Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-24, 21:21
fredrikssons avatar
fredriksson fredriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 7
Standard Era bästa boenden på joniska öarna?

Hade två veckor budget-charter (Korfu, Messonghi Hotel Rossis) inbokat i september i år. Att vi vill till Joniska öarna just då beror på att svärfar kommer att segla i joniska havet den perioden. Vi har ett nyfött barn och kan inte segla med hela två veckorna men tänkte solbada och hotell-hänga och hänga med på seglasten några dagar.

Nu idag fick vi besked om att fritidsresor valt att ställa in resan eftersom de inte sålt nog med platser, ...vi står därmed utan resa nu. Så, tillbaks till ritbordet.

Funderar på om det kan vara en idé att istället för charter boka flygstol och boende separat - men det finns så fruktansvärt mycket att välja på! Det ska vara billigt och hyfsat fräscht, behöver inte vara nån vidare lyx. Nattliv är ointressant, hellre en plats med natur, historia och karaktär. Men det viktiga är hyfsad mat och fint bad. Tänkte därför be om era bästa tips på specifika boenden - hotell, lägenheter, "hemma-hos", b&b eller vad som helst - på valfri ö i joniska havet. Gärna med länk till stället eller till recension.

Jättetacksam för er hjälp!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-24, 22:33
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?



Ställa in Septemberresa nu...

Känns lite panikartat av resebolaget.

( plötsligt orolig för Kefalonia 15-29 Sept. )
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-24, 22:51
fredrikssons avatar
fredriksson fredriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 7
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Jepp, sjukt konstigt! Man blir ju inte helpeppad på att boka en ny charter då...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-24, 23:24
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Oj, vad tråkigt! Jag har också (ett annat år) råkat ut för att Fritidsresor ställer in med väldigt långt varsel......Reser ganska ofta och då även med andra bolag, men inget annat bolag har ställt in.
Vi har bokat flygstolar med Apollo, till Kefalonia, i sommar med avresa Göteborg och det är en nyhet - så då får man vara beredd på att titta i brevlådan dom närmsta dagarna. Hoppas att det INTE kommer ett brev från dom....
Fick ni något erbjudande om annan resa?


Länka till boenden får man väl inte här på forumet, men här kommer mitt tips:
Dimitris Studios & Apartments, i Vassiliki, på Lefkas, rum 8, 9 eller 10. Då kan ni sitta på balkongen och titta när segelbåten kommer in på kvällen. Hamnen är mysig och trevlig. Vill du följa med på en tur under dagen så finns det fina badvikar i närheten, ta en heldagstur över till Ithaka eller Fiscardo på Kefalonia.

Senast redigerad av Deia den 2012-02-24 klockan 23:30.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-25, 10:30
fredrikssons avatar
fredriksson fredriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 7
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Fick ni något erbjudande om annan resa?
Nej, fick ett mail om att det var inställt och blev ombedd ringa för att få pengarna tillbaks. Jag kunde såklart fått boka om men det kändes knappast aktuellt eftersom de dels inte hade några resor till joniska öarna från stockholm den perioden och dels eftersom jag inte fick någon som helst "bonus" eller plåster på såren. Dåligt tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Dimitris Studios & Apartments, i Vassiliki, på Lefkas, rum 8, 9 eller 10. Då kan ni sitta på balkongen och titta när segelbåten kommer in på kvällen. Hamnen är mysig och trevlig. Vill du följa med på en tur under dagen så finns det fina badvikar i närheten, ta en heldagstur över till Ithaka eller Fiscardo på Kefalonia.
Schysst, precis såna tips jag är ute efter! Vassiliki verkar ju trevligt, ska kolla upp det.

Många tack, släng gärna fler förslag på mig!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-25, 14:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Citat:
Ursprungligen postat av fredriksson Visa inlägg
Många tack, släng gärna fler förslag på mig!
Mitt tips är "Grivas Gerasimos" i Vathy på Ithaka. Från den balkongen har man full koll på alla segelbåtar som varje kväll kommer för att söka natthamn. Vathy är en de trevligaste byarna jag besökt i den här delen av Grekland. Här kan du se utsikten från Grivas Gerasimos.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-25, 15:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

ÅH Janne, den utsikten kommer jag ihåg från er reserapport!
Ithaka rekommenderas på det varmaste då jag inte kan tänka mig ett mysigare ställe med ett nyfött barn.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-25, 19:07
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Mitt tips är "Grivas Gerasimos" i Vathy på Ithaka. Från den balkongen har man full koll på alla segelbåtar som varje kväll kommer för att söka natthamn. Vathy är en de trevligaste byarna jag besökt i den här delen av Grekland. Här kan du se utsikten från Grivas Gerasimos.
Vi ska ju åka till Ithaka i sommar och stanna två veckor. Har tittat lite på det boendet men det finns ingen hemsida bara ett telefonnummer. Undrar om det är en backe dit och hur lågt det är till "centrum"?
Vi har i alla fall bokat en vecka på Kioni Studios/Suites och hoppas på att utsikten är lika fin som hos Dimitris i Vassiliki! Inget slår en tidig morgon vid havet på dom Joniska öarna - lugnet, ljuset.....
Återkommer med rapport i september när det gäller Kioni Studios/Suites.

fredriksson: Hoppas att ni hittar en annan resa! Det är ju några månader kvar - men resorna är ju oftast billigare när dom släpps på senhösten.....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-26, 18:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
.Undrar om det är en backe dit och hur lågt det är till "centrum"?
Ingen backe, men det är en bit att gå till centrum. Vi tyckte inte det var långt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-02-26, 23:03
fredrikssons avatar
fredriksson fredriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 7
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Tack hörni! Ithaka låter ju helt klart underbart. Lite läbbigt att Gerasimos-stället där inte har nån hemsida eller mailadress men det är väl iof så man hittar guldkorn. Kanske kan vara värt att våga ringa.
Funderar på bad-läget i ithaka, stämmer det att stränderna inte är så mycket att hurra för?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-02-27, 08:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Citat:
Ursprungligen postat av fredriksson Visa inlägg
Kanske kan vara värt att våga ringa. Funderar på bad-läget i ithaka, stämmer det att stränderna inte är så mycket att hurra för?
Klart att du vågar ringa.

Stränderna är inte som på grannöarna. Men allt annat är perfekt. Det är en av de vackraste öarna jag har varit på. Du kan läsa om Ithaka här.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-02-27, 15:12
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ingen backe, men det är en bit att gå till centrum. Vi tyckte inte det var långt.
Ok. Tack för svaret!

Bra att det inte är någon backe. Vi har preliminärbokat Mentor Hotel (som jag tror ligger centralt) men Grivas Gerasimos verkar mycket mysigare och den utsikten vill man gärna uppleva.
Men samtidigt så vill vi gärna bo nära tavernor och utflyktsbåten till Gidaki.
Hm.....får fundera.....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-02-28, 23:56
fredrikssons avatar
fredriksson fredriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 7
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Klart att du vågar ringa.
.

Så klart! Jag har några fler frågor om Grivas Gerasimos innan jag ringer dit om det är ok.

Vi är rätt peppade på ithaca nu, men är lite orolig för stränderna eftersom vi har en femåring med oss som gärna vill kunna leka i sanden osv eller iaf inte få ont i fötterna av vassa stenar... Enligt den här sidan så skall Grivas ligga "close too" Loutsa beach. Har du nån uppfattning om hur långt det är till den?

Och kan du säga nått om själva stranden? Jag hittade en bild på nätet som ska vara från Loutsa beach, och jag tycker det verkar som att det är en hyfsat sandbaserad strand ändå? Gör bilden den rättvisa?

Slutligen undrar jag ungefär vad du fick betala per natt för boendet i Grivas Gerasimos?

Tack igen!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-03-01, 17:01
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Hej Fredriksson

Jag håller med Janne Ithaka är en härlig ö, Grekland i ett nötskal. Loutra stranden på bilden ligger i slutet av strandvägen förbi marinan. Du kan läsa mitt resebrev http://www.kalimera.nu/resebrev/2011..._grekland.html där finns det lite info om stränderna, kartan jag hade på Ithaka var inte så bra, jag fick tag i en bättre sedan på Kefalonia. Enligt den bättre kartan är det 1,9 Km från mitten på hamnen, det blir väl då cirka 1,4 Km från Grivas Gerasimos till Loutra. Det finns numera även en grusväg fram till Gidakistranden, 3,5 - 4 Km.

Lycka till


//PA
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-03-01, 18:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Citat:
Ursprungligen postat av fredriksson Visa inlägg
Har du nån uppfattning om hur långt det är till den?
Jag tror att de tog cirka 20 minuter att gå dit i sakta mak.



Stranden är liten, men helt okej.

Här kommer en bild som också är tagen från Gerasimos:



Där jag ringat in med rött ligger själv centrum. Det ser ut som långt bort, men det är det inte, och promenaden är trevlig.

Här finns en bild över hela Vathy. Gerasimos ligger till vänster i byn. Visst är det en vacker bukt!

När jag ändå är igång lägger jag länkar till min numera avsomnade blogg. Där kan du läsa mer om Ithaka. Jag tror du blir ännu mer sugen på att åka dit efter du läst bloggen.

Inlägg ett.

Inlägg två.

Inlägg tre.

Inlägg fyra.

Inlägg fem.

Citat:
Slutligen undrar jag ungefär vad du fick betala per natt för boendet i Grivas Gerasimos?
Jag har priset i min andra dator (sparar allt sådant). Jag tror att vi betalade 40 €.

EDIT: Nu har jag kollat i den andra datorn. Vi betalade 45 € natten för en studio.

Senast redigerad av Kalimera den 2012-03-01 klockan 18:54. Anledning: Letade upp priset
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-02, 00:03
fredrikssons avatar
fredriksson fredriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 7
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Det verkar ju helfint! Blir till att försöka ringa och kolla läget med Polly på Grivas Gerasimos då. Stället PA bodde på, Grivas George, verkar ju också vara ett bra alternativ. Stort tack för bra hjälp! mvh /Daniel
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-02, 14:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Om du väljer Gerasimos så försök att få "vårt rum". Det tyckte vi var bäst.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-03-12, 20:55
fredrikssons avatar
fredriksson fredriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 7
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om du väljer Gerasimos så försök att få "vårt rum". Det tyckte vi var bäst.
Då har jag pratat med Polimnia och bokat en vecka i september på Grivas Gerasimos, rum 5! "Oh, the famous room nr five" sa hon, verkar som att fler blivit inspirerade av er.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-03-13, 15:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Era bästa boenden på joniska öarna?

Citat:
Ursprungligen postat av fredriksson Visa inlägg
"Oh, the famous room nr five" sa hon, verkar som att fler blivit inspirerade av er.
Jo, vi har tipsat en och annan om det rummet, ingen har blivit besviken.

Grattis till bokningen!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT