Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-19, 11:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Greklands godaste gyros

I den här tråden frågar para poli efter favoritgyrosställen. Bra fråga tycker jag. Det är inte så lätt att komma ihåg alla gyros man har ätit. Om jag rannsakar mitt minne så har jag ätit godast gyros i Aten (Monastiraki), och här på Avlogyros som ligger i Kos stad. Var har du ätit din godaste gyros?




Avlogyros i Kos stad.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-19, 11:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Nostalgin drabbar mig...Nere på platia Kokakiou i Aten, 1967,68,69...
Min man körde taxi, nattpass. Lillan hade sin gammel-jaja. När mannen var i grannskapet ringde han på porttelefonen och jag rusade ner . Så blev det en gyro eller souvlaki med bitar på pinne antingen på Platia Veikou eller Platia Koukakiou. Inte vet jag om det var de bästa jag ätit, men definitivt uppskattade då, när vi inte hade råd till andra utsvävningar.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-19, 11:16
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Jag vill nog slå ett slag för gyroskiosken på Symi, just i hamnområdet bredvid kryddförsäljaren. Där bjudes rikliga portioner till bra priser. Jag ur minnet återkallar att tvenne Gyros och en halvliter öl betingade pris av 7 € totalt.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-19, 11:41
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Sent åttiotal/tidigt nittiotal. Kl 0330 på morgonen. Några timmar senare vaknar man med vitlöksmak i munnen och oborstade tänder!

De Gyrosarna var nog de bästa någonsin Var? Hos Georgios och Chrissoulla på 5F Antiparos.

Betala gjorde man dagen därpå

För övrigt smakar de fortfarande världsbäst dock med något mer normala mattider
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-19, 12:25
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Ett av de bättre ställena jag besökt bör vara No Name alldeles invid Odos Papadiamantis i Skiathos stad. ...

//Conny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-04-19, 12:50
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Har oxå ätit min godaste gyros i Monastiraki -09
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-04-19, 14:40
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Greklands godaste gyros

De beste gyros tror jeg at jeg har spist i Argostoli på Kefalonia. Men jeg har aldri forstått hvorfor gyros har blitt en slik kult-matrett som omtales i panegyriske vendinger. Det er i samme klasse som de danske røde pølser, man MÅ spise dem når man er der, men noen stor kulinarisk opplevelse er det da ikke.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-04-19, 14:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
men noen stor kulinarisk opplevelse er det da ikke.
Nej, det är det inte, men som snabbmat är gyros outstanding.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-04-19, 15:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
De beste gyros tror jeg at jeg har spist i Argostoli på Kefalonia. Men jeg har aldri forstått hvorfor gyros har blitt en slik kult-matrett som omtales i panegyriske vendinger. Det er i samme klasse som de danske røde pølser, man MÅ spise dem når man er der, men noen stor kulinarisk opplevelse er det da ikke.
Skönt att höra trodde jag var ensam. Äter ytterst sällan gyros när det finns så mycket annat gott i Grekland. En spenatpaj med fetost och mynta är min snabbmatsfavorit. Den godaste har jag ätit i Aten hos en rar liten tant.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-04-19, 17:37
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Jag delar din uppfattning Eva. Under alla mina grekiska år, har jag ätit det bästa och det är troligen inte gyros! Jag har gjort det två gånger, tror jag. Men jag glömmer inte den första gången på i Limasol på Cypern, 1982. Det var så överraskande orientaliska smaker. Men eftersom jag gärna har planer för mina mål, blir det inte snabbmat! Den ända snabbisen är souvlaki på marknaden varje lördag tillsammans med goda vänner. Den gyros jag åt på samma ställe lockar inte till fler.
/ Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-04-19, 20:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Det är platsen, tillfället som gör Gyrosen

Bredvid biljettkontoret alldeles bredvid biljettkontoret där man kommer till Piraeus med tunnelbanan (nu är det semesterkänsla) Gyrosen smakar därför underbart.

Flest Gyros har det för min del blivit på Antiparos, på 5F, de är riktigt goda!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-04-19, 21:43
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Äter sällan gyros nuförtiden men åt en att minnas i Glyfada utanför Aten på sent 80-tale. En liten kiosk med gyros och en iskall öl för mosvarande 10 kr i drachmer
Men mitt första minne av "gyros" eller egentligen kebab är från Cypern... Ett stånd på gatan i Larnaca med nybakat pitabröd som de fyllde med stora safiga lammköttbitar som grillats på spett... grovt hackade tomater, gurka och lök med en tjock vitlökssås på toppen Detta var 1980...tror inte att detta går att få på Cypern idag.

// Malin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-04-19, 22:03
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Äter sällan gyros nuförtiden men åt en att minnas i Glyfada utanför Aten på sent 80-tale. En liten kiosk med gyros och en iskall öl för mosvarande 10 kr i drachmer
Men mitt första minne av "gyros" eller egentligen kebab är från Cypern... Ett stånd på gatan i Larnaca med nybakat pitabröd som de fyllde med stora safiga lammköttbitar som grillats på spett... grovt hackade tomater, gurka och lök med en tjock vitlökssås på toppen Detta var 1980...tror inte att detta går att få på Cypern idag.

// Malin
Spännande,jag har också samma minne från strandpromenaden i Larnaca för länge sedan,en kiosk man handlade i,sedan uppsöka någon skuggig plats att sätta sig och äta.. gudomligt gott
Att det hette Gyros i Grekland visste man inte,Kebaben hade inte erövrat Sverige. det var nytt och exotiskt..

Fortfarande är Gyros riktigt gott,numera billigt också 2-3 Euro.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-04-19, 22:16
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Sent åttiotal/tidigt nittiotal. Kl 0330 på morgonen. Några timmar senare vaknar man med vitlöksmak i munnen och oborstade tänder!

De Gyrosarna var nog de bästa någonsin Var? Hos Georgios och Chrissoulla på 5F Antiparos.

Betala gjorde man dagen därpå

För övrigt smakar de fortfarande världsbäst dock med något mer normala mattider
Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det är platsen, tillfället som gör Gyrosen

Bredvid biljettkontoret alldeles bredvid biljettkontoret där man kommer till Piraeus med tunnelbanan (nu är det semesterkänsla) Gyrosen smakar därför underbart.

Flest Gyros har det för min del blivit på Antiparos, på 5F, de är riktigt goda!

5F i all ära men vi gillar ändå Souvlaki Plaza bättre på grund av att köttet håller högre klass. Favoriten är väl ändå deras chicken pita med deras egna dressing.
Gianni och Fredag och ungarna är också jättertrevliga.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-04-20, 07:25
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Greklands godaste gyros

En gyro med pita, innehållande tirokafteri och en iskall mythos...mmmm jo det är gourmemat
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-04-20, 11:40
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Greklands godaste gyros

[quote=Eva L;301947]Skönt att höra trodde jag var ensam. Äter ytterst sällan gyros när det finns så mycket annat gott i Grekland. En spenatpaj med fetost och mynta är min snabbmatsfavorit. Den godaste har jag ätit i Aten hos en rar liten tant.

Eva[/quot

Du är inte ensam om det Eva, jag äter aldrig Gyros, precis som du så föredrar jag en spenatpaj med fetaost, mums!!
Till Grekland åker jag mycket för den goda maten skull!

Sunny
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-04-20, 12:26
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Jag åker också till Grekland för den goda maten, därför äter vi ofta gyros. Det är ju fantastiskt gott. Den godaste har jag ätit på Skopelos, på gyrostorget som vi kallar det. Tror stället heter Platanos eller nåt liknande. Mums!! Om 2 månader sitter vi på det torget och käkar gyros. I väntan på båten från Skiathos ska vi uppsöka No Name.
Om 4 månader intas gyrosen på Tilos!
ElisabethK
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-04-20, 15:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Jag åker också till Grekland för den goda maten, därför äter vi ofta gyros. Det är ju fantastiskt gott. Den godaste har jag ätit på Skopelos, på gyrostorget som vi kallar det. Tror stället heter Platanos eller nåt liknande. Mums!! Om 2 månader sitter vi på det torget och käkar gyros. I väntan på båten från Skiathos ska vi uppsöka No Name.
Om 4 månader intas gyrosen på Tilos!
ElisabethK
Smaken är som sagt som baken delad.......och tur är väl det!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-04-20, 15:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Man kan väl äta någon gyros då och då även om man älskar den Grekiska "riktiga" maten Det är väl knappast att man äter gyros till middag
Det finns ju nyttigheter i den också! Bröd, kött, grönsaker och ofta tzatsiki

Den gyrosen jag kommer ihåg bäst är min första som jag åt i Kokkari på Samos i början av 90-talet

Nuförtiden äter jag det oftast vid taxitorget i Pigadia på Karpathos

Riitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-04-20, 18:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Greklands godaste gyros

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Nuförtiden äter jag det oftast vid taxitorget i Pigadia på Karpathos
På Tis Erasmias. Känner doften därifrån in genom balkongdörren när jag bor på Blue Sky. Jepp. Antingen där eller på Five Star Deli, helst på deras lilla balkong med utsikt ner över bukten.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT