Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-22, 10:53
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Kreta i september.

Den 1:a september reser jag och vår dotter till Kreta och Plataniás. Har just skickat efter en reseguid, men förutom den skulle jag vilja ha många tips på bra, genuina tavernor i Plataniás och närliggande byar, samt i Chania. Även ställen där vi kan få njuta av, såväl kretensisk musik som ett glas ouzo eller retsina.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-22, 18:08
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kreta i september.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Den 1:a september reser jag och vår dotter till Kreta och Plataniás. Har just skickat efter en reseguid, men förutom den skulle jag vilja ha många tips på bra, genuina tavernor i Plataniás och närliggande byar, samt i Chania. Även ställen där vi kan få njuta av, såväl kretensisk musik som ett glas ouzo eller retsina.

Mina favorittavernor i Platanias är Drosia och Vegera när jag vill äta mezerätter. Sonio och Barba Thomas är också riktigt bra... Barba Thomas lamm i ugn är jättegod och Sonios Spetsofai likaså.
Uppe i gamla Platanias hittar ni Belvedere som har livemusik några dagar per vecka och även bra mat.


I Agia Marina gillar vi Mitsos bäst.


Ta en taxi till Pano Stalos och ät på Leventis... deras Lamm antichristo är väl värd resan


I kolymbari fick vi en ny favorit i sommar som heter Palio Arhontiko... den ligger riktigt fint vid vattnet och är lite "finrestaurang" fast med väldigt bra priser. Även taverna Argentina är bra här om man gillar färsk fisk.

Inne i Chania är våra favoriter Salis, Koutourouki, Chrisostimos, Glossites, Maridaki, Kouzina e.p.e... den senare har bara öppet för lunch.
Hela gatan Daliani har också bra tavernor där vi aldrig blivit besvikna.


// Malin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-23, 00:15
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Kreta i september.

Tack nilam! På Drosia har jag varit på flera gånger. Däremot undrar jag var Vegera, Sonio och Barba Thomas ligger?

Mitsos i Agia Marina, ligger det längs huvudgatan eller möjligen i närheten av Horiatiki/Horiatiko ...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-24, 11:24
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kreta i september.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Tack nilam! På Drosia har jag varit på flera gånger. Däremot undrar jag var Vegera, Sonio och Barba Thomas ligger?

Mitsos i Agia Marina, ligger det längs huvudgatan eller möjligen i närheten av Horiatiki/Horiatiko ...

Mitsos ligger vid huvudgatan på strandsidan, ligger närmare Platanias än vad Horiatiko gör.


Vegera ligger strax efter torget, på samma sida, om du kommer från chaniahållet.
Barba Thomas ligger strax eftertorget, på samma sida en trappa upp,om du kommer från Geranihållet.
Sonio ligger efter havet, om du passerar Hotell Ideal beach och fortsätter hundra meter västerut så finns det skylt vid gatan där du ska svänga ner.


// Malin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-24, 20:36
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Kreta i september.

Tack nilam! Du verkar vara den enda som har några tips att ge.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-08-24, 21:37
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Kreta i september.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Tack nilam! Du verkar vara den enda som har några tips att ge.
Du kan va glad sjöborren
Jag har inte fått ETT ENDA svar på min fråga !!
Jag får googla och läsa gamla inlägg istället..inte lika kul
Det är ju nya ämnen och frågor som håller igång forumet så jag är ganska aktiv här men det kanske är dags att gå i ide nu i höstmörkret. Ha det så jätteskönt på fina Kreta!
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-08-24, 23:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Kreta i september.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Det är ju nya ämnen och frågor som håller igång forumet så jag är ganska aktiv här men det kanske är dags att gå i ide nu i höstmörkret.
/ Kajja
Nej, nej Kajja, gör inte det!!!!!!!

Visst är det tystare nu här på forumet än för ett par år sedan. Men vi som finns kvar får hänga i desto mera. Kom igen bara! Inga tappade sugar här inte!

Jag ser fram emot att få höra lite om din resa framöver!

Och förutom våra upplevda resor så ska vi väl ibland kunna komma på lite av varje att skriva om. Kanske vi t o m ibland kan hitta något som vi tycker olika om som vi kan debattera.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-08-25, 05:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kreta i september.

Håller med Masse het och fullt!

Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-08-25, 07:47
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Kreta i september.

Sorry om jag kapade tråden lite men tack yannis och Masse för respons!!
Lite debatt hottar upp Kalimera och är kul. Det gäller bara att "hålla tangenterna rätt i mun"
Gärna högt i tak men 💙ligt!
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-08-25, 09:27
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kreta i september.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Tack nilam! Du verkar vara den enda som har några tips att ge.

Tyvärr är det nog så att forumen på fb tagit över.... är enklare med allt som finns på app. Jag loggade själv inte in på Kalimera en enda gång under mina 7 veckor på kreta i somras. Har du fb så ställ frågan i ett kretaforum så lär du få mängder av svar Jag har själv ett forum på fb med full aktivitet och snart 2000 medlemmar sedan april


// Malin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-08-26, 16:31
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Kreta i september.

Tråkigt Kajja att inte få ett enda svar ... Hur löd din fråga, den ingen kunde svara på? Visst känns det lite trist att så många försvunnit från forumet, men vi som är kvar får göra det bästa av situationen. Tyvärr är jag inte bra på att debattera, däremot kåsera. Och göra små reflektioner som den om reseguiden över Chaniaområdet. Visst var den bra och bara 59 kronor. Det var när min man överlämnade de fyrtiotal sidor han skrivit ut som jag fick veta att färgpatronerna han köpt samma morgon kostade 590 kronor. Och att den blå färgen nästan var slut. Så 59 kronor var sanning med modifikation ...

Senast redigerad av sjöborren den 2017-08-26 klockan 16:59.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-08-26, 19:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Kreta i september.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Visst var den bra och bara 59 kronor. Det var när min man överlämnade de fyrtiotal sidor han skrivit ut som jag fick veta att färgpatronerna han köpt samma morgon kostade 590 kronor. Och att den blå färgen nästan var slut. Så 59 kronor var sanning med modifikation ...
Jag har skrivit ut alla mina e-guider, och det har blivit en del genom åren. Men jag väljer alltid vid varje utskriftstillfälle (även allt annat jag skriver ut), oavsett och det är med färg eller bara svart, att ställa in skrivaren på "snikvarianten". Dvs en utskrift med lite lägre mängd bläck. Det ger ändå fullt acceptabel kvalité på utskriften, men förbrukar mindre bläck.

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-08-27, 10:51
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Kreta i september.

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Tråkigt Kajja att inte få ett enda svar ... Hur löd din fråga,
Den handlade om Samos stad.
Jag har nu fått många fina svar och lite ny Kalimeraenergi har infunnit sig
/ Kajja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-08-27, 15:59
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Kreta i september.

Härligt Kajja!

Masse! Sniikvarianten med lägre mängd bläck ... låter intressant!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT