Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-29, 19:16
Sussi79 Sussi79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 45
Standard Meteora

Hej!

Förstår det som att det finns en en- och/eller två-dagarsresa hit från Parga. Är det någon som vet något om det?

Eller är det bättre att ta sig dit på egen hand..?

All info och tips välkomnas!

Tack!

Trevlig kväll!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-29, 20:20
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Meteora

Meteora var ett fantastiskt besök jag aldrig glömmer. Så mäktigt och annorlunda att ord inte räcker till. Bör upplevas.

Jag reste med Ving resor förra säsongen som ordnade resan på en heldag. Tror vi möttes upp redan vid 6 -tiden och avgick 6.30 från Parga. Vi var tillbaka vid 20 - tiden på kvällen.
Vi besökte även byn Metsovo på tillbaka vägen där jag hade kunnat tänkt mig två dygn extra. Otroligt vackert och pittoresk alpby med underbara ostar.

Vi hade en mycket kunnig och bra guide och betalade nog inte mer än ca 400 kr för en heldag.

Det finns resor dit via www.synthesistravel.gr Du hittar dit lätt för det ligger centralt i Parga. Där kan man även hyra bil och få hjälp med alla frågor.
Har du möjlighet till övernattning i Metsovo så kan jag varmt rekommendera det!

/Marja som önskar trevlig resa
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-29, 22:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Meteora

Enig med Marja. Både Meteora og Metsovo bør besøkes, om dere får det til.

Meteroa er her klart det mest spesielle. Kommer aldri til å glemme da vi nærmet oss Kastraki, og så de underlige, unike og uventede steinpilarene med klostere på toppen. Det var som å være i en annen verden!

Metsovo er også unik, om enn ikke i samme grad som Meteora. Men definitivt vel verd et besøk om dere kan.

Jeg har ikke reist til disse stedene fra Parga eller på en organisert utflukt, så jeg kan ikke gi spesifikke råd om det, men det går jo fint å kjøre på egenhånd. Jeg synes alltid det er best med egen transport, da bestemmer vi selv hva vi vil se, hvor lenge vi vil være der, når og hvor vi skal spise, hvilken sidevei vi har lyst å prøve, utallige foto-stopp underveis etc.

Om dere vil kjøre selv, sjekk ruten på viamichelin.com. Det er ca tre timers kjøring fra Parga til Meteora.

Men uansett: Gjør det!

Senast redigerad av Admirala den 2014-06-29 klockan 22:47.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-30, 09:23
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Meteora

Hej!
Jag åkte en tur via Apollo för några år sedan och är otrolig nöjd. Guiden pratade mycket bra Engelska och var utroligt kunnig. Det är en ganska lång resa på slingriga vägar, så jag tyckte att organiserad tur var mkt bra. 2 dagar tycker jag absolut behövs.
Meteora är fantastikt. Som ett sagolandskap!
/Jeanette
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-30, 09:53
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Meteora

Etter at den nye veien tvers over Nord-Hellas kom, er dette en behagelig dagstur fra Parga. Vi liker egentlig best å kjøre på ege hånd, men på en slik tur er det en stor fordel å ha med en dyktig guide, da det var utrolig mye interesant og nyttig informasjon vi fikk underveis. Jeg har sagt det før her, og kan gjerne gjenta det: Meteora var suverent den største opplevelse vi har hatt i alle våre år i Hellas når det gjelder severdigheter!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-30, 20:21
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Sv: Meteora

Vi åkte på en dagstur för fyra år sedan. Supernöjda! Meteora är helt fantastiskt och Kalambaka och Mestovo sevärt! I en liten by inte så långt från Parga, fick vi på hemvägen se en massa storkar. Med nya vägen var det inga problem att hinna med turen på en dag.
Åsa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-30, 20:54
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Meteora

Jag var i Meteora på 70-talet, när jag var 10 år, och var kanske inte så jätteimponerad då, vad jag minns, även om bilderna från resan är fantastiska. Vi har nu tänkt oss att endera året åka till Parga och då vill jag till Meteora igen! Dock undrar jag hur barnvänlig en sådan dagstur egentligen är? Mina tjejer är 4 och 8 år...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-30, 21:53
Sussi79 Sussi79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 45
Standard Sv: Meteora

Tusen tack alla snälla, för era svar!!!

Meteora och floden Styx...
Finns det något mer runt Parga som man inte ska missa..?
Vad rekommenderar ni?

Trevlig kväll!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-01, 08:49
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Meteora

En tur till Lefkas kanske? Det är ju "bro" till den ön så det går enkelt med bil...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-01, 09:14
Greekgeek Greekgeek är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 54
Standard Sv: Meteora

Citat:
Ursprungligen postat av Sussi79 Visa inlägg
Tusen tack alla snälla, för era svar!!!

Meteora och floden Styx...
Finns det något mer runt Parga som man inte ska missa..?
Vad rekommenderar ni?

Trevlig kväll!
En vandring till Lichnosstranden! Häftig vandring över ett berg med olivskog! Börjar i närheten av Villa Rosa och tar en stund men helt klart värt det! Sen kan man ta badbåten hem.
Åsa
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-01, 09:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Meteora

Sarakinikostranden och en lunch högt ovanför den. Lite långt att gå i värmen ca 1 mil men det går badbåt. Ouzerian Meetings om ingen redan sagt det. De enda foton jag lagt in under min profil är därifrån. Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-07-01, 21:18
Sussi79 Sussi79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 45
Standard Sv: Meteora

Tusen tack för härliga tips!!!

Skapar en ny tråd gällande fina stränder
Kom gärna med tips där å!

Trevlig kväll!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT