Det gör ju tillvaron genast mycket enklare.
Då har vi på nästa års "Längtar-till-lista" inte bara Karpathos och Tilos utan även Amorgos! Härligt!!

Masse
Svara med citat
  #71  
Gammal 2015-09-14, 18:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Förresten, en stilla fråga. Vi har länge haft intresse av ett besök på Amorgos. Men en detalj som lite har bekymrat oss är total? avsaknad av solsängar. Vi känner behov av det m a a allmän åldersskröplighet. Finns det numera tillgång till sådant på någon strand på Amorgos?
Visst finns det solsängar. T ex på Kalotarissa längst söderut. Hittade ingen egen lämplig bild, men så här såg det ut i somras (förutom pippin). Det fanns t om en servering.



/Netwolf
Svara med citat
  #72  
Gammal 2015-09-14, 18:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack Susie! Det gör ju tillvaron genast mycket enklare.
Då har vi på nästa års "Längtar-till-lista" inte bara Karpathos och Tilos utan även Amorgos! Härligt!!

Masse
Men då bör ni åka när det är säsong.. jag var ju där både i försäsong och eftersäsong i fjol(8 veckor totalt) såg inga solsängar.. men vissa hotell i Egiali nära stranden har säkert till utlåning om man är gäst på hotellet.
Jag älskar ju klippbad och det finns det gott om på Amorgos...

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-09-14 klockan 18:59.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2015-09-14, 18:55
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Visst finns det solsängar. T ex på Kalotarissa längst söderut.



/Netwolf
När jag var där var det heldött..säkert mysigare när allt är öppet..
Svara med citat
  #74  
Gammal 2015-09-14, 20:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Måndag 14 September. Katapola/ Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Hahaha...Men Janne då!!! För mig är det konstigt att INTE göra det! Jag vill helst " kyssa havet" när jag kommer ner!!! Bada massor, vandra längst stränder o vikar. Se bergen och allt det underbara. Helst äta o dricka nåt gott med havsutsikt. I love it!!
Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Lika här.. älskar havet och härliga bad.. största orsaken till att jag reser till Grekland och för de fina vandringarna i berg och dalar förstås!..
Jag älskar också havet, inget snack om det, men jag längtar inte lika mycket efter havet idag som jag gjorde när jag bodde i Stockholm. I Stockholm hade jag utsikt mot andra hus från alla håll. På den ö jag bor på idag ser jag havet från alla rum, och att gå till havet tar en minut, så havet längtar jag inte efter, jag är nästan alltid vid havet. Jag ska skriva om det när jag kommer hem, och visa bilder som ni inte tror är på riktigt. Solnedgångarna är nästan vackrare än i Grekland, och jag ser dom varje kväll om det är sol, och det är det oftast eftersom jag bor i Sveriges soligaste stad.

Om någon sa att du får en gratis resa till Grekland, gratis boende och alla andra utgifter betalda (som mat på restaurang) och det enda motkravet var att jag skulle tillbringa dagarna på stranden, så hade jag tackat nej.

När jag längtar till Grekland längtar jag efter många saker, men inte att ligga på en strand, men det finns tusen andra saker jag längtar efter. Dessutom har jag läkarorder att undvika solen, men den ordern har kommit i år.
Svara med citat
  #75  
Gammal 2015-09-14, 21:22
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Förstår vad du menar Janne, många har långt till havet och då är det klart man längtar....JA ni bor säkert jättefint och intressant att få se bilder därifrån när du kommer hem.
Grekland är ju så mkt mer än hav och bad.. så för mig är det helheten.. jag har ju alltid en aktiv semester med mkt vandringar, att ligga och steka mig på en strand blir det allt mer sällan.
Men att svalka sig med ett dopp gör jag gärna efter en lång het vandring!
Svara med citat
  #76  
Gammal 2015-09-14, 21:43
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Masse:På den lilla stranden Maltezi finns solsängar och en kantin.
Svara med citat
  #77  
Gammal 2015-09-14, 21:50
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Masse:På den lilla stranden Maltezi finns solsängar och en kantin.
Endast under högsäsong isf.. såg inga när jag var där!
Svara med citat
  #78  
Gammal 2015-09-15, 00:24
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Åhh, är ni på Titika nu igen? Blir så nostalgisk. Härligt att ni gillar Mythos! Den och Kapetan Dimos stod ju högst upp på vår lista. En vacker dag ska jag till Amorgos igen.
Svara med citat
  #79  
Gammal 2015-09-15, 08:35
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Tisdag 15 September. Katapola / Amorgos

Ånyo en varm morgon med viss molnighet och 23 grader nu klockan sju. Skopan vaggade iväg prick sju på sin färd mot Naxos. Nästan kav lugnt på havet. En svag havsbris råda nu.

Under gårdagen gick vi ner till Titikas vackra trädgård att efterhöra priset på vår eminenta lyxstudio. Titika bjöd på varsitt glas Amorgos Raki samt meddelade att priset så här i eftersäsong är 50 € per natt. Enligt vårt förmenande ett mycket facilt pris.

Vi frågade även om det var möjligt att stanna ytterligare en natt, för att avresa med Katamaranen nu på fredag. Jodå, det gick bra. Då blir det inalles tio dagar här hos Titika.

Vi träffade i trädgården tvenne svenska par som bott i studios intill trädgården. De fick ge 30 € natten. De skulle under kvällen ta åttafärjan till Santorini inför tisdagens hemresa till Sverige.

Inför söndagens val här i Grekland märks inget alls här på ön. Inga affischer, inga torgmöten och heller inga hetsiga diskussioner på tavernor och caféer.

Vi har skrinlagt planerna på att tillbringa tvenne nätter uppe i Chora. Vi stannar hos Titika fram till fredag då vi taga Katamaranen tillbaka till Naxos och Hotel Ag Prokopios.

Vid tid halv sex vandrade vi ner till byn att spisa middag. Arne vurmade för ett återbesök på fisktavernan och en grillad tonfiskskiva. Birgitta ansåg emellertid att detta var för mycket av det goda.
Det fick bli att gå in på Mythos Taverna i stället. Arne fick sin goda Pork Schnitel medan Birgitta valde Sphagetti med köttfärssås. Notan på prydligt maskinutskrift stannade på 17 €. Vi gav 20 som tack för utmärkt service och god mat.

På hemvägen stannade vi till på Corner Taverna att avnjuta varsitt glas isad Ouzo med citronskivor. Vi inväntade Skopans ankomst. Skopan hade tagit vägen över Donoussa och ankom först vid halv nio.

Kvällsfärjan till Santorini var uppenbarligen försenad och hade ännu vid niotiden icke anlänt till Katapola.
Vi stannade till vid kattpiren att tömma våd doggybag. Vildkattorna läto sig väl smaka.

Tidig nattning med Ac-n på full fart.

Ett par bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Tisdag 15 September.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #80  
Gammal 2015-09-15, 11:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Höstresan 2015 till Cykladerna

Så, nu ligga bilderna från gårdagen inne i galleriet. Wifi i byn är en smula skakigt även idag.

Arne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT