Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-08-14, 11:37
Tant Eva Tant Eva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Ort: Blekinge
Inlägg: 20
Standard Mirtos

Två resor bokade till underbara Mirtos. Den första resan går nu i höst när det förhoppningsfullt har börjat bli lite svalare. Några dagar med regn och dåligt väder gör ingenting. En kylig regnig kväll kan det vara skönt att sitta framför en brasa och äta kvällens måltid. Tre nätter ska vi tillbringa i Agios Nikolaos och se en del av staden och omgivningarna. Vi var där en natt i våras men hann inte se mycket. Finns där något museum. Min man älskar att gå på museum. Mina ben orkar tyvärr inte gå så långt.
Sen kommer vårresan i april innan värmen har kommit. Denna gång åker vi tre veckor. Vi flyger till Chania och stannar tre nätter i Georgiopoulis innan vi fortsätter ner till Mirtos. Vi bor i samma lägenhet var gång vi är på Kreta Bra utgångspunkt för utfärder och det finns mycket att se på Östra Kreta. Flygtiderna var bra till och från Köpenhamn så vi behöver ingen övernattning på hemvägen. Flyget går från Chania vid åttatiden på kvällen men med de ljusa svenska sommarkvällarna går det bra att köra hem från Kastrup. Något speciellt vi ska se när vi är i Georgiopoulis. Kan tänka en övernattning i Matala eller dess närhet. Var längesedan vi besökte denna by.
Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-08-14, 11:56
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Mirtos

Jodå, det finnes ett intressant museum i Ag Nikolaos. Beläget just invid stranden nedanför .

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-08-15, 09:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mirtos

Citat:
Ursprungligen postat av Tant Eva Visa inlägg
Något speciellt vi ska se när vi är i Georgiopoulis. Kan tänka en övernattning i Matala eller dess närhet. Var längesedan vi besökte denna by.
Jag tycker att Kournas lake är värd att besöka. Dit är det väldigt nära från Georgiopoulis.

Matala tycker jag absolut är värd en övernattning!

Grattis till två bokningar till fina Mirtos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-08-27, 15:54
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Mirtos

Och när man ändå är vid den där fantastiska insjön omgiven av berg där getter kommer ner och dricker av vattnet så ser man en massa keramik i souvenirbutikerna. Färgerna är fantastiska i lasyren och det finns mycket fägring för ögat. Keramiken är lokalt tillverkad. Uppe i byn som sjön är uppkallad efter finns det mer keramik att beskåda i en speciell butik, och det är mycket keramik till vardagsbruk, inte bara souvenirer. Problemet är att ägaren helt och hållet motverkar det fina syftet med butiken. Vet inte vad jag ska säga, för han gav oss inte en chans att upptäcka sakerna, utan föreläste utan uppehåll och nästan tvingade oss att köpa något för att vi skulle kunna komma ut ur butiken. Paradoxen är: det är så fina saker där! Jag ångrar att jag inte köpte fler saker, som t. ex. små fina ugnsformar, ni vet som moussaka serveras ur, och olivoljelampor. Men nästa gång på Kreta kanske, och via ombud :-)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT