Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-09-19, 18:26
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vad är dyrt i Grekland idag?

Jammen har dere billig mat i Sverige! Jeg har ikke eksakte priser, men en kilo gulost koster iallfall 100 kroner i Norge, skinke rundt 200 kroner/kiloen, og nå er jeg ikke i disken og får det oppskåret, engang.
Når jeg går til min greske slakter og får karbonadedeig for 10 euro kiloen synes jeg det er enormt billig, og da kan jeg selv velge hvor mye eller lite fett jeg vil ha i kjøttstykket han maler opp.

Men at det greske maten er dyr for en greker med vanlig inntekt, det er jeg enig i. Så kan en middag i en vanlig familie gjerne være blomkål i tomatsaus eller bønnesuppe, for eksempel, det er slett ikke hver dag "vanlige folk" spiser kjøtt eller fisk.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-09-19, 19:07
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är dyrt i Grekland idag?

Karbonadedeig = köttfärs? Det kostar 49 kr/kg i extrapris på vår ICA, annars 59 kr/kg. Osten kostar ca 89 kr/kg. Finns säkert billigare också... "Riktig" skinka, alltså inte sådan sammanpressat som skall likna skinka kostar 200 kr/kg.

Hur klarar grekerna det - vad jag har förstått så har inte de så höga löner som vi skandinaver, eller?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-09-19, 19:34
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vad är dyrt i Grekland idag?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Karbonadedeig = köttfärs? Det kostar 49 kr/kg i extrapris på vår ICA, annars 59 kr/kg. Osten kostar ca 89 kr/kg. Finns säkert billigare också... "Riktig" skinka, alltså inte sådan sammanpressat som skall likna skinka kostar 200 kr/kg.

Hur klarar grekerna det - vad jag har förstått så har inte de så höga löner som vi skandinaver, eller?
Hva som tilsvarer svensk köttfärs vet jeg ikke. (Norsk) karbonadedeig er malt kjøtt, med max 6 % fett, kjøttdeig max 15 % fett, begge kan være tilsatt max 5 % vann. Kjøttfarse kan være tilsatt mer vann + stivelse, og er altså ikke så "edelt" som karbonade-/kjøttdeig.
Uansett synes jeg det er glimrende at den greske karbonadedeigen/kjøttdeigen ikke tilsettes noe som helst, det er bare nymalt oksekjøtt. Til ti euro kiloen/92 svenske kroner

Og nei, grekerne har ikke på langt nær så høy lønn som oss. Minstelønnen steg nettopp til 750 euro/mnd, mange får det, men mange får også mindre. En ganske vanlig lærerlønn er på 1000 euro/mnd.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-09-19, 19:57
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är dyrt i Grekland idag?

Vår köttfärs har max 10% fett och kan alltså kosta 49kr/kg i extrapris. Inget annat än malet kött.

Med de lönerna som du rapporterar om förstår jag inte hur de får allt att gå ihop, eftersom maten är (i vissa fall) mycket dyrare än i Sverige/Norge.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-09-19, 20:14
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vad är dyrt i Grekland idag?

Vel, klare seg gjør de jo. Men det er en grunn til at så mange bor hjemme til de gifter seg, evt blir samboere, det er nesten umulig å stifte bo alene.
Som sagt spiser mange enklere enn oss, stekt potet med speilegg er en typisk middag, erter og artisjokker (som er rimelig i sesongen) kokt i olje er annen, dette spises med brød som eneste tilbehør + vann drikkes til. Skal man ha stifado til middag er det en kjøttbit til hver, så dynges det på med potet, brød og grønnsaker. En diger bolle spaghetti får et par-tre skjeer med hjemmelaget tomatsaus og revet ost på.
Ingen mat kastes, alt brukes, enten som kveldsmat/middag (lunsj er hovedmåltidet), eller neste dag. (I Norge kastes 1/4 av all mat.) Folk er flinke til å kjøpe grønnsaker og frukt på markedene, og kjøper det som er i sesongen.
Nå er det selvsagt ikke alle som har det sånn, men de som må klare seg på kun minstelønn eller lave pensjoner lever slik. Klart det merkes utrolig godt når momsen øker, bensinen stiger osv.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-09-20, 08:08
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Vad är dyrt i Grekland idag?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Og nei, grekerne har ikke på langt nær så høy lønn som oss. Minstelønnen steg nettopp til 750 euro/mnd, mange får det, men mange får også mindre. En ganske vanlig lærerlønn er på 1000 euro/mnd.
Jag är lite dum men jag vet aldrig, när man talar om grekiska löner, t.ex. om denna 1000 euro/mnd, är det nu netto eller brutto?? Eller betalar grekerna skatter i allmänhet ?
(bara skämt!!?). Men jag menar allvar: det är ju viktigast vilken summa vi har efter alla obligatoriska räkningar, hyror, förkortning av bostadslån osv för vardagligt liv. Det är så relativt och det också, hur dyrt eller anspråklöst man vill leva. Jag har som pensionär (lärarinna) som betalar ännu efter sin död bostadslån för en liten tvåa inga svårigheter med detta: allt som kommer också går !! I Norge/Sverige har lärare, åtminstone på lågstadiet, nog större löner än vi har i Finland.
Men allra viktigast är dock, att man kan resa till Grekland åtminstone en gång om året och detta behov fordrar dock kreativa lösningar!!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-09-20, 12:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vad är dyrt i Grekland idag?

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Jag är lite dum men jag vet aldrig, när man talar om grekiska löner, t.ex. om denna 1000 euro/mnd, är det nu netto eller brutto?? Eller betalar grekerna skatter i allmänhet ?
(bara skämt!!?). Men jag menar allvar: det är ju viktigast vilken summa vi har efter alla obligatoriska räkningar, hyror, förkortning av bostadslån osv för vardagligt liv.
Det er brutto. Men det er klart, man betaler ikke mye skatt på 750 E måneden. For å gi noen omtrentlige minimumsbeløp: En husleie per måned er minst 250 e/mnd for en liten, umøblert enromsleilighet, strøm vil være på minst 40 e/mnd, et rimelig mobiltelefonabonnement på minst 25 e/mnd, bensinen er minst like dyr som hjemme, klær dyrere enn i Norge (kjenner ikke til svenske klespriser), mat dyrere enn i Sverige osv. Mange trenger bil, for bussene er ikke like hyppige som vi kanskje er vant til, forsikring osv er dyrt, elektriske varer ligger på norsk nivå, møbler like så.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-09-20, 12:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad är dyrt i Grekland idag?

Det finns många stats-och kommunalanställda, som har haft olika tillägg och bidrag på sin grundlön, och sånt rensas det i nu, hårdhänt.
Jag har som andra svårt att förstå hur exempelvis en barnfamilj klarar ekonomin, och sanningen är ju, som nån sa, att de inte gör det...mormor och farmor tar ett grepp i pensionsportmonnän, man bor ihop, man avstår från allt möjligt, man svartjobbar, man emigrerar- inget är nytt, för grekerna har inte haft det så lätt tidigae heller, och desvärre har många lockats in i en lånekarusell för att kunna ha västeuropeisk standard, ny bil, tjusigt hem, utbildning åt barnen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT