Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-05, 11:37
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Pruta på bostadsköp?

Som överskriften lyder.

Finns det nån "regel" hur mycket man kan pruta på en bostad man ska köpa i Grekland? Alla säger att det är så bra läge att köpa nu och det är så billigt men när jag kollar annonser så kostar ett vettigt hus 70.000euro

Även när jag var nere i Grekland och hittade nått schysst hus så bad jag min grekiska vän ringa och även då var det dyra priser så det handlar inte om att jag är utlänning och jag får dyra priser.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-05, 12:46
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Pruta på bostadsköp?

Undrar också vad advokatkostnader kan tänkas bli, har kontakt med en svensk advokat i Athen som vill ha 3000eur för jobbet, jag har hört att det bör vara 2-5% av priset på huset stämmer det?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-05, 12:55
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Pruta på bostadsköp?

Generelt prutes det ikke i Hellas, men du kan prøve deg med et lavere bud. Ikke regn med å få tilslag, men det kommer jo an på hvor desperate selgerne er.

Jeg betalte 2 prosent av salgssum til eiendomsmegleren, som gjorde alt fra å være med meg på offentlige kontor, kjørte meg til (og oversette på) flisebutikk og kjøkkenbutikk, være med på møter hos utbygger etc.

For advokatens jobb betalte jeg 200 - 250 euro alt i alt. Det var i 2007, men prisene har ikke steget nevnveverdig.

For øvrig: et hus til 70.000 høres rimelig ut, med dagens priser, litt avhengig av strøk og beliggenhet, selvsagt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-02-05, 13:30
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Pruta på bostadsköp?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Generelt prutes det ikke i Hellas, men du kan prøve deg med et lavere bud. Ikke regn med å få tilslag, men det kommer jo an på hvor desperate selgerne er.

Jeg betalte 2 prosent av salgssum til eiendomsmegleren, som gjorde alt fra å være med meg på offentlige kontor, kjørte meg til (og oversette på) flisebutikk og kjøkkenbutikk, være med på møter hos utbygger etc.

For advokatens jobb betalte jeg 200 - 250 euro alt i alt. Det var i 2007, men prisene har ikke steget nevnveverdig.

For øvrig: et hus til 70.000 høres rimelig ut, med dagens priser, litt avhengig av strøk og beliggenhet, selvsagt.
Oj då försöker advokaten jag pratat med blåsa mig rejält! Har du tips på bra advokat?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-05, 16:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Pruta på bostadsköp?

Ja, i Nafplio. Men om du ikke skal kjøpe der, må du finne en lokal advokat. Advokaten din skal bl.a. være til stede under "tinglysningen", og den skjer i kommunen du kjøper eiendommen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-05, 16:19
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Pruta på bostadsköp?

Ska köpa i Samos, men tänkte att det är bättre att ta nån från athen som inte har koppling till ön så slipper man risk för blåsningar...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-02-05, 17:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pruta på bostadsköp?

Citat:
Ursprungligen postat av csmh80 Visa inlägg
Ska köpa i Samos, men tänkte att det är bättre att ta nån från athen som inte har koppling till ön så slipper man risk för blåsningar...
Men DET låter dyrt med resor t o fr Samos också många gånger kanske. Det BORDE vara bäst med en advokat från ön skulle jag tyckt.

Ett "vettigt " hus som Du skriver för under 700.000 svkr på Samos tycker inte jag låter dyrt.

Lissi - som helt lagt av tidigare planer på att köpa. Hellre i så fall långhyra.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-02-05, 17:08
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Pruta på bostadsköp?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men DET låter dyrt med resor t o fr Samos också många gånger kanske. Det BORDE vara bäst med en advokat från ön skulle jag tyckt.

Ett "vettigt " hus som Du skriver för under 700.000 svkr på Samos tycker inte jag låter dyrt.

Lissi - som helt lagt av tidigare planer på att köpa. Hellre i så fall långhyra.
Varför har du lagt planerna på att köpa på is Lissi? 70,000euro för detta huset tycker jag är rätt dyrt:
http://buy2greece.com/real/viewprofi...941&view=photo

Har vänner där som köpt liknande för 40.000euro...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-02-05, 17:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pruta på bostadsköp?

Citat:
Ursprungligen postat av csmh80 Visa inlägg
Varför har du lagt planerna på att köpa på is Lissi? 70,000euro för detta huset tycker jag är rätt dyrt:
http://buy2greece.com/real/viewprofi...941&view=photo

Har vänner där som köpt liknande för 40.000euro...
Jag visst ju inte i mitt svar hur huset/lägenheten såg ut, mer än att du skrev att det var hyfsat....och trodde det var 3 rum eller så och helt färdigt, men det ser ju inte detta ut att vara eller? Detta skulle jag INTE velat betala 700.000 för så som det ser ut på bilderna.
Men som Admirala säger, ge det bud som ni tycker det är värt. Var ligger huset?

Att VI inte vill köpa beror på att allt är osäkert i Grekland nu och man kan långhyra istället och sen byta ö /ort. Dessutom är vi i så fall mer intresserade av Spanien OM vi ska köpa. Makens son är bosatt i Barcelona och vi gillar Spanien nästa lika mycket som Grekland

Lycka till!!
Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-02-05, 17:35
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Pruta på bostadsköp?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag visst ju inte i mitt svar hur huset/lägenheten såg ut, mer än att du skrev att det var hyfsat....och trodde det var 3 rum eller så och helt färdigt, men det ser ju inte detta ut att vara eller? Detta skulle jag INTE velat betala 700.000 för så som det ser ut på bilderna.
Men som Admirala säger, ge det bud som ni tycker det är värt. Var ligger huset?

Att VI inte vill köpa beror på att allt är osäkert i Grekland nu och man kan långhyra istället och sen byta ö /ort. Dessutom är vi i så fall mer intresserade av Spanien OM vi ska köpa. Makens son är bosatt i Barcelona och vi gillar Spanien nästa lika mycket som Grekland

Lycka till!!
Lissi
Hahaha nä jag vill inte heller betala så mycket för det, det var därför jag länkade. Detta är dock ett av dom husen som tja ser mest hyfsade ut och även därför jag undrar hur mycket man kan tänka sig pruta. Att köpa när grekland är i kris kan jag däremot se som en fördel då dom inte har råd att ha kvar husen..
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-02-05, 19:22
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Pruta på bostadsköp?

Gå in på Milos (Kykladerna), där finns en tråd som heter "Köpa lägenhet på Milos" från den 2015-08-01. En bra diskussion om att långtidshyra i stället för att köpa.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-02-06, 10:32
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Pruta på bostadsköp?

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Gå in på Milos (Kykladerna), där finns en tråd som heter "Köpa lägenhet på Milos" från den 2015-08-01. En bra diskussion om att långtidshyra i stället för att köpa.
Tack för tipset men nu är jag inte intresserad utav det utan vill ha svar på mina frågor gällande min sak...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT