Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-05-01, 18:34
aleasi aleasi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 22
Standard Köra bil på Kefalonia

Hej!

Jag undrar hur vägarna är på Kefalonia? Är det mycket slingriga/krokiga vägar och inga vägräcken? Jag har inte haft körkort jättelänge och aldrig kört i Grekland. Behöver man bil för att komma till alla de finaste stränderna?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-05-01, 20:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av aleasi Visa inlägg
Behöver man bil för att komma till alla de finaste stränderna?
Det beror på var du bor. Finns buss också.

Jag tyckte att vägarna var bra när vi körde runt ön med bil. Men att köra bil i Grekland är något helt annat än hemma i Sverige, så ta det extra försiktigt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-05-01, 21:40
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Bara man tar det lugnt så är det inga problem att köra i Grekland, har själv kört på två öar och suttit som passagerare på flera, bla Kefalonia, och visst kan det vara kringelkrokar och höjdskillnader, men bra vägar och som sagt, ta det bara lugnt om du är osäker, de som har bråttom kan köra om
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-05-01, 23:12
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Veiene på Kefalonia var jevnt over gode, uten problemer. Det er mange steder med høydeforskjeller og dermed litt bratte stigninger, så med 4 voksne personer i en bil med "symaskin-motor" tok det av og til litt tid å komme til toppen. Så lenge det er det største problemet, må man si det er enkelt å kjøre der.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-05-02, 08:29
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Enig i at veiene på Kefalonia jevnt over er gode, men :
Jeg har aldri vært borti noe sted der lokalbefolkningen i så stor grad kjører som idioter !!!

Der det er 40-grense må man regne med at de lokale minst dobler dette.
Ha det i bakhodet når du kommer til et kryss.
Jeg holdt på å bli meid ned av en gammel gubbe i hinsides hastighet når jeg skulle gjennom et kryss på moped.
Ligger du i lovlig hastighet og gjerne såpass over at du beholder lappen, vil du oppleve hissig tuting fra de lokale som kommer bak.

I tillegg må du ha i bakhodet at asfalten der har marmor som tilsetning, noe som gjør den veldig glatt, spesielt om det er pollen, støv eller fuktighet tilstede.

Husk også at om du er i en rundkjøring er det du som er inni rundkjøringen som har vikeplikt for de som skal inn...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-05-02, 19:12
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Kefalonia är som de flesta platser i Grekland. Högerregeln tillämpas men man bör vara beredd att släppa fram. Hastighetsskyltarna kan du bortse ifrån, det är bättre att följa de andra bilarnas tempo.
Ett tips är att ta med Gps, och att undvika grusvägar, som oftast inte är framkomliga. Samt en del hyrblisföretag har i kontraktet att det inte är tillåtet att köra grusväg.I Sverige är vi så vana av att alltid ha halvljusen tända, det gäller inte i Grekland, varför det kan vara svårt att upptäcka andra fordon.
I Grekland blir ingen arg om man gör fel, och tutar gör man för att uppmärksammas, inte som i Sverige för att man är arg.
Försiktighet i snabbt tempo gäller i Grekland.
Lycka till
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-05-03, 14:27
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Jag har kört närmare 2500 mil på Kefalonia och utanför Argostoli så är det mycket behagligt att köra. Vist finns det vägar som är krokiga och backiga men ta det lugnt.
Att det finns busstrafik på ön men den är mycket begränsad, satts inte på buss.

Om du är osäker bilförare så kör inte i Argostoli för där ska man vara på sin vakt för där är trafiken livlig. Att observera är parkering av bilen Argostolis hamnen har speciella parkeringstillstånd det bevakas noga av parkeringsvakter.

En annan trafikregel som är annorlunda i Grekland är rondellkörning. Där gäller att den som ska in i rondellen har företräde alltså tvärs om som i Sverige. se upp.
Stopptecken har inte samma innebörd som vi har utan är det fritt så kör.
Det förekommer rätt ofta kontroll av förarens tillstånd vid bilkörning. (blåskontroll)
Om någon grek kommer bakom dig med bilen släpp om bilen för en grek hatar att ligga bakom.

PANAKAKIS vi syns på Kefalonia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-05-03, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
En annan trafikregel som är annorlunda i Grekland är rondellkörning. Där gäller att den som ska in i rondellen har företräde alltså tvärs om som i Sverige.
Den regeln är för mig helt obegriplig. Blir ju mycket svårare att köra i rondeller.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-05-03, 17:45
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den regeln är för mig helt obegriplig. Blir ju mycket svårare att köra i rondeller.
Ja alltså den där regeln har jag aldrig fattat känner de inte själva att det är helt ologiskt??
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-05-03, 18:24
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den regeln är för mig helt obegriplig. Blir ju mycket svårare att köra i rondeller.
Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
Ja alltså den där regeln har jag aldrig fattat känner de inte själva att det är helt ologiskt??

Den regeln är helt feltänk. Men en del som inte vet om detta kan råka på en sammanstötning och vad gäller då. Därför nämnde jag detta och har gjort det också tidigare i Kalimera.

Vi i Sverige har nya trafikregler på förslag som är helt feltänk. Att cyklister inte behöver stanna för rött ljus vid högersväng. Vad blir följden jo fler olyckor. Att cyklister kan cykla på 50 väg fast det finns cykelbana. Vad blir följden jo fler olyckor.

PANAKAKIS en trogen besökare på Kefalonia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-05-03, 21:03
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Jeg har lagt merke til at vikeplikten i rundkjøringer (rondeller) i det siste holder på å endre seg i retning mot det "normale", ved at det kommer opp skilt med vikeplikt før en del rundkjøringer , spesielt på Kreta.

Et annet problem på Kefalonia, hvis man ikke kjører med GPS, er at man har tatt med altfor mange byer på informasjonsskiltene før rundkjøringene. I den store rundkjøringen på innfartsveien til Argostoli kan man bare kjøre til høyre eller rett fram, og skiltet lister opp ca 10 steder i hver retning. Når alle geografiske navn er oppført med gresk og latinsk skrift, blir det totalt en liste på ca. 40 stedsnavn man skal orientere seg i på de to - tre sekundene man har til disposisjon.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-05-03, 22:45
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Regeln i rondeller är som jag beskrivit denna.
Jag har använt Garmin GPS en del på Kefalonia utan problem. Nu hittar jag utan att navigera.

PANAKAKIS har åkt på de flesta vägar
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-05-03, 23:57
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Är det inte så i rondeller i Norge också, som i Grekland? Eller har varit?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-05-04, 15:16
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Norge har alltid hatt de samme reglene som Sverige og det meste av resten av Europa.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-05-05, 00:22
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Tack, John!
I höstas när min grekiska väninna, jag och ett par till åkte på vår söndagstur runt hela Rhodos, så dök det plötsligt upp en rondell nånstans på södra ön. Min väninna, som haft körkort i säkert 40 år, hade aldrig kört i en sån och det uppstod förstås diskussion om hur detta skulle gå till. Min svenska väninna i baksätet hojtade sitt svenska budskap, men jag tvivlade. Jag hade nämligen i bakhuvudet att det är tvärtom i Norge, vart jag nu har fått det ifrån. Alltså kunde det faktiskt vara på et viset. Jag har inte vetat förrän nu, i den här tråden, hur det är. Och att jag hade fel om Norge. Måste meddela grekinnan detta...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-05-06, 14:33
aleasi aleasi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 22
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Tack för era svar! Får hoppas att det inte är så läskigt att hyra bil. Vi ska bo i Lassi! Är mest nervös för de krokiga vägarna, men man får väl köra försiktigt. Går det bussar till Myrtos beach?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-05-07, 10:09
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

De lokala busstrafiken är mycket begränsad men det går att åka från Argostoli med buss mot Fiskardo. Gå av bussen vid byn Divarata för jag tror inte buss går ända ner till Myrthos beach utan man får gå eller ta taxi de sista 2 km. Myrthos beach är ingen höjdare som bad men det otroligt vacker strand att beskåda uppifrån bergen. De bästa baden är i Lassi.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-05-07, 10:38
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Strendene i Lassi er gode, men vi fant våre strandfavoritter på Foki beach rett sør for Fiscardo og på Antisamos beach.
Myrtos er fin å se på fra avstand, men var helt pakket med folk, turistbusser og andre kjøretøy når vi skulle dit, så vi dro et annet sted.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-05-14, 18:17
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 678
Standard Sv: Köra bil på Kefalonia

Hej,

Jag kan bara instämma angående vägarna på ön. Jag kör alltid bil en period av semestern därstädes. Vägnätet är mycket bra. Det är ju ganska kuperat, så vissa sträckor kan vara lite "hisnande". Gällande rondellkörning är ju detta inget problem om man tar det lugnt. Det är inget att oroa sig för. Min erfarenhet är dock att alla turister inte verkar känna till regeln. Det är det största problemet. Jag är alltid uppmärksam på att andra bilister kanske inte kör rätt i rondellerna. (det finns f.ö. inte så många rondeller).
Om man vill ta sig iväg till de fina "utflyktstränderna" så behöver man ju bil. Inga bussar kör ner till Myrthos beach. Det klarar de inte av. Det finns ingen möjlighet för dem att klara svängarna... (Vissa minibussar på utflyktresor kan ev köra ner dit).
Jag har kört ner med bil och vespa. Det är en riktigt häftig strand att besöka. Är det blåsigt kan man dock stå över. En liknande strand är Petani beach (Nordväst på Palikihalvön). Vidare är Antisamos bech värd ett besök. Den finns på östra sidan, strax utanför Sami. Min personliga favorit är dock Mounda beach på södra sidan.
Bor man i Lassi så har man dock tillgång till en räcka mycket fina sandstränder om man inte vill köra bil på ön.

//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT