Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-11, 13:20
nillisens avatar
nillisen nillisen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 46
Standard Väder på Kreta i början av maj

Jag förstår att ni inte är några vädergudar men jag undrar hur vädret brukar vara på Kreta i början av maj. Skulle egentligen velat åka senare delen av maj, men ev. så blir det istället runt 7:e.
Vi vill ju gärna ha sol....
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-11, 13:57
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Solchanserna är nog stora,vattentemperaturen i havet är kanske inte mycket att hurra för.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-11, 14:24
abaas abaas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 19
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Vi var några gånger på Kreta i början av maj på 90-talet och för det mesta var det (mycket) varmt (med någon sällsynt skur). Vattnet var väl kanske lite åt det svala hållet men värmde upp stadigt för varje dag som gick. Om inte klimatet har ändrats allt för mycket på senare år så får du säkert sol så att det räcker till!

abaas
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-11, 14:51
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

2007 var vattnet slutet av April omkring 19-20, luften omkring 23.
20 maj 2007, var det 22C i Vattnet och mellan 25-27 i luften, men det kan vara dåligt väder även på Kreta..

/Nico
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-11, 16:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Ur minnet återkallar jag en tidig resa till Kreta och Chania. Vi anlände vid pass den 5 Maj. Promenad längs stranden vid Agia Marina. Badvattnet motsvarade med råge svensk sommar. Blickade vi inåt landet, då såg vi de alltfort snötäckta bergstopparna i fjärran.

Poolbaren "Okeanis" hade just öppnat, och där bjöds härligt soluppvärmt vatten i poolen. Livet lekte!!!

Vid kvällspromenaden kom den sköna tröjan till pass så snart solen sig i havet bakom "Getön" sänkt.

Res, och det med tillförsikt, om en trevlig greksemester i Maj!!!

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-11, 19:00
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
2007 var vattnet slutet av April omkring 19-20, luften omkring 23.
20 maj 2007, var det 22C i Vattnet och mellan 25-27 i luften, men det kan vara dåligt väder även på Kreta..

/Nico
18-19 maj 2007 var det regnigt och grått.... resten av veckan mulet till och från. I platanias var havet iskallt, doppade mig en gång på hela veckan.

Malin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-11, 19:05
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

I midten av juni for et par år siden var det så kaldt på Kreta at vi måtte kjøpe varmere klær... Tykke gensere og langbukser. Jeg kom fra et sommervarmt Nafplio og var ikke forberedt.

Tingen er: Været er ikke det samme år etter år. Du kan være heldig, uheldig eller få litt av hvert. Kveldene er uansett forholdsvis kjølige. Ta med klær som kan brukes lag på lag, så er dere kledd for ethvert vær.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-11, 20:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Jag har varit på Kreta många gånger under 80- 90-talet och min erfarenhet är att kvällarna är varma först en bra bit in i juni.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-12, 19:50
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
18-19 maj 2007 var det regnigt och grått.... resten av veckan mulet till och från. I platanias var havet iskallt, doppade mig en gång på hela veckan.

Malin
Mmmm, Malin och jag var där tillsammans. Inget vidare väder faktiskt!
Hellre Juni.

Lotta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-12, 20:00
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Jag badade i havet då, i Maleme.
Befinner mig varje år samma tid på kreta. (Krigsveteraner från England)
Instämmer att det var några dagar kallt, men sen ganska varmt som höll i sig hela sommaren.

/Nico

P.S: Mycket kul att prata med dom gamla krigsveteraner, dom har mycket att berätta om kreta under kriget...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-01-13, 00:45
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Min erfarehet är södra Kreta (Paleochora) i slutet av maj, då du skulle vilja åka. Skönt klimat, hände att det regnade kort mitt på dagen, sen blev det fint igen. Inga problem med att bada, men då jag tycker om när vattnet är svalt, när man känner att man är i vattnet alltså. På kvällen var det bra med en långärmad tröja, kunde vara lite svalt. Till senare delen av maj har det säker hänt en hel del med klimatet, temperaturen har gått upp och risken för skurar blivit mindre. Då Kreta inte enbart är en ö utan "en egen kontinent" skiljer sig förhållandena sig mycket åt beroende på om man är på södra, norra delen eller inlandet. Var du än kommer att vara får du det bra!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-01-13, 00:57
MartinJs avatar
MartinJ MartinJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Lund
Inlägg: 16
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Vi var på Kreta 14 dagar i börjat av maj i slutet på 90 talet och vi hade strålande sol varje dag.. Helt tillräckligt varmt för att ligga på stranden. Jag tror nog att vädret var bättre än genomsnittet så vi hade tur. Jag har inget minne av att kvällarna var speciellt kalla.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-01-13, 08:00
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Ett år (det var länge sedan) var det 11 grader och spöregn den 8 maj i Agia Marina! Vi hade dåligt väder hela veckan och åkte hem den dagen. Hemma i Sverige hade det varit värmerekord!
Gunilla
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-01-13, 16:41
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Har varit på Kreta 2 gånger. Senast direkt efter skolans slut. Och ,det är SVALT i vattnet då!! Det har med strömmarna att göra, just på Kreta!
Barnen blev lite besvikna eftersom dom hade förväntat sig sköna bad i "söderhavet" och även jag, som är en hängiven snorklare tyckte det var kallt särskilt i Elafonissi. Med kallt menar jag runt 20 grader.
Är du bara förberedd på att det är lite svalt i vattnet och att kvällsbrisen kan vara lite sval så att en tröja är skön så är det inga problem med vädret i övrigt under normala förhållanden.
Håkan
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-01-13, 16:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Nillisen: Jag tror Du förstår av ovanstående att Du kan få i princip väldigt växlande väder !
Vi var på Kreta i april 2006 och hade både sol och regn, i maj 2000 var det likaså, både dagar med sol och med regn, men NÄR solen kommer fram då blir det ju väldigt varmt. Båda dessa resor badade jag och det var som bad i Sverige på sommaren vad gäller vattentemperatur. Man är ju inte i så många minuter varje gång men det svalkar!
Men oavsett väder så är det underbart vackert och trevligt på Kreta under försäsong. Kika på väderrapporter innan ni åker så ni är förberedda och ta varma kläder till kvällen...

Ha en fin resa!

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-01-13, 17:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

År 2002 var vi på Kreta 20/4-4/5. Vi var runt hela ön, nästan. Började på norra kusten, fortsatte över Lassithi-platån ner till Makrigialos och via Ierapetra, Mirtos, Ano Vianos, Matala, Ag. Galini vidare till Paleochora och Elafonissi. Vi badade i Makrigialos med 19-20 gr. och i Paleochora och Elafonissi med 20-21 gr. (Vi har som regel badtermometer med!)
Vi minns vädret som jättefint med sol och sköna (friska) bad. Kvällarna krävde tröja/jacka och vi föredrog som regel att sitta inne och äta om kvällen (i alla fall i Makrigialos).
Uppe på Lassithi-platån hade vi lite regn, men det är inte ens värt att nämna, resten av semestern var helt otroligt fin. Visst badar vi nordbor när havet är omkring 20 grader, bara luften är varm och skön.
Grönskan och blommorna på den här årstiden är ett kapitel för sig - det är SÅ färgstarkt.
Men visst kan man ha otur med vädret, det kan man även senare på säsongen, men om man är inställd på en vårresa med risk för både måttlig värme och värmebölja, då rekommenderar jag att man tar chancen på en resa till Kreta i maj!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-01-13, 19:12
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Väder på Kreta i början av maj

Hej,

jag har även i början på april haft fint badväder.
2006-12-06 badade jag på Kreta i Agii Apostoli... 18C helt ok.

Men det är ju som hemma i Sverige, vädret kan ändras...

/Nico
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT