Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-12-12, 10:23
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Kreta-luff i maj/juni 2017.

Hej, vi åker på en 14-dagars bil-luff i slutet av maj. Vi landar i Chania 20.30 på kvällen och tänkte ta oss till Agia Pelagia som första stopp på vår resa till östra Kreta. Därefter drar vi till Myrtos, Ierapetra, Sitia och avslutar i Stavros eller Nea Chora vid Chania. Vad tror ni om en sådan tripp? Vi har ingen erfarenhet av Agia Pelagia, Ierapetra eller Sitia. Har ni och kan ni dela med er av era erfarenheter vad som är bra eller inte bra med dessa orter? När vi är i Ierapetra kan man ju åka till Chrissi ön. Är det värt ett besök el t om en övernattning? Tar tacksamt emot Era tips på stränder, boende, restauranger mm.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-12-12, 14:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Citat:
Ursprungligen postat av dromprinsen Visa inlägg
Vi har ingen erfarenhet av Agia Pelagia, Ierapetra eller Sitia. Har ni och kan ni dela med er av era erfarenheter vad som är bra eller inte bra med dessa orter? När vi är i Ierapetra kan man ju åka till Chrissi ön. Är det värt ett besök el t om en övernattning?
Jag har varit i Agia Pelagia, Ierapetra och Sitia, men jag har inte stannat över natten, så jag har inga tips att dela med mig tyvärr. Sitia gillar jag jättemycket.

På Chrissi Island finns inga hotell vad jag känner till.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-12-12, 17:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Nä, På Chrissi är det t o m förbjudet att övernatta, även om det förekommer att "vildcampare" gömmer sig vid båtavgången tillbaka...

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-12-13, 16:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Ierapetra och Sitia är utmärka orter att stanna upp och övernatta i. En dagstur till Crissi är det många "badtokiga" som gör. Det är vackert, men det är bara bad och bar som gäller! Ingen övernattning är möjlig!
Ett resebrev från Östra Kreta väntar på publicering, när Janne är kry.
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-12-14, 06:57
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Agia Pelagia kan jag personligen inte riktigt rekommendera, det finns mycket mysigare byar på Kreta (kanske inte i närheten av Agia Pelagia dock) väldigt liten och trång strand (parasol och stolar över hela, drivs av kommunen så man får kvitto på solstolshyran (!) )omgiven av en ganska slätstruken by,, jobbig väg ner och svårt parkera, finns flera hyffsade resturanger dock, grymt gyros ställe brevid taxistationen finns det också, vacker ovanifrån, skulle kunna tänka mig bo igen högre upp med utsikten,

Vi bodde på Belverde när vi var där för några år sedan, det var ok men inte mer,

Väldigt mycket ryssar (iaf då) var det också.

Jag hade åkt söderöver istället och bott över i Zaros istället (en av mina absoluta favoritbyar)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-12-15, 15:43
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Tack ni som lämnat tips och info. Vi valde Agia Pelagia för att vi landar sent i Chania på kvällen och vill inte han för lång väg att köra till första boendet på vår väg österut. Finns det något bättre inom 7-8 mil från Chania österut som ni/någon kan rekommendera? Prioriterar fina bad och god mat i första hand.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-12-15, 16:01
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Agia Pelagia är 13 mil bort från Chania enl google maps beroende hur sent ni landar kan ju det va långt nog, och jag skulle inte vilja köra i mörker på den där vägen direkt..

Fint bad och god mat närmare så har jag varit badat och ätit men inte bott i Kalives, (ska bo där nu i vår) och det tyckte jag var väldigt trevligt, mest Greker och lite andra svenskar som troligen "rymt" från Langleys hotel i Almerida (gångavstånd fin promenad)

25km enl google,
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-12-15, 16:37
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Mahava, det måste du skriva och berätta om i vår!
Har åxå funderingar på Kalives...kanske i höst.
Har funnits på besökarlistan i flera år.
Vilket boende har ni valt? Eller är det charter?!

/ Kajja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-12-16, 09:56
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Citat:
Ursprungligen postat av dromprinsen Visa inlägg
Tack ni som lämnat tips och info. Vi valde Agia Pelagia för att vi landar sent i Chania på kvällen och vill inte han för lång väg att köra till första boendet på vår väg österut. Finns det något bättre inom 7-8 mil från Chania österut som ni/någon kan rekommendera? Prioriterar fina bad och god mat i första hand.
Hej

Visserligen är det på National Road, men det är beckmörkt och en del greker kör som galningar! Skyltningen lämnar mycket övrigt att önska. Stanna en natt i Chaniatrakten och starta utvilade och fräscha dagen därpå!

Ha de

//PA
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-12-16, 11:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Visserligen är det på National Road, men det är beckmörkt och en del greker kör som galningar! Skyltningen lämnar mycket övrigt att önska. Stanna en natt i Chaniatrakten och starta utvilade och fräscha dagen därpå!
Håller helt med dig PA. Jag skulle inte köra några längre sträckor i mörker, speciellt inte efter en lång resa då man är trött. Jag skulle sovit första natten på Akrotirihalvön, där flygplatsen är. Där finns ett flertal trevliga byar.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-12-16, 17:58
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Åker på egen hand, ska bo där några dagar och bla vandra Samaria, sen ska jag mot östra Kreta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-12-18, 09:55
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Jag håller med och skulle inte råda någon att köra på kvällen. Har kört bil på Kreta i många år men trots det så bor jag alltid över på Acrotirihalvön första natten om jag kommer sent.
Att hitta rätt väg i korsningen när man ska svänga mot öster görs bäst i dagsljus. Gps är inte heller att lite på i det virrvarr av vägar som är före korsningen. Mitt råd, sov över första natten!

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Hej

Visserligen är det på National Road, men det är beckmörkt och en del greker kör som galningar! Skyltningen lämnar mycket övrigt att önska. Stanna en natt i Chaniatrakten och starta utvilade och fräscha dagen därpå!

Ha de

//PA
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-12-19, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Har kört bil på Kreta i många år men trots det så bor jag alltid över på Acrotirihalvön första natten om jag kommer sent.
Var brukar du bo?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-12-20, 17:04
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Tack för tipset. Vi skippade Agia Pelagia och sover över i Georgioupolis i stället.
Ligger bara 30 km från flygplatsen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-12-20, 19:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Citat:
Ursprungligen postat av dromprinsen Visa inlägg
Tack för tipset. Vi skippade Agia Pelagia och sover över i Georgioupolis i stället. Ligger bara 30 km från flygplatsen.
Mycket bättre än att susa iväg till Agia Pelagia!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-12-20, 23:00
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Jag bor numera alltid på Akrotiri Hotel i området Halepa (Chalepa), bara en kort bit från flygplatsen. Underbara ägare, en jättegod frukost och vissa rum har en fantastisk utsikt över Chania.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Var brukar du bo?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-12-20, 23:12
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Ok, det är bättre än Agia Pelagia, men man måste ändå ta sig ut på stora vägen och åka en bra bit på den. Det finns heller ingen fil att svänga av mot Georgioupolis om man åker ända fram till byn, det är en vänstersväng, så bäst att stanna till på höger sida och vänta tills ingen kommer. Åk inte in före ni kommer fram till byn bara, för där hittar ni aldrig i mörkret, där hittar man knappt i dagsljus. Mitt råd är fortfarande att bo över nära flygplatsen

Citat:
Ursprungligen postat av dromprinsen Visa inlägg
Tack för tipset. Vi skippade Agia Pelagia och sover över i Georgioupolis i stället.
Ligger bara 30 km från flygplatsen.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-12-22, 11:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kreta-luff i maj/juni 2017.

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Mitt råd är fortfarande att bo över nära flygplatsen.
Mitt råd också!

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Jag bor numera alltid på Akrotiri Hotel i området Halepa (Chalepa), bara en kort bit från flygplatsen. Underbara ägare, en jättegod frukost och vissa rum har en fantastisk utsikt över Chania.
Tack för tips!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT