Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2024-01-16, 10:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 363
Standard Jag och Kung Gustaf V



Filuren till höger heter Resenären och köptes på Naxos för många år sedan. Filuren till vänster heter Gustaf V och köptes i en antikaffärer i Stockholm för ännu fler år sedan. Tavlan med Gustaf V dök upp när vi städade en vind. Den har varit bortglömd i många år och det är inte utan att jag blir nyfiken på tavlan. Kan den vara värd något?

Tavlan är en så kallad fotogravyr (Googla) och är gjord av konstnären Bror Kronstrand (1875-1950). Bror Kronstrand var internationellt känd och var medlem i Kungliga Konstakademien i Stockholm. Tavlan dedikerades 1908 till en av Bror Kronstrands vänner.



Dedikationen.


År 1909 fick Bror Kronstrand i uppdrag att måla det första av tre porträtt av konung Gustav V efter dennes trontillträde. Gustaf V har skrivit sin autograf under bilden, där står bara Gustaf.



Autografen.

Jag har bildgooglat för att se om tavlan finns i flera exemplar, men jag har bara hittat en bild, och den fann jag på ett Flygvapenmuseum med bildtexten: ”Fotogravyr i svart vitt av Gustaf V. Motivet är signerat Bror Kronstrand och kungens namn är handskrivet nertill.”

Vad tror ni? Kan den gäckande filuren vara värd något?
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT