Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Patmos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-08, 15:30
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard patmos

Hej !
Har lite funderingar på att åka till Patmos i slutet på maj. Det blir isåfall en vecka med apollo (ser att det finns platser kvar).
Har tidigare varit på samos 1 gång för ca 10 år sen.
Åker den här gången tillsammans med äkta hälften och ska fira 30 årig bröllopsdag.
Är det värt att resa till denna ö för endast 1 vecka?
Vi har också Naxos på lut som vi tidigare varit på 4ggr.
Andra öar vi besökt : Amorgos, Kreta, Kos, Kefalonia, Zakyntos, Thassos, Limnos, Skiatos, Skopelos, Milos, Sifnos, Tinos, Paros .
Är även öppna för andra förslag på resmål.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-08, 16:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: patmos

En vecka på Patmos fungerar säkert bra. Jag har själv varit där ca 1 vecka för några år sedan och bodde då på Patmos Garden som jag verkligen kan rekommendera både för läget, hotellet och den trevliga värdfamiljen. Tror att Apollo har Garden i sitt program men jag bokade direkt med ägarna. Efter Patmos åkte jag vidare till Fourni som är en underbar ö för den som gillar lugna, fina öar.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-08, 16:43
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard Sv: patmos

Tack Eva! Det är kul att pröva nya platser. Fourni har länge legat högt på önskelistan.

MVH Hilda
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-08, 16:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: patmos

Jag kan inte tänka mig en bättre plats än Patmos att fira bröllopsdag på. Jag var där en vecka sommaren -92 och föll pladask för denna ö. Jag tror faktiskt inte att så mycket har ändrats i själva Skala då man är mån om att hålla ön så genuin som möjligt. Prästerna har stor makt där. Vi bodde på Hotel Skala där vi så trivdes bra, men nu skulle det kännas för stort kanske. Dock rent och snyggt på alla sätt. Patmos Garden alldeles ovanför verkade mycket trevligt. Vi kombinerade Patmos med Samos.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-08, 18:25
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard Sv: patmos

Tack för svaret Lissi!
Helst skulle vi vilja luffa runt några veckor, men nu finns inte tid för mer än 1 vecka och ändå vill vi ha något extra. Så patmos lockar, bara jag kan övertyga gubben.

MVH Hilda
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-08, 18:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: patmos

Citat:
Ursprungligen postat av Hilda Visa inlägg
Så patmos lockar, bara jag kan övertyga gubben.
MVH Hilda
Synd att Du inte kan visa honom den syn ni möter när ni anländer med båt till Skala! Klostret högt uppe i Chora där husen är som sockerbitar....Helt underbart och den vackraste "insegling" jag gjort i Grekland. Inte ens Skopelos kan mäta sig med det, inte heller Symi....

Sen en vandring upp till Chora på den gamla åsnestigen...Lambistranden i norr med alla vulkaniska stenar....kvällarna i Skala....den lite annorlunda tsatsikin med rivna morötter i mm mm
Klart ni ska åka! Är han inte nöjd efter resan kan han ju få välja nästa resa

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-09, 08:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: patmos

Ser Hilda att jag inte skrev så mycket om Patmos och jag säger som Lissi att det är en fin ö även om den inte hamnar bland mina absoluta favoritöar. Åsnestigen och naturen runt den är fin och utsikten när man kommer upp till Chora är fantastisk. Jag gick den flera gånger trots att jag var rejält förkyld de första dagarna på ön. Det var rätt mycket turister även i början av juni och många kom nog för att besöka Johannesklostret. Från Patmos Garden är det en kort promenad ner till strandpromenaden och Skalas centrum.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-09, 20:13
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard Sv: patmos

Tack för råden ang. patmos.
Det låter som ett bra alternativ, för det är inte så stort fel på gubben men det är priset till patmos som ligger lite för högt just nu.
I och för sig är han väl värd dagens pris, men det har blivit som en sport at hitta billilga resor.
Det beror också på hur vi vill att resan skall se ut. Är det en slapparresa eller en se och göra/uppleva som är huvudingrediensen. Just nu är det att ta det lungt som gäller för oss.


Hilda
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT