Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-08-07, 21:22
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Vilken ort på Naxos?

Jag drömmer mig bort, närmare bestämt bort till Naxos som verkar vara en ö för oss!
Jag drömmer gärna länge och väl innan det är dags, så det är nästa sommarens resa jag planerar

Har hittat tre orter (stränder) som verkar fina, och även hotell på varje ställe.
Men undrar nu vad ni tycker om dessa tre, vilken av dom är er favorit?
Andra tips?

Har kikat på Hotel Katerina i Ag. Prokopios, Hotel Harmony vid plakastranden och Spiros i Naxos stad (st. georgios).
Finns ju även ag. Anna, hur är den stranden jämfört med de ovanstående?

Vill ha: strandnära, tavernanära, barnvänligt, lugnt...
Långgrunt är inget måste, men gärna sand eller fin sten.
Vill inte ha massa hålligång, och bor helst inte inne i ett samhälle hellre för lugnt än för livat.
Hyr gärna bil och åker omkring ett par dagar.

Så vad tror ni?

Längtar redan till nästa sommar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-08-07, 21:55
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Ja, det där är en smaksak. Vi väljer att bo vid de bästa stränderna söder om staden. Nära finfina bad, där finns bra tavernor o supermarket. Några kvällar tar vi bussen in till stan. Andra vill bo i stan, stranden där är inte lika fin som Prokopios, Agia Anna eller Plaka.
Mitt råd är att bo vid de bästa stränderna, dvs någon av dem jag nämnt ovan. Vi har under många resor bott i Prokopios men har nu hittat bra boende i lilla Agia Anna, så det är nu vår favorit. Fina tavernor precis intill stranden. Åker för 18:e gången nu i september.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-08-08, 10:02
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Tack Kize för ditt svar!
Vi har alltid föredragit att bo vid fin strand då det är viktigast för oss så det låter ju som vi hittat rätt med hotellen vid ag Prokopios och Plaka/ag anna?

Vad är den största skillnaden mellan de tre stränderna som liksom verkar ligga på rad?
Vi vill gärna ha solstolar och parasoll och att varje dag kunna testa en ny taverna. Behöver inga vattensporter etc
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-08-08, 14:31
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Vi har alltid bodd i Naxos by, på St. Georgestranda, og for oss har det vært perfekt.
Her har man alt innenfor en spasertur samtidig som det er enkelt å ta en buss til og fra strendene lengre sør.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-08-08, 21:05
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Då skulle jag välja Agios Prokopios eller Agia Anna.
Flera tavernor vid Agia Anna har gratis solstolar o parasoll om man köper något att dricka alt. äta på deras taverna. Har alltid fått betala i Prokopios, förra året 7 euro per dag.
Stranden i Prokopios o även Plaka är längre än Agia Anna, alla är lika fina. Mindre med folk på Plaka men inte så många tavernor.
Hoppas ni får en härlig resa!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-08-08, 22:14
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Jag tycker absolut att ni ska välja tex Harmoni vid Plaka! Bussar går ca varje halvtimme till o h från Naxos stad. Plaka/Agia Anna är betydligt lugnare och mysigare än Prokopios,som är livligt och proppfullt med restauranger och caféer..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-08-09, 13:00
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag tycker absolut att ni ska välja tex Harmoni vid Plaka! Bussar går ca varje halvtimme till o h från Naxos stad. Plaka/Agia Anna är betydligt lugnare och mysigare än Prokopios,som är livligt och proppfullt med restauranger och caféer..
Faktiskt aldrig testat lokal buss på våra resor, brukar hyra bil tre dagar och åla runt. Men kanske ska prova denna gången om den går så ofta och är nära

Vet inte om du vet vart Harmony ligger, men finns det gott om tavernor och ngn minimarket i närheten? Så man inte måste ta sig någonstans varje dag tänker jag Och skulle gärna ha några tavernor med havsutsikt det är så mysigt att se havet vid lunchen!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-08-09, 13:04
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Harmony verkar ligga i områden Maragkas om det säger någon någonting Tillhör det plaka? Verkar vara gångavstånd till ag Anna iaf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-08-09, 16:04
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Vad roligt, de två hotellen jag fastnat för (ena i Plaka och andra i ag Prokopios) verkar ha samma ägare Inte konstigt att båda verkade lika mysiga!

Men googlat plaka en massa nu och tror det är platsen för oss (Hotellet ligger nästan i ag anna men närmast plaka-sidan av stranden om man säger så)
Men är ju typ ett år kvar så hinner ju googla mer, så alla tips mottages tacksamt!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-08-10, 12:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Det är gångavstånd mellan Agios Prokopios, Agia Anna, Maragas och Plaka. Spelar nästan ingen roll var ni bor. Vi brukar bo i Agios Prokopios (eller i Naxos stad, som vi gillar mycket).
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-08-12, 08:31
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 71
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Vi bodde i Ag. Prokopios förra året (Ioanna Studios) när vi var där med två barn (3 och 11 år), vilket vi tyckte om väldigt mycket. Jag föredrar stranden i Ag. Prokopios före de andra två, men de är superfina allihopa.

Plaka är ju helt klart det lugnaste området av alla tre. Nackdelen, som vi upplevde det, med Ag. Prokopios är att huvudgatan som går rakt igenom "byn" är hårt trafikerad av bussar och bilar under dagen. Vilket kan vara jobbigt med mindre barn. I övrigt finns det bra och mysiga tavernor samt supermarket, bageri och tvättställen där så man behöver aldrig egentligen ta sig någon annanstans.

Oavsett vad ni väljer kommer ni garanterat få en härlig resa!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-08-12, 22:17
ida o kristian ida o kristian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Sparreholm
Inlägg: 8
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Hej vi bor alltid i Naxos stad och det är jätte bra. Vi brukar bo på Spiros rekommenderas varmt. Jag rekommenderar er att ta en tvåveckors resa och åka in till Naxos stad på kvällarna minst 3-4 går om ni bor utanför stan. Mvh Kristian
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-03-06, 20:57
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Det lutar åt Naxos och Harmony faktiskt, har beslutat att det isf blir två veckor

Så fram med era bästa Maragas/Plaka/Ag Anna...mfl tips
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-03-07, 08:48
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Var 2 v i Naxos stad förra året. Skrev ett lång resebrev, finns under "Hej nu är vi tillbaka" 2 veckor på Naxos. Där finns lite tips.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-03-07, 20:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
Så fram med era bästa Maragas/Plaka/Ag Anna...mfl tips
Här kan du läsa om stränderna på Naxos.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-03-07, 20:19
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Var 2 v i Naxos stad förra året. Skrev ett lång resebrev, finns under "Hej nu är vi tillbaka" 2 veckor på Naxos. Där finns lite tips.
Ska kolla tack!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-03-09, 14:19
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Carle - intressant resebrev, både tipp och topp
Vi har hittills haft turen att alla 5 greklandsresor varit extremt nöjda med det allra mesta! Så fortsätter på den känslan hehe.


Alla:
Vet att man kan promenera mellan Plaka och Agia Anna tex.. Men hur är det kvällstid när det är mörkt, är vägen emellan upplyst? Vi kommer inte vara ute mitt i natten då vi har småbarn men det brukar iaf vara becksvart när vi ska hem efter middagen. Orkar en liten sjuåring promenera ända till Ag Prokopios till och med?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-03-09, 16:46
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
Det lutar åt Naxos och Harmony faktiskt, har beslutat att det isf blir två veckor

Så fram med era bästa Maragas/Plaka/Ag Anna...mfl tips
Vi har bott på Harmony, det var många år sedan nu, men vi stortrivdes och läget var helt fantastiskt. Harmony ligger alldeles vid Maragas camping, där det finns en minimarket. En minut så är ni på den långa fina stranden, och där finns även en taverna, O Manolis, som har bord utefter stranden. Efter ytterligare några minuters promenad kommer ni till taverna Paradiso, den som bl.a. har bord under ett stort träd och som ni säkert sett bilder på. Till Ag. Anna är det ca. 10 minuters promenad, och där finns många tavernor att välja på. Vill ni åka in till stan så ligger busshållplatsen alldeles vid hotellet.
Jag skrev ett resebrev då vi bodde där, kanske ni kan hitta lite tips där, även om det var ett tag sedan:
http://www.kalimera.nu/resebrev/2006/ann_kristin.html

Ha en fin resa!
Ann-Kristin
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-03-10, 10:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av giggsan Visa inlägg
Vet att man kan promenera mellan Plaka och Agia Anna tex.. Men hur är det kvällstid när det är mörkt, är vägen emellan upplyst?
Det är inte mörkt på det sättet jag tror att du tänker på. Inga problem att gå mellan stränderna ens mitt i natten.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-03-10, 11:10
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Vilken ort på Naxos?

För säkerhets skull kan man ha med sig en ficklampa/cykellyse som blinkar hela tiden. Om man går längs vägen reagerar alla bilister på detta.
Vi gav bort en av våra lampor till en kär vän just när vi var på Naxos.

Birgitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT