Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-06, 14:04
phoebe phoebe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Torna Hällestad
Inlägg: 15
Standard Koufonissi

Hej!
Är det någon som varit på Koufonissi? Jag har läst att där är otroligt vackert och fantastiskt vatten, men också att det är mycket nakenbad och att det är ett schysst ställe att ragga på.
Jag funderar på att åka dit med min familj (2 små barn) och har ingen lust att omge mig med nakenbadande "raggare"... Om ni förstår vad jag menar.

Jag har hört talas om ett hotell/taverna Finikas på Koufonissi. Någon som varit där och har ett omdöme???

Mvh Phoebe
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-06, 14:59
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Koufonissi

Hej och välkommen till Kalimera!
Har du läst Jannes beskrivelse av Koufonissi under Resmål A-Z till vänster här på sidan? Om inte jag minns fel omtalar han också Finikas, som både hyr ut rum och är en populär taverna - mycket populärt ställe speciellt för barnfamiljer.
Läs också gärna här på forumet i de diskussioner som varit om Koufonissi redan, du kan säkert få en hel del information i de frågor som varit uppe.
Det är en del som badar nakna på en del stränder på Koufonissi, det är svårt att undvika att se nakenbadare, men det går om man håller sig till bystranden och stranden vid Finikas.
Vattnet är underbart på Koufonissi!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-06, 15:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Koufonissi

Har inte varit på Koufonissi på fem-sex år så mina erfarenheter är lite äldre men:

Visst finns där nakenbadare men inte så att den "normaltoleranta" behöver känna sig utskuffad.

Och jag har badat ensam på alla stränderna samt på mer ensliga klippor och aldrig blivit besvärad av nåt raggande (vilket iofs kan tolkas på flera olika sätt )

Jag skulle säga att du helt lugnt kan åka dit med dina barn. Det gör jättemånga andra - så många att ön är känd som ett barnparadis. I synnerhet vid Finikas.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-06, 16:47
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Koufonissi

Såg inte några nakenbadare överhuvudtaget när vi var där i somras. Och om det överhuvudtaget förekom någon "raggning", så måste jag ha varit blind. Det enda jag såg var massvis av barnfamiljer.

Och som sagt, sök i gamla trådar på Koufonissi så hittar du massor av matnyttig info.

/Cecilia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-06, 23:27
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av phoebe
Är det någon som varit på Koufonissi? Jag har läst att där är otroligt vackert och fantastiskt vatten, men också att det är mycket nakenbad och att det är ett schysst ställe att ragga på.
Jag funderar på att åka dit med min familj (2 små barn) och har ingen lust att omge mig med nakenbadande "raggare"... Om ni förstår vad jag menar.
Varför skulle nakenbad och raggande ha med varandra att göra? Förmodligen förkommer det mer raggning bland påklädda badare än bland nakenbadare. Så även om ni träffar på nakenbadare på Koufonissi behöver ni knappast vara oroliga för att bli uppraggade...

Ruby
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-07, 10:50
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Koufonissi

Vi (familj med tre barn) var på Koufonissi i juni 05. Stränderna är mycket fina och barnvänliga och vattnet är gudomligt.

På Finikas bor man i närheten av de fina stränderna och i princip på en av dessa. Däremot har man en liten bit att gå (ca 10 min) in till själva byn, där utbudet av restauranger och affärer är större/finns.

Intrycken av Finikas är att det i någon mån fungerar som ett Sunwing för ö-luffargenerationen. Dock finns det ingen pool (vem behöver det på K-nissi?) och standarden på boendet är inte i toppklass.
Trevlig resa!

/Magnus
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-07, 11:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av phoebe
Är det någon som varit på Koufonissi? Jag har läst att där är otroligt vackert och fantastiskt vatten, men också att det är mycket nakenbad och att det är ett schysst ställe att ragga på.
Ibland undrar man om de beskriver samma ö som man själv har varit på...

Jag kan inte på rak arm komma på någon annan ö där jag sett färre nakenbadare och absolut inga raggare. Enligt min erfarenhet av K torde det vara ett av de absolut sämsta ställena att ragga på; där var det fler skandinaviska barnvagnar, blöjbarn och magar i vädret än någon annanstans...

Riktigt långt bort, skyddat bakom en klippa så jag faktiskt några nakenbadare. Det var två par, 50+ och de varken störde eller raggade.

Så om ni vill komma till en ö med massor med skandinaviska småbarnsfamiljer som lyckligt och bekymmersfritt bygger sandslott och lär sig simma - åk till Koufonissi. Vill ni bo nära stranden så bo på Finikas!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-07, 11:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Koufonissi

Jag har sett många, får jag säga. Flest i Poribukten men även på de andra stränderna (dock ej vid Finikas).

Priset tog nog paret i pyttelilla Kalimera bay som är veckans strand här på Kalimera just nu. Strandremsan är så liten att man liksom fick vika undan delar av mannen i paret när man skulle i vattnet, jag gissar att han lekte vändkors
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-07, 11:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Koufonissi

Jag gissar att antalet nakenbadare man ser kan ha samband med NÄR man är där. Det svenska sommarlovet hade nyss börjat när jag var där.

Vika undan delar av mannen...?? Det verkar som upplagt för kommentarer här va
Och du tror ju att jag inte kan låta bli

Du har rätt
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-07, 11:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Koufonissi

Citat:
Ursprungligen postat av phoebe
... har ingen lust att omge mig med nakenbadande "raggare"...
Kunde vara "intressant" att höra var du hört att det skulle vara "raggare" på Koufonissi - själv har jag inte heller lagt märke till något i den stilen.
Angående nakenbadande turister så har vi sett det både på Fanos, Platia Pounta och O Pori stränderna, inte våldsamt störande, men de finns. Så om man har något emot att se enstaka nakenbadare på stranden ska man kanske inte bada just där.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-08, 12:56
phoebe phoebe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Torna Hällestad
Inlägg: 15
Standard Sv: Koufonissi

Hej och tack för alla svar!

Det låter som om alla har bra erfarenheter från K.
Jag är inte rädd för att se nakna människor, men läste på en annan hemsida att det, citat; "... är ett bra ställe att bada naken på och det bjuds på många tillfällen att spana in det motsatta könet. Många sugna blickar. Tillfällena för att ragga på stranden är alltså bra.."
Som ni förstår är det det här jag vill undvika. Singlar och helt vanliga nakenbadare är alltså inte problemet!!!!
Vill också kommentera mitt ordval "raggare", jag syftar inte på människor i skinnväst med amerikanska bilar, utan sliskiga snubbar som raggar på stranden.

Efter att ha läst alla era goda omdömen ska vi defenitivt åka dit i sommar!

mvh Phoebe
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-04-08, 18:11
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Koufonissi

[quote=phoebeEfter att ha läst alla era goda omdömen ska vi defenitivt åka dit i sommar![/quote]

Det tycker jag ni gör rätt i! Tror inte ni blir besvikna!

Lite "lustigt" sätt att uttrycka sig på den hemsidan ang. några enstaka nakenbadare. Raggande, sliskiga snubbar har jag då aldrig sett skymten av. Men jag känner mycket väl till hur barnen kan tycka det är irriterande att se andra vuxna bada näck - i alla fall har vi upplevt det med våra barn, men det har varit på andra öar!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-04-08, 22:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Koufonissi

Måste vara någon ovanligt skämtsam person som varit i farten. Ön är känd för att vara ryggsäcksfolkets alternativ till Sunwing som Vingresors familjeanläggningar tidgare kallades för. Här träffar barnen sina dagiskompisar.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT