Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-04, 14:52
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Utskrivning ur Sverige

Hej allihopa!

Jag ar lite desperat och skulle behova hjalp av er. Det ar sa att jag har bott i Grekland i ungefar 6 ar nu och for nan manad sen beslot jag mig for att det var dags att skriva ut mig fran Sverige. Orsaken till varfor jag inte har gjort det tidigare ar att de forsta aren sa hade jag faktiskt ingen aning om att man var tvungen att gora det. Trodde det mer var ett val men sen fick jag veta att det tydligen ar nanting som man maste gora om man ska bo utomlands i mer an ett ar.

Hur som helst sa skrev jag till slut ut mig eftersom jag pa sista tiden gick runt och var orolig for att jag gjorde nanting olagligt som inte skrivit ut mig, sa jag fyllde i Skatteverkets blankett for flyttning till utlandet och skickade den. Men istallet for att skriva att jag bott utomlands i 6 ar sa skrev jag att jag bott utomlands i nagra manader bara, for jag var radd att de typ skulle straffa mig eller nat for att jag bott utomlands sa lange och inte skrivit ut mig.

Efter nan manad sa fick jag svar fran dem att jag blivit utskriven ur den svenska folkbokforingen sa jag trodde att da var den saken avklarad. Men tji fick jag. Nu har jag fatt en blankett fran Forsakringskassan ocksa dar det star: "Forsakringskassan har fatt information om att du ska bo/arbeta/studera utomlands och behover fa ytterligare uppgifter av dig. Fyll i blanketten och skicka in den till adressen ovan". Forutom den information som jag redan gett Skatteverket sa vill Forsakringskassan ocksa veta om jag arbetar och nar jag borjade arbeta har. Sanningen ar att jag arbetat pa tva olika arbeten i Grekland och borjade pa det forsta for typ 5 ar sedan.

Min fraga ar om jag nu ska skriva att jag jobbat har i 5 ar? For da ser de ju att jag bott utomlands i manga ar? Eller ska jag fylla i rutan "Soker jobb" istallet?Varfor behover de overhuvudtaget veta om jag jobbar i ett annat land eller inte??? Det kanns inte som att det ar deras business pa nat satt? Maste jag overhuvudtaget skicka in blanketten? Hur viktigt ar det?

Skulle uppskatta om jag kunde fa lite rad fran nan som sjalv skrivit ut sig eller som har lite kunskap om sana har grejer. Jattetacksam for svar. Vill inte gora nat fel o aka i fangelse eller nat. Tack.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-04, 17:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Ajajaj, vilken skurk!

Jag skulle vilja veta hur många som egentligen följer regelverket, om nu folk ens vet om att det finns regler. Jag känner till flera som inte skrivit ut/in sig och det är nog inte alls ovanligt.

Problemen hopas förstås om man tillexempel blir sjuk och inte har försäkringspapper klara. En tjej jag pratade med sa lite snabbt, att i så fall åker hon ju tilbaka till Sverige.- Jag hoppas innerligt att hon inte kommer att behöva leva i den panik som uppstår ...

Louisa, maila och fråga! Tjänstemännen på FK är säkert vana vid problematiken.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-04, 18:33
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Jag skulle rekomendera dig att RINGA till FSK och prata med dom.
Tala om som det är, hitta ej på något i onödan det ger bara oro för dig.
Du har ju ej vad jag förstår utnytjat systemet eller har Svenska FSK fått betala sjukhuskostnader till Grekland de senaste åren, Om ej så håll dig så nära sanningen som möjligt då sover man bäst.
Din vistelse har ju ej varit "planerad" att bli lång den bara blev det pga..

FSK vill dig ej något ont om du ej har utnytjat systemet ekonomiskt tror jag.

Sanningen ger god nattsömn.

Olle
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-04, 20:14
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Tack for svar. Antagligen tar jag mer allvarligt pa det har an jag borde, men ibland kan man bli helt nojjig i onodan. Jag far se vad jag gor. Jag kanske helt enkelt skickar in blanketten med de ratta uppgifterna sa far jag se vad som hander. Jag vagar nog inte ringa dem for jag vet inte riktigt hur de kommer reagera. Nej jag har inte utnyttjat Forsakringskassan, jag ar grekisk medborgare ocksa sa allt som jag behovt i Grekland har jag fatt harifran utan att blanda in Sverige.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-04, 20:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 323
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag kanske helt enkelt skickar in blanketten med de ratta uppgifterna sa far jag se vad som hander.
Det skulle jag ha gjort. Det är alltid bäst att hålla sig till sanningen, inte minst känns det bäst, och man slipper må dåligt. Tycker ändå att du ska ringa och fråga om du känner dig osäker. Ingen vet vem du är när du ringer.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-04, 20:26
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Jag rekommenderar att du följer Olles råd och är så sanningsenlig som möjligt. De vill dig inget ont. Bara ha koll på läget.
Sedan kommer du att få avge ett levnadsintyg en gång per år för att visa att du lever och finns till.

Problemen kommer den dag du, om du/ni vill återvända till Sverige.
Då är du/ni helt plötsligt "nysvenskar" men alla bekymmer det innebär...

//Uffe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-05, 07:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Just det, levnadsintyg glömde jag, trodde det bara gällde pensionärer. Varje år får man en anmodan att skicka detta formulär som har text på svenska, engelska, tyska, franska,spanska och finska. Jag brukar gå med mina ID-handlingar till KEP-informationskontoret som finns i varje stad numera, och de stämplar snällt och flitigt. I början var det protester eftersom man inte kunde läsa vad det gällde, men nu tror de mig på mitt ord.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-05, 09:32
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Just det, levnadsintyg glömde jag, trodde det bara gällde pensionärer. Varje år får man en anmodan att skicka detta formulär som har text på svenska, engelska, tyska, franska,spanska och finska. Jag brukar gå med mina ID-handlingar till KEP-informationskontoret som finns i varje stad numera, och de stämplar snällt och flitigt. I början var det protester eftersom man inte kunde läsa vad det gällde, men nu tror de mig på mitt ord.
Eller så får du göra som en Engelsman här på Kreta.Han uppmanades att få sin Id handling översatt av en officiell öv.sättare .Men det skulle kosta 20 Euro,så då gick han till lokala polisstationen ,berättade vad som stod på handlingen, de intygade att så var fallet på ett papper stämplade och han gick tillbaka och allt var frid och fröjd.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-05, 10:04
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Jag har ganska mycket erfarenhet av det här, sedan jag på allvar skickade flyttningsanmälan till skatteverket 2010 när jag bott 3 år i Tjeckien. Fra.a. var det för att det började kännas allt för osäkert med sjukförsäkringen. På samma sätt reagerade FK och ville ha utförligare upplysningar. Det är fr.a. för att få reda på hur seriös din utlandsvistelse är, om den inte bara är tillfälligt utan kommer att fortsätta. Så därför är det bäst att vara fullständigt ärlig. Nu kanske du har blivit inskriven på IKA genom att du arbetat. Jag har blivit inskriven genom att FK skickade mig blankett E121 , men det hade dom inte gjort om jag inte intygat att jag verkligen vill stanna i utlandet.
Sedan när jag flyttade till Grekland, gick det snabbare att få E121 och nu har jag alla "nummer" men inget upphållstillstånd, men om jag vill bli medborgare är det säkert nödvändigt.
Du kommer nog att bli utskriven ur svenska FK.

Skatteverket hörde också av sig och ville veta mera. Det ville ha intyg från dom utländska skattemyndigheterna för att kolla om jag betalde skatt i Tjeckien. Jag ringde att och sade att jag bara har inkomst i Sverige och betalar skatt där och då tog dom tillbaka sin förfrågan.
För dig blir situationen den motsatta. Du betalar skatt på inkomsten i Grekland och ska inte betala skatt i Sverige. Tala bara om sanningen, men var på din vakt om det är någon handläggare på skatteverket som är fel ute, dom gör också misstag. Ta reda på så mycket fakta som möjligt som går att läsa på skatteverkets egen hemsida.

Senast redigerad av lugnagatan den 2012-03-05 klockan 10:24.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-05, 10:12
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Jag tror, precis som Olle, att om du inte utnyttjat socialförsäkringssystemen i något av länderna så kanske det är Ok att säga som det är.

Har du inte fått någon deklarationsblankett under de 5 åren? Vad har du i så fall skrivit i den?
Levnadsintyg tror jag bara gäller pensionärer......

Det stora problemet är att du i värsta fall kan bli skattskyldig i båda länderna.....
Har du kvar någon anknytning i Sverige, sparkonton eller en fast bostad så blir det svårt att hävda att du är skattskyldig endast i Grekland. Frågan är, om man från svensk sida anser att om du bott/varit skriven i Sverige under denna tiden och också ska betala inkomstskatt i Sverige för vad du tjänat i Grekland? Det finns vad jag förstår ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Grekland som ska förhindra att men blir skattskyldig i båda länderna. Grundregeln är väl att man ska skatta i det land man är skriven?
Därför tror jag att dom vill veta om du jobbar

Du får fundera ett tag till och framför allt skaffa mera info innan du bestämmer dig för hur du ska svara. Du har ju i alla fall uppträtt i god tro och inte medvetet undanhållit inkomster från beskattning i Sverige.

Det är bra om du kan bevisa att du bott i Grekland, inte haft väsentlig anknyning till Sverige och betalat skatt på dina inkomster i Grekland.
Jag tror du måste ta kontakt med en handläggare på Skatteverket för dessa frågor. Det kommer nog att lösa sig om du berättar sanningen.


(Jag har en son som bott och jobbat utomlands i 6-7 år, både inom och utom EU och jag har uppfattat situationen ungefär så här)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-05, 11:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Levnadsintyg behöver du först skicka in en gång om året när du får pension från Sverige.

Nu har du säkert länge till pensionen, men när den dagen kommer och du önskar den del av pensionen som du har rätt till, ska du kunna dokumentera hur länge, och var, du har bott och/eller arbetat i Sverige efter 16 års ålder (betyg eller annat).

Har myndigheterna upplysningar om att du bor i utlandet får du, innan du får eventuell pension, varje år omkring nyår tillskickat en stor röd kuvert från Pensionsmyndigheten med upplysning om vad du kan förvänta att få, prognosen bygger på att man har bott i Sverige i 40 år, detta reduceras efter hur många år det gäller.
Allmän pension ska sökas genom den kommun man bor i (i det land man bor).

Lycka till med att få ordning på dina papper, Louisa.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-05, 18:01
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Gud vad invecklat det har blev da! Jag forstar inte varfor jag skulle vara skatteskyldig i Sverige? Jag jobbar ju i ett annat land? Plus att som sagt ar jag grekisk medborgare ocksa pa grund av att min pappa ar grek sa jag ar ju skriven har ocksa. Vad har Sverige for ratt att skatta mig? Nu blev jag helt forvirrad? I Sverige ager jag inget hus eller sa sa jag behover inte skatta for det heller. Det enda jag har ar ett konto med lite pengar i men far man inte ha det nar man bor utomlands eller?

Vad galler sjukforsakring sa ar jag inskriven pa IKA sa jag har fatt vad jag behover darifran.

Marianne, varfor maste jag bevisa var och hur lange jag har jobbat i Sverige for att fa min pension? De har ju redan mina uppgifter i systemet? (var jag har jobbat och hur mycket jag har tjanat). Raderar de mina uppgifter nu nar jag ar utskriven?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-03-05, 18:05
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Just det, levnadsintyg glömde jag, trodde det bara gällde pensionärer. Varje år får man en anmodan att skicka detta formulär som har text på svenska, engelska, tyska, franska,spanska och finska. Jag brukar gå med mina ID-handlingar till KEP-informationskontoret som finns i varje stad numera, och de stämplar snällt och flitigt. I början var det protester eftersom man inte kunde läsa vad det gällde, men nu tror de mig på mitt ord.
Va? Jag har aldrig fatt nagra brev fran FK om att de vill ha levnadsintyg. Kan det bero pa att jag inte har pension kanske?

//Kikh
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-03-05, 18:37
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Du kan nog inte vara skriven/folkbokförd i två länder samtidigt (tror jag ). Däremot kan du ha dubbelt medborgarskap (kanske det du menar med skriven)

Om du läser på Skatterverkets sida så ser du lite info ang. beskattning:
http://www.skatteverket.se/privat/sk...080008352.html

"Problemet" är ju att du inte anmälde flytten efter 6 månader och fortfarande är folkbokförd i Sverige.
Men ring eller maila med berörd myndighet. Maila är otast bäst för då vet man vad som är sagt. Har du alla andra papper i ordning så löser det sig nog. Skulle nog vara skönt att reda ut allt trassel.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-03-05, 19:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Kikh, det gälller tydligen bara pensionärer, så du kan ta det med ro.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-05, 20:04
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Jag tror att jag har varit skriven i bada landerna, eftersom Grekland har inte samma regler som Sverige vad galler folkbokforing och utskrivning. I Grekland vad jag forstatt ar alla greker folkbokforda, aven de som bor i utlandet. Om man flyttar till utlandet fran Grekland sa skriver man inte ut sig. Darfor ar deras folkbokforing inte sa up to date precis (!). Detta ar iallafall vad jag tror och mitt intryck. Ratta mig om jag har fel nan. Jag sjalv var skriven i en by pa Rodos eftersom min pappa bor dar men jag sjalv hade aldrig bott dar eller gatt i skola nanstans i Grekland. Och min mamma som bodde i Grekland i nagra ar pa 70- och 80-talet da hon var gift med min pappa och sen skilde sig och flyttade tillbaka till Sverige, ja hon (upptackte vi till var hapnad) star fortfarande kvar i rostlangden i Pireus! For o inte snacka om alla de greker som dott boendes utomlands som fortfarande star kvar i den grekiska bokforingen! Sa ja andra lander har inte alltid lika utvecklade system som Sverige och jag kan tanka mig att det finns manga manniskor som star skrivna i tva eller flera lander.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-05, 20:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Otroligt, Louisa, men alldeles säkert sant...betänk att folkbokföringen inte är datoriserad helt och fullt än.Betänk att en hel del människor fortfarande lever, vars papper kom bort under krigen- min egen svärmor är ett exempel på det. Betänk alla som emigrerat och flyttat hit och dit och hit igen...

"Lixiarchio" här på Kalymnos är ett utmärkt exempel på förvirringen. Ett helt rum fullt av gamla jättelika böcker med handskrivna notiser. Inför sonens bröllop var jag dit otaliga gånger för att de skulle rota fram hans dopbevis sedan 1974.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-03-05, 20:42
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Otroligt, Louisa, men alldeles säkert sant...betänk att folkbokföringen inte är datoriserad helt och fullt än.Betänk att en hel del människor fortfarande lever, vars papper kom bort under krigen- min egen svärmor är ett exempel på det. Betänk alla som emigrerat och flyttat hit och dit och hit igen...

"Lixiarchio" här på Kalymnos är ett utmärkt exempel på förvirringen. Ett helt rum fullt av gamla jättelika böcker med handskrivna notiser. Inför sonens bröllop var jag dit otaliga gånger för att de skulle rota fram hans dopbevis sedan 1974.
Ja gud helt otroligt.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-03-05, 21:20
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Va? Jag har aldrig fatt nagra brev fran FK om att de vill ha levnadsintyg. Kan det bero pa att jag inte har pension kanske?
Pensionsmyndigheten informerar följande ang. levnadsintyg:

"Du som bor utanför Sverige och har ålderspension, efterlevandepension, sjuk- eller aktivitetsersättning, arbets- eller yrkesskadelivränta eller handikappersättning måste fylla i blanketten levnadsintyg varje år. Det beror på att vi behöver aktuella uppgifter om dig för att kunna betala ut din ersättning."

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Marianne, varfor maste jag bevisa var och hur lange jag har jobbat i Sverige for att fa min pension? De har ju redan mina uppgifter i systemet? (var jag har jobbat och hur mycket jag har tjanat). Raderar de mina uppgifter nu nar jag ar utskriven?
Så här skriver Pensionsmyndigheten ang. Begäran om uppgifter - arbete och bosättning i Sverige:

"Pensionsmyndigheten behöver uppgifter från dig för att kunna avgöra vilka perioder du har varit försäkrad i Sverige. En försäkringsperiod är den tid som du har bott eller arbetat i Sverige, eller arbetat på ett svenskregistrerat fartyg.
Skicka gärna med kopior på dokument som kan styrka den tid du har bott eller arbetat i Sverige, till exempel betyg, skattsedel eller sjömansbok.
Om du inte lämnar de här uppgifterna kommer Pensionsmyndigheten att utgå från de uppgifter som finns nu. Det kan innebära att din pension blir lägre eller att du inte får någon pension."

Louisa, det här är de regler som gäller nu. För de som går på pension nu finns inte lika datoriserade uppgifter tillbaka till 16 års ålder som det kommer att finnas när du går på pension om du har många år kvar till det, och kanske det kommer att gälla andra regler då.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-03-05, 23:00
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag tror att jag har varit skriven i bada landerna, eftersom Grekland har inte samma regler som Sverige vad galler folkbokforing och utskrivning. I Grekland vad jag forstatt ar alla greker folkbokforda, aven de som bor i utlandet. Om man flyttar till utlandet fran Grekland sa skriver man inte ut sig. Darfor ar deras folkbokforing inte sa up to date precis (!). Detta ar iallafall vad jag tror och mitt intryck. Ratta mig om jag har fel nan. Jag sjalv var skriven i en by pa Rodos eftersom min pappa bor dar men jag sjalv hade aldrig bott dar eller gatt i skola nanstans i Grekland. Och min mamma som bodde i Grekland i nagra ar pa 70- och 80-talet da hon var gift med min pappa och sen skilde sig och flyttade tillbaka till Sverige, ja hon (upptackte vi till var hapnad) star fortfarande kvar i rostlangden i Pireus! For o inte snacka om alla de greker som dott boendes utomlands som fortfarande star kvar i den grekiska bokforingen! Sa ja andra lander har inte alltid lika utvecklade system som Sverige och jag kan tanka mig att det finns manga manniskor som star skrivna i tva eller flera lander.
Men då har du ju speciella skäl till ditt handlande . Du har handlat i god tro.

Tag kontakt och förklara situationen, få detta utrett, så kommer du att slippa oroa dig.

Lycka till!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT