Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-11-13, 20:57
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Båtluff Kykladerna 2018

Hej!
Vädret ruskar vilket leder till ett sug att planera nästa sommar i Grekland. Vi har funderar på en variant mellan Milos, Sifnos,Folegandraos och Paros. Flyger från Köpenhamn så Santorini ligger nära till hands. Vilken rutt är lämpligast att göra? Fyra öar plus Santorini är i mesta laget. Vilka öar rekommenderar ni och vilka ska bort?! Tänke vara borta mellan 14-18 dagar cirka. Vill gärna ha öar med härliga stränder, en mysig by att strosa runt i på kvällarna och gärna lite att uppleva. Lugna öar med "bara" lata dagar på stranden är också ok men inte enbart. Variation är alltid trevligt! Finns det färjor mellan alla öar eller trafikeras vissa enbart med speedboat? Känner att jag behöver ha lite info för att våga ta steget till okänd mark!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-11-14, 01:12
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Jeg hadde nok kuttet ut en øy for å få bedre tid til å slappe av.
Med 4 øyer pluss Santorini blir det mye reising, opp- og nedpakking og styr.
Om dere tar en natt på Santorini til å begynne med og avslutter med en natt eller tre på samme plass, er det ikke så mange dager på hver øy.
Jeg bruker minimum 3-4 dager på hver plass for å få tid til å "oppdage" øya og senke skuldrene.
Jeg tror jeg vil foreslå Antiparos og Naxos som to av øyene.
Naxos har helt suverene strender og en fin Chora å spasere i på kveldene.
Antiparos har kun en landsby med den triveligste gågaten jeg vet om.
Fine øyer begge to, men på hver sin måte.
Det går både hurtigbåter og ferger mellom de fleste øyene.
Om du går til http://openseas.gr/openseas/en/ kan du se hvilke båter som går til hvilken øy både frem og tilbake i tid.

Senast redigerad av El Gringo den 2017-11-14 klockan 01:20.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-11-14, 11:10
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Hej!
Håller med att Naxos är en fantastiskt fin ö både vad gäller stränder och "staden"! Vi var där i somras och tänkte testa andra öar 2018. Antiparos var på för ca 15 år sedan och det är också en liten härlig ö! Jag var nog lite otydlig i antal öar men Santorini plus 2, max tre öar till är lagom tror jag. Att välja öar är ett delikat "problem"! Har hört mycket positivt om Milos med bl a fantastiska stränder men har också läst att det kan vara en tuff båttur dit med mycket blåst...urk. Vad jag har förstått är Milos lite större än både Sifnos och Folegandros så en mix av stort och litet hade varit perfekt! Skulle åkt till Paros i somras men kom aldrig dit så den ön är också på önskelistan.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-11-14, 14:41
Lasse F Lasse F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 37
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Föreslår att börja med att flyga eller ta färjan till Milos, därefter till Folegandros och avsluta med Paros och Naoussa. Det finns färjeförbindelse mellan Folegandros och Paros ett par dagar per vecka och flera avgångar dagligen mellan Milos och Folegandros.
Underbar kombination av öar som min fru och jag har gjord de senaste åren.
Vi brukar ha ca 18-21 dagar så att vi kan njuta av varje ö ordentligt.
Njut på/Lasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-11-14, 15:19
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Vi flyger från Köpenhamn och vad jag kan hitta finns det inga flyg till Milos från Köpenhamn. Antingen får det bli Santorini eller inrikesflyg från Aten. Kan nog kvitta, tror jag i alla fall... Milos och Paros är givna ( i alla fall i dagsläget!). Berätta varför Folegandros går före Sifnos!
Hälsningar från en som tycker planering av semester är superroligt!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-11-14, 15:40
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Vi är också sugna på att göra en öluff, 7-10 dagar, vi har aldrig provat tidigare. Vi har seglat i många år, någon gång hyrt bil eller mc o kört runt en dag.
Men jag har inte upplägget klart för mig. Vi åker mc o funderar om man ska luffa runt på ön o komma hem på kvällen, eller ska man byta hotell varje dag. För oss känns det som om vi ska vara resande hela tiden, o inte 2 nätter på samma plats.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-11-28, 23:23
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Nu har jag bokat flyg till Santorini, ska var iväg 18 dagar!! Känns riktigt härligt att ha något att se fram emot i höstrusket! Sista dagarna ska vi se oss omkring på Santorini, har faktiskt inte gjort det ordentligt fast vi varit där ett par gånger. Tanken är att ta oss till Paros först men sen...Milos som Lasse F rekommenderade känns oerhört lockande men ser ut att ligga en bit bort. Vad säger ni om någon ö i Småkykladerna? Koufinissa har vi varit på för många år den och vill nog behålla minnet av lugnet som var då. Vad rekommenderas och varför!? Fresta mig!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-11-29, 10:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Vad säger ni om någon ö i Småkykladerna? Koufinissa har vi varit på för många år den och vill nog behålla minnet av lugnet som var då. Vad rekommenderas och varför!? Fresta mig!
Om du vill uppleva samma lugn som en gång fanns på Koufonissi är Iraklia ett bra val. Även Schinoussa och Donoussa är trevliga. Eller varför inte Amorgos? Men om jag ska välja en av öarna så blir det Iraklia.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-11-29, 22:48
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Tack för tipset! Ska kolla in den ön lite närmre. Hur funkar det att ta sig dit? Kommer troligtvis att vara på Paros eller Naxos innan. Går det någon båt direkt mellan Iraklia och Santorini eller man måste en sväng om Naxos/Paros? En fråga till...hur är stränderna på Iraklia jämfört med Koufinissa?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-11-30, 10:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Tack för tipset! Ska kolla in den ön lite närmre. Hur funkar det att ta sig dit? Kommer troligtvis att vara på Paros eller Naxos innan. Går det någon båt direkt mellan Iraklia och Santorini eller man måste en sväng om Naxos/Paros? En fråga till...hur är stränderna på Iraklia jämfört med Koufinissa?
Enklast är att åka från Naxos som har mycket bra båtförbindelse med Iraklia, dels med den gamla trotjänaren Skopelitis, dels med Blue Star Ferries.

Stränderna går inte att jämföra med de på Koufonissi. Men vilka öar kan jämföras med Koufonissi när det gäller fina stränder på liten yta? Ingen. Det finns en fin strand i hamnen, och så finns den fina Livadi beach som ligger inom gångavstånd. De finns fler stränder, men de är svåråtkomliga.

Läs om Iraklia här.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-12-01, 01:05
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Nu blir det tusen frågor! Har tittat på tidtabellen men blir inte riktigt klok på den. Är det båten som trafikerar Paros-Naxos-Koufinissi-Amorgos som går in om Iraklia, en båt som då går dagligen? Vi kommer behöva åka från Iraklia en söndag nämligen.
Vi kommer troligtvis ha vår första anhalt på Paros och sen Iraklia och sist ev Naxos innan färd tillbaka till Santorini. Eller är det smartare att ta omvänt dvs Naxos-Iraklia-Paros? Tänkte om det är samma rutt kan det ju kvitta...eller?
Hälsningar från en som känner sig förrvirrad!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-12-01, 01:47
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Se på openseas.gr, så finner du ut hva som gikk på samme dager i år (du kan lete tilbake i tid der).
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-12-01, 10:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Nu blir det tusen frågor! Har tittat på tidtabellen men blir inte riktigt klok på den. Är det båten som trafikerar Paros-Naxos-Koufinissi-Amorgos som går in om Iraklia, en båt som då går dagligen? Vi kommer behöva åka från Iraklia en söndag nämligen.
Vi kommer troligtvis ha vår första anhalt på Paros och sen Iraklia och sist ev Naxos innan färd tillbaka till Santorini. Eller är det smartare att ta omvänt dvs Naxos-Iraklia-Paros? Tänkte om det är samma rutt kan det ju kvitta...eller?
Hälsningar från en som känner sig förrvirrad!
Blue Star Ferries går dagligen, men den går inte till Iraklia varje dag. Här kan du se rutten. Dock är inte tidtabellerna för nästa sommar klara ännu.

Express Skopelitis trafikerar sträckan Naxos, Iraklia, Schinoussa, Koufonissi och Amorgos året om. Vissa avgångar går den även till Donoussa. Resan mellan Naxos och Iraklia tar ungefär 1½ timme, längre tid om det blåser. Under högsäsong går Express Skopelitis sex gånger i veckan, lågsäsong tre till fyra gånger i veckan.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-12-01, 20:24
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Tack! Superduper! Ser verkligen fram mot sommaren-18!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT