Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-11, 22:46
Willy013 Willy013 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 9
Standard Sjukvård, banken och SeaStar?

Hej alla!
Vi åker till Tilos i midsommar och just nu finns en del oklarheter inför resan, kanske någon kan upplysa oss?
Vi flyger till Rhodos på midsommardagen och räknar med att ta färjan över på kvällen, har bokat på Annas för två veckor och så långt är allting bra.
Men hur är det med sjukvård på Tilos för närvarande, är sjukstugan bemannad och hur håller den öppet? Finns det hjälp att få även i Megalo Chorio om det skulle behövas akut?
Min andra fråga gäller banken som jag förstått håller på att starta upp vid torget, går det att ta ut pengar i automaten eller inne på banken, eller ska vi ta med det vi behöver i kontanter?
Och slutligen, någon som vet läget för SeaStar? Visserligen går det extrainsatta turer nu som täcker upp till en del men det blir ju inte samma täta trafik som det brukar vara. Vid hemresan lördagen 5 juli får vi, enligt nuvarande tidtabell åka från Tilos fredag morgon 06.00 för att hinna med flyget lördag eftermiddag. Känns inte kul att missa en hel dag...
Tacksam för svar om någon har koll på läget inför vår fjärde Tilosresa
Willy
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-12, 00:39
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Sjukvård, banken och SeaStar?

Hej!
Kan egentligen inte uttala mig om hur det är i år, men har mycket svårt att tänka mig att det finns tillgång till sjukvård i Megalo Chorio.
Förra sommaren tvingades jag uppsöka läkarmottagningen i Livadia och fick då uppfattningen att jag hade tur att den var bemannad just då. Det var en mkt enkel mottagning, en trevlig och kompetent doktor (är läkare själv, så jag tror att jag kan bedöma det) som var där en enstaka vecka, jobbade på Rhodos egentligen. Men ingen sjuksköterska och minimal utrustning. Besöket var helt gratis, vilket förvånade mig.
Bankomaten funkade inte då heller... Vi får hoppas på bättre tur i år!
Sea Star har jag ingen aning om.
Hoppas ni får en underbar resa o håll er friska!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-12, 13:59
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Sjukvård, banken och SeaStar?

När det gäller Sea Star kan ni nog tyvärr inte räkna med att den kommer att gå till Midsommar.


Alpha banks nya bankkontor har öppnat och har även en fungerande bankomat.


Sjukstugan i Livadia håller öppet varje förmiddag, och där finns en läkare (ny för i år) och en sjuksköterska. Finns läkaren inte där, eller om det inträffar något kväll eller natt, så finns läkarens mobilnummer på anslag bredvid dörren. Han har alltid jour, och kommer om det behövs. Skriv upp numret och ha det med, om ni tror er kunna behöva honom.
I Megalo Chorio finns ingen sjukvård vad jag vet.


Trevlig resa!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-12, 15:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 364
Standard Sv: Sjukvård, banken och SeaStar?

Jag blev sjuk på Tilos en gång. Bodde hos Anna och Mike ringde efter läkare som kom ganska omgående. Undersöktes minutiöst på rummet. Fick sen åka bil ner till sjukstugan. Där togs EKG som skickades via nätet till ett sjukhus i Aten, och svaret kom hur snabbt som helst. Betalade inte heller, konstigt nog.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-12, 15:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sjukvård, banken och SeaStar?

Grekland har tidigare inte haft några vårdavgifter i primärvården. Vet inte hur det är idag. Idag får man visa sitt European Healt Insurance Card och kostnaden för vården debiteras Fk i Sverige. Om det finns vårdavgifter ska de betalas av patienten på plats.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-12, 18:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Sjukvård, banken och SeaStar?

Bankomaten funkar.

Enligt ett helt färskt rykte KAN Sea Star vara på gång inom ett par veckor. Borgmästaren har åkt till Aten för att vädja hos regeringen att den ska släppa till subventionerna som den håller på. Imorse berättades för mig att hennes besök fått resultat - men om det vore hundra procent korrekt skulle nyheten vara ute på facebook, vilket den inte verkar vara.

Även om beslutet skulle vara fattat så tar det ett par veckor, enligt den jag pratade med, för Sea Star måste till Pireus för klartecken innan hon sätts i trafik.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-12, 22:32
Willy013 Willy013 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 9
Standard Sv: Sjukvård, banken och SeaStar?

Tack för lugnande och glädjande besked! Nu håller vi tummarna för att SeaStar kommer igång igen så snart som möjligt, det betyder ju mycket både för öborna och för oss Tilosfrälsta. Ser fram emot två lugna veckor hos Mike med lite lagom vandringar för ett nyrenoverat hjärta
Ha en skön sommar var ni än är!
Willy
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-13, 09:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sjukvård, banken och SeaStar?

Man agerar politiskt för att få fler läkare till öarna, särskilt nu på sommarsäsongen. Det har varit en del kriser när turister blir inblandade i trafikolyckor eller fått svårare akuta sjukdomar. Det har hänt att man fått skicka personen från Rodos till Turkiet för vård!

Tänk på att ha identifiering med er och namn på vem som ska kontaktas i händelse av problem. Kör med tanke på olika trafikkultur!!!!! Det hjälper inte att man hade rätt i sak när man krockat...vi ser en del egendomliga saker här...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-06-13, 18:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Sjukvård, banken och SeaStar?

I eftermiddags ändrade Tilos borgmästare sin omslagsbild på facebook till en bild med Sea star. Det betyder förmodligen att det jag hörde igår stämde, alltså att hon fått loss pengarna.

Isåfall tror jag att ni kommer att åka hem med Sea star den 5 juli
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-06-13, 21:01
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Sjukvård, banken och SeaStar?

Ja... Jag har för en stund sedan fått det bekräftat!! Sea Star börjar gå igen!! En lyckans dag... ...bra för Tilos-borna och bra för alla oss som älskar Tilos!!


/Maggy
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-06-13, 22:43
Willy013 Willy013 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 9
Standard Sv: Sjukvård, banken och SeaStar?

Härligt! Hurra för Sea Star, nu blir det spännande att se tidtabellen när den dyker upp. Kanske tjänar vi en hel dag i Livadia, alla andra bitar har ju fallit på plats?
Willy
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT