Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-09-03, 18:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Balkong-vin mm

Vi har haft för vana att vid våra utresor inhandla en box rödvin och en slatt whisky i flygshopen ombord för avnjutande på vår balkong under vistelsen.

När vi tidigare i år under en vecka besökte Italien fick vi erfara att det inte alls gick för sig. Vi trodde då att det var någon suspekt protektionistisk regel som Italien lyckats få till. Inte heller i shopen på flygplatsen gick det för sig att inhandla alkohol emedan det gällde resa inom EU.

Nu börjar det närma sig planerad avresa till Grekland och då gick jag i vanlig ordning in på flygbolagets "Taxfree-shop" för att i vanlig ordning beställa balkongdrycker. Då mötte mig följande besked:

"Restriktioner for dit rejsemål
Du må desværre ikke købe tobaksvarer toldfrit når du rejser indenfor EU. Du må ganske rigtigt have 800 cigaretter med, men de skal være købt i en almindelig forretning og være transporteret i din kuffert.
Du rejser indenfor EU og under de gældende regler, er det desværre ikke muligt at forudbestille alkohol til levering til udrejsen. Til levering til hjemrejsen, kan man dog forudbestille alkohol."

Detta tycks vara något nytt påfund i EU-regleringen som tidigare hävdat fri rörlighet för varor, tjänster och personer. Vi har inte haft några svårigheter att beställa vid tidigare Greklandsresor. Jag vet att det inte är "riktig" Taxfree, det har såvitt jag vet alltid varit endast vid resor utanför EU. Men det har inte hindrat flygbolagen att ha försäljning av beskattade men ändå prisvärda drycker även inom EU.

Därför kommer här min fråga:

Det är rödtjut som det handlar om. Finns det i box så är det mest praktiskt, men det tror jag aldrig att jag har sett i Grekiska butiker. Och när vi har köpt har det därför blivit buteljer på måfå eftersom vi inte känner de Grekiska vinmärkena så bra. Så vad är ert tips? Hyfsat gott rött vin, gärna på box eller med skruvkork om möjligt, och till överkomligt pris?

Och är det någon som är insatt i de nya reglerna för Taxfree-försäljningen så vore det också intressant att få veta.

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-09-03, 20:18
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Balkong-vin mm

Märkliga "regler"!! Nu reser vi ju snart med Tui och beställde en balkongbox för 99:- och lite annat. Charterplanen hålls tydligen utanför dessa tvivelaktiga nyheter.
Ett tips är att köpa lokalt vin på plastflaska. 1 liter för runt 2€.
Smakar oftast som local wine på tavernerna om man har tur
Jamas!
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-09-03, 22:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Balkong-vin mm

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Märkliga "regler"!! Nu reser vi ju snart med Tui och beställde en balkongbox för 99:- och lite annat. Charterplanen hålls tydligen utanför dessa tvivelaktiga nyheter.

/ Kajja
Men hallå! Det är ju charterplan som vi också åker med. Till Italien åkte vi med Solresor / Primera Air och vår bokning till Grekland nu strax är flygstol med Apollo / SASCharter.

Har EU olika regler för olika charterbolag? Eller är det så att flygbolagen försöker att "gömma sig" bakom påhittade EU-regler?

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-09-03, 22:20
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Balkong-vin mm

Va skumt!!!
Ingen annan som vet nåt?!
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-09-03, 22:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Balkong-vin mm

Inget jag hört ngt om.

Men vintips. Jag brukar hålla mig till Kretensiska viner om de finns, för de är nästan alltid bra. Apelia har flera sorter som är klart drickbara. Annars brukar jag välja kanske inte de billigaste utan på ett mellanläge. De flesta smakar ok. Skulle det vara ngt som är mindre gott, så blir det gott om man ställer det i kylen några timmar. Kallt rödtjut i värmen är aldrig fel.
Se bara upp så att det inte är "sweet wine" för det går inte att dricka.
Och BTW. Vinboxar har jag sett på ett flertal ställen i Grekland, så visst finns det. Påfallande ofta är det bulgariska viner med, men de är ofta helt ok dom med.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-09-04, 07:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Balkong-vin mm

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det är rödtjut som det handlar om. Finns det i box så är det mest praktiskt, men det tror jag aldrig att jag har sett i Grekiska butiker.
Det finns i Grekland. Men varför köpa där, köp en dunk av ditt favoritvin på systemet och ta med till Grekland. Lätt som en plätt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-09-04, 08:06
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Balkong-vin mm

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Ett tips är att köpa lokalt vin på plastflaska. 1 liter för runt 2€.
Smakar oftast som local wine på tavernerna om man har tur
Jamas!
/ Kajja
Jag tycker att ni skall ta denna risk! Kan ju bli en positiv överraskning. Och om det inte smakar gott så är det ingen dyr investering.

Och för övrigt är det ju annars också intressant att att testa lokala viner.

/ Anne
som ivrigt väntar på vart ni skall resa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-09-04, 08:15
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Balkong-vin mm

Kom på att jag köpte ett jättegott rose'vin på Lidl i Agii Apostoli på Kreta. Det var en stor glasflaska..1,5 liter tror jag..för 2,50€.
Iskallt i skuggan på balkongen var mumma det
Mannen brukar ta med en plastplunta med favvowhiskeyn.
/ Kajja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-09-04, 08:44
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Balkong-vin mm

Vi flyger från Köpenhamn och kan handla både på flygplatsen och på charterflyg (Spies/Ving) till bra priser. Det gäller både på utresan och hemresan och på flygplatsen när vi kommer tillbaka. Lidl säljer bra viner i Grekland. Vi köper vitt vin och Retzina för ca £2.5 för 1.5 liter. Annars är tipset att köpa ett lokalt vin i plastflaska en bra idé. Ber du snällt brukar du få smaka innan du köper
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-09-04, 11:15
soffi 15 soffi 15 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 48
Standard Sv: Balkong-vin mm

Låter konstigt, vi åker med airtours/sas charter till Samos på lördag och vi har fått beställa alkohol till utresan. Soffi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-09-04, 11:42
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Balkong-vin mm

Soffi, åker du från Köpenhamn eller svensk flygplats
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-09-04, 15:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Balkong-vin mm

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det finns i Grekland. Men varför köpa där, köp en dunk av ditt favoritvin på systemet och ta med till Grekland. Lätt som en plätt.
Jo, det är ett alternativ som vi överväger. Men eftersom vi på 2-veckorsresor brukar med råge uppnå max bagagevikt även utan vinbox så kollar jag andra alternativ.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-09-04, 16:08
soffi 15 soffi 15 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 48
Standard Sv: Balkong-vin mm

Vi flyger från Arlanda, Soffi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-09-04, 16:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Balkong-vin mm

Citat:
Ursprungligen postat av soffi 15 Visa inlägg
Låter konstigt, vi åker med airtours/sas charter till Samos på lördag och vi har fått beställa alkohol till utresan. Soffi
Visst är det konstigt! Vi flyger ju som sagt också charter med Apollo/SAS och FRÅN KÖPENHAMN. Era svar tyder ju på att det alls icke rör sig om EU-regler utan om respektive flygbolags egna påhitt. Dock brukar det ju vara intressant med kommers som kan vara lönsam.

I butiker på Kastrup har vi vid tidigare tillfällen också blivit nekade vid resa inom EU. Har jag kanske en så suspekt utstrålning sa att jag därför blir nekad?

Nåväl, det tycks ju vara väldigt olika mellan flygbolagen och butikerna.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-09-04, 16:24
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Balkong-vin mm

Tips om du vill handla vin i Grekland och vill ha grekiskt vin, åk till Lidl om det finns en på resmålet, (inget skämt!) Köpt några riktigt bra grekiska viner där till rimlig peng, både Kretensiska och från Santorini bla, de har varit överlag klart bättre än de vi hittat annars och det till samma eller mindre peng, har jagg vikt över händer det jag köper hem några också.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-09-05, 13:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Balkong-vin mm

Tack till er alla för många goda råd och tips. Efter att ha funderat en stund har jag kommit fram till följande.

Att i bagaget packa ner en box hemifrån, vilket vi funderat lite på, avstår vi ifrån. Dels för att det som sagt tar en del av vikt-utrymmet. Men också för att det inte skulle vara så kul om en box rödtjut råkar läcka i resväskan.

Vi satsar först på att göra nytt försök med inköp på Kastrup som vi ska flyga ifrån. Vi har förvisso blivit nekade där tidigare och sedan inte försökt igen eftersom vi kunnat handla på planet. Men enligt vad Claes skriver här i tråden så ska det fungera, och då litar vi på det.

Om det trots allt skulle misslyckas så har jag här fått flera bra tips för inköp i de lokala butikerna på resmålet.

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-09-05, 14:03
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Balkong-vin mm

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Om det trots allt skulle misslyckas så har jag här fått flera bra tips för inköp i de lokala butikerna på resmålet.

Masse
Ahaaa..du ska DIIIT
/ Kajja
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-09-05, 14:29
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Balkong-vin mm

Taxfree försäljning sker bara om man reser utanför EU.
Om man nu vill ha vin i Box så visst finns det. Såväl som vanliga "mjölkpaket"
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-09-05, 15:23
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Balkong-vin mm

Vi beställer "taxfreevaror" när vi reser charter till Grekland,
alltså inom EU. Kan beställa till både ner och hemresan.
Stort sortiment med allt från parfymer till "köp 4 betala för 3 alcohol". Tobaksvaror får man dock inte inhandla.
/ Kajja
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-09-05, 20:46
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Balkong-vin mm

Har vid det här laget hunnit flyga med SAS charter tre, fyra gånger de senaste åren (sedan det sååå mycket trevligare NOVAIR lades ner från Göteborg, var bara tvungen att inflika det ). Den enda restriktionen i taxfreebeställningen vid utresa har varit tobak. Allt annat har gått att beställa så det är verkligen jättekonstigt att detta inte skulle gå för att planet flyger från Köpenhamn. Har ni tagit reda på varför det är så ?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT