Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-03-06, 12:44
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag tror att jag har varit skriven i bada landerna, eftersom Grekland har inte samma regler som Sverige vad galler folkbokforing och utskrivning. I Grekland vad jag forstatt ar alla greker folkbokforda, aven de som bor i utlandet. Om man flyttar till utlandet fran Grekland sa skriver man inte ut sig. Darfor ar deras folkbokforing inte sa up to date precis (!). Detta ar iallafall vad jag tror och mitt intryck. Ratta mig om jag har fel nan. Jag sjalv var skriven i en by pa Rodos eftersom min pappa bor dar men jag sjalv hade aldrig bott dar eller gatt i skola nanstans i Grekland. Och min mamma som bodde i Grekland i nagra ar pa 70- och 80-talet da hon var gift med min pappa och sen skilde sig och flyttade tillbaka till Sverige, ja hon (upptackte vi till var hapnad) star fortfarande kvar i rostlangden i Pireus! For o inte snacka om alla de greker som dott boendes utomlands som fortfarande star kvar i den grekiska bokforingen! Sa ja andra lander har inte alltid lika utvecklade system som Sverige och jag kan tanka mig att det finns manga manniskor som star skrivna i tva eller flera lander.
Men visst har du varit skriven i båda länderna. Mina barn som är födda, bor och arbetar i Sverige, är också skrivna här i Grekland då deras far är grek. De har även dubbla medborgarskap, men de har aldrig brytt sig om att skaffa grekiska pass. De har också aut. grekiskt skattenummer och full rösträtt och använder då de svenska passen att legimetera sig med. Då vi har skrivit över våra egendomar här i Grekland på barnen, så deklarerar de för dessa här, och naturligtvis deklarerar de sina arbetsinkomster mm i Sverige. Skulle min son få för sig att bosätta sig här mer än 6 mån, måste han även göra värnplikten här.

Yvonne
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-03-07, 12:08
kriti kriti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 10
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Man blir inte automatiskt grekisk medborgare för att man har en grekisk far eller mor. Jag är gift sedan 27 år med en grek, vi gifte oss i Aten -85 och vi flyttade till Sverige -88 där vi bor sedan dess. Våra tre barn har inte grekiskt eller dubbelt medborgarskap. Av den enkla anledningen att de inte varken är döpta eller skrivna i Grekland. Min man fick en gång frågan från grekiska ambassaden varför han inte skrivit sina barn i Grekland. Det valet var dock enkelt för hans del, eftersom barnen är svenska, (med en grekisk pappa) och skulle växa upp i Sverige så var det självklart där som de skulle göra sin värnplikt eftersom det är deras fosterland.
Kriti
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-03-07, 16:04
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av kriti Visa inlägg
Man blir inte automatiskt grekisk medborgare för att man har en grekisk far eller mor. Jag är gift sedan 27 år med en grek, vi gifte oss i Aten -85 och vi flyttade till Sverige -88 där vi bor sedan dess. Våra tre barn har inte grekiskt eller dubbelt medborgarskap. Av den enkla anledningen att de inte varken är döpta eller skrivna i Grekland. Min man fick en gång frågan från grekiska ambassaden varför han inte skrivit sina barn i Grekland. Det valet var dock enkelt för hans del, eftersom barnen är svenska, (med en grekisk pappa) och skulle växa upp i Sverige så var det självklart där som de skulle göra sin värnplikt eftersom det är deras fosterland.
Kriti
Självklart blir inte barnen grekiska medborgare om man inte har skrivit dom i Grekland. Men hur blir det då vid ev arv av egendom (om man nu har någon).

Yvonne

Senast redigerad av yvonne den 2012-03-07 klockan 16:08. Anledning: borttagning av mening
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT