Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-24, 17:58
emmaopeter emmaopeter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 32
Standard Hjälp! Vart ska vi åka?

Hej!

Efter tidigare semesterveckor på Naxos och Skiathos är det snart dags för en till i Grekland. 1 vecka nån gång mellan mitten av juli och mitten av augusti men vi kan inte välja vart vi ska åka!

Vi är 25 och 32 år, letar efter ett ställe med fina stränder att bada/snorkla på, tar gärna en båtutflykt om det finns. Gillar att se oss omkring på 4-hjuling och sitter hellre och dricker öl på en schysst bar/restaurang än att gå på nattklubb. Fast finns det en riktig rockklubb (vilket vi tvivlar rätt starkt på själva) så kan vi tänka oss att gå dit

Vi funderar på att åka till någon av de större joniska öarna eller Santorini, Samos eller Rhodos. Om ni hade fått välja mellan de ovan - vilken hade ni åkt till och varför? Eller hade ni valt någon helt annan ö/ort på fastlandet?

Tacksamma för lite hjälp!

/Emma & Peter
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-24, 19:37
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Föreslår Pigadia på Karpathos. Tycker att det uppfyller era krav väl: Många härliga stränder och bra snorkling bl a i Amopi. Trevlig stämning och många bra restauranger att välja på i Pigadia på kvällen. Dessutom väldigt fina vyer utmed vägarna. Båtutflykt kan man dels ta till den gamla byn Olympos, dels till olika stränder.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-24, 20:17
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Ja utan att tveka så skulle jag välja Rhodos. Där är jag övertygad om att Ni kommer att hitta det Ni söker. Den ön har allt och lite till.

Margaretha
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-24, 22:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 334
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Kolla in Karpathos!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-24, 23:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Innan jag hade läst Smultron och Masses svar så var min tanke Karpathos, i Pigadia finns det ett ställe som kan benämnas åt rockklubbshållet, coverband som spelar flera kvällar i veckan, fina stränder med bra snorklingsvatten, en rad mysiga cafér, vad mer kan man begära?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-25, 00:29
emmaopeter emmaopeter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 32
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Karpathos har vi kollat på tidigare, men efter att ha hört att ön ska vara både oerhört brant och svårframkomlig så la vi ner det projektet. Men så är det alltså inte? Hade vart bra om det fanns nån slags kollektivtrafik om man vill se annat än just "hembyn" så man slapp hyra fordon hela veckan, är ju gött att kunna unna sig en öl till maten på semestern!
Ska definitivt kolla in Pigadia!

Ang. Rhodos: Det verkar också väldigt intressant, frågan är bara vart på Rhodos man skulle bo isf - finns ju så många ställen att välja på! Rhodos stad?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-25, 01:03
Sköna Helena Sköna Helena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 16
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Om ni aldrig vart på Rhodos är det absolut att rekommendera! Där finns som sagt allt. Bäst är att bo i Rhodos stad, där har ni nära till affärer, restauranger, barer och de båda fina stränderna som finns i stan. Dessvärre är Rhodos väldigt "turistigt". Jag skulle annars rekommendera er att åka till Halkidiki på fastlandet. Där finns det hur många fantastiskt vackra stränder som helst! Halkidiki är ju tre halvöar, där den första är lite mer "party", den andra mer fina bad och lagom mycket liv och den tredje en munkrepublik. Flyg till Thessaloniki och åk till den andra halvön är mitt tips

Hälsningar
Helena
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-25, 10:32
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Karpathos är verkligen en mkt trevlig bekantskap.
Bussar går till olika orter från busstationen,vi tyckte att det fungerade jättebra att åka med dem och på så sätt få se olika ställen.
Samos är ju oxå en kanonfin ö där vi varit många ggr.Är nog en av våra favoriter bland alla öar vi besökt(drygt 30st).
Santorini ja det är fint där men inte ngn ö som vi varit ngn längre tid på och Rhodos vet jag inget om.
Karpathos blir nog mitt förslag till er,bo i Pigadia och gör utflykter med buss.
Monica
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-25, 10:49
emmaopeter emmaopeter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 32
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Just nu ser det ut som om vi är inne på Samos, Lefkas, Kefalonia Korfueller Rhodos. Eller då Karpathos.

Rhodos: Efter att ha kollat på bilder så känns inte Rhodos stad jättelockande, känns lite som South Beach i Miami med alla stora hotellkomplex och därifrån kom vi nyss.. Men som vi har fattat det så är det den nya delen av stan? Det kanske går att bo i den gamla delen?

Samos: Är det bara grusstränder/klapperstensstränder eller finns det sandsträder också?

Lefkas/Kefalonia/Korfu: Är det ingen som rekommenderar nån av de öarna? Nidri på Lefkas verkar ju vara ett ställe som man antingen hatar eller älskar, detsamma verkar gälla Lassi. Nån som har vart där?

Och så Karpathos: Har fått intrycket att Pigadi, det är "huvudstaden va"?, är väldigt liten? Men det finns alltså att göra ändå?

Antar att vi i grund och botten är ute efter ett ställe som kan matcha Naxos och Skiathos, kanske speciellt Skiathos eftersom vi båda fastnade oerhört för den ön.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-25, 11:08
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Naturligtvis så är det massor av stora hotel inne i Rhodos stad , men som du skriver så finns det boenden i Gamla Stan och där finns det inte några stora hotel. Kristinas room verkar vara ett populärt ställe, finns här på Kalimera under boende. Men det finns en hel del andra också.
Det finns ju många fina boenden utanför stan men jag uppfattar det som om ni vill ha närhet till lite liv och rörelse. Vi har själv inte bott i Gamla Stan men många som bott där är helnöjda.

Margaretha
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-25, 11:15
Åsa L Åsa L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 60
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Slår ett slag för härliga Samos! Det finns vad jag vet två sandstränder, ena en kortare båttur/taxiresa/bilresa från Pythagorion. Ön är stor grön och härlig att upptäcka med bil. Båtturer finns bl.a. till badö (också den med sandstrand). Åsa som åker till Samos för tredje gången i juni!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-25, 11:39
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Karpathos har precis det ni söker. Det går utmärkt att ta sig runt med buss till de olika byarna; det finns ett antal utflyktsbåtar; det finns en rockklubb mitt inne i Pigadia, "Boulevard of Broken Dreams", och vägarna är BRA. Inga problem att köra runt på ön alls. Massor av fina stränder av olika slag. Dramatisk natur. Trevliga människor. God mat. Botanisera bland resebreven och läs mera!

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-03-25, 11:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 191
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av emmaopeter Visa inlägg
Och så Karpathos: Har fått intrycket att Pigadi, det är "huvudstaden va"?, är väldigt liten? Men det finns alltså att göra ändå?
Jo, nog finns det att göra. Massor av restauranger, kaféer och barer. Tavernor där ni kan höra grekisk musik av olika slag, klubbar där ni kan dansa hela natten... Pigadia är inte "väldigt litet" på sommaren. Läs gärna mitt resebrev från i somras, "Ett sommarlov på Karpathos", så kan ni få några tips om vad man kan göra. Jag var där i sju veckor och hade inte tråkigt en sekund. Under min profil hittar ni dessutom några fotoalbum med bilder som inte har fått plats i något resebrev, så får ni en uppfattning om vad man kan hitta. Jag rekommenderar absolut Karpathos!

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-03-25, 11:45
Sköna Helena Sköna Helena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 16
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Kefalonia är väldigt fint det med, och speciellt Lassi som du nämde..
Annars tillhör Korfu också en av mina favoriter. Om ni åker till Korfu är en bil att rekommendera, eftersom det är bäst att bo på östkusten med flest restauranger och nära till huvudstaden, men de absolut finast bad finns på västkusten. Till exempel ligger Paleokastritsa där, som består av sju otroligt vackra badvikar... Bara att välja å vraka
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-03-25, 13:41
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 591
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Jag rekommenderar Samos eller Lefkas av de alternativ ni är inne på. Rhodos har har jag inte varit på. Och varken Korfu eller Karpathos lyckades fånga mig som jag hade önskat.
Samos har många fina stränder och det är en fin ö att åka runt. Men den är stor och det är mycket trafik under den perioden ni ska åka.
Lefkas tycker jag mycket om men inte den östra sidan som de flesta boenden ligger på. Vi bodde på Katishma beach men där finns inget mer än en restaurang och en underbar strand. Det finns flera fina stränder på den västra sidan längre söder ut.
Jag skulle också vilja slå ett slag för Patmos. En härlig ö som har både lugn men ändå liv och rörelse samt fina stränder.

Lycka till!
/Ofelia
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-25, 18:19
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Citat:
Ursprungligen postat av emmaopeter Visa inlägg
Rhodos: Efter att ha kollat på bilder så känns inte Rhodos stad jättelockande, känns lite som South Beach i Miami med alla stora hotellkomplex och därifrån kom vi nyss.. Men som vi har fattat det så är det den nya delen av stan? Det kanske går att bo i den gamla delen?

.
Hej.
De bilder ni sett med stora hotellkomplex, som du pratar om måste vara dom som ligger utefter stränderna. Det finns mindre hotell på gatorna strax innanför "yttervägen". Jag har legat på ett väldigt bra lägenhetshotell som heter Annapolis, Ett hotell med pool, restaurang och väldigt trevlig personal. Där har jag vart 3 ggr, förra året låg jag på Esperia, också ett bra hotell (men lyhört), men mer ungdomar, vilket gör att det kan vara lite mer spring i korridorerna sena kvällar och tidiga mornar I år ska jag prova ett annat hotell som heter Carina, hört både "bu och bä" om det hotellet, så det ska bli spännande o se vad det är för nått.

Det är lätt att ta sig ut till lite finare stränder, neråt Kallithea-Faliraki på östkusten är det mer sandstränder än på västkusten. Bussen tar er dit på en liten kort stund. Bussar går kors o tvärs, o billigt är det
Irene

Senast redigerad av IRSA den 2012-03-25 klockan 18:25.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-25, 18:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 334
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Lite Karpathos-bilder hittar ni i albumen under min profil.

Om ni väljer Karpathos så rekommenderar jag eget fordon (gärna skooter eller fyrhjuling) åtminstone några dagar. Det är en mycket vacker ö, och jag tycker det är väl värt att låta ölet och ouzon vänta tills kvällen.

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-03-25, 19:27
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Och nu kommer jag att göra er ännu mer konfunderade för jag rekommenderar Chania på Kreta. Kolla in den här sidan med massa info om stränder mm mm. http://www.greecetravel.com/crete/chania/index.htm

För bra barer i Chania http://www.letsgo.com/947-chania_pre...%CE%B9%CE%AC-d klick på nightlife

En annan bra grej med Chania är ju att det finns hur många flygstolar eller ospec resor dit, som helst! Men om ni tycker att det verkar lite för turistigt, go for Karpathos!

Ingela
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-03-25, 22:22
emmaopeter emmaopeter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 32
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Tusen tack för alla svar! Efter att ha diskuterat fram och tillbaka har vi försökt gallra lite bland alternativen vi har och har kollat vilka flygavgångar som passar oss bäst samt vilka öar som ser finast ut av de som passade. De öar som blev kvar är då Kefalonia och Samos. Kan dock tillägga att vi lär ändra oss hundra gånger om vilken ö som "passar" innan vi bokar

Vilken hade ni åkt till av de två? Och varför? Finns det verkligen bara två sandstränder på hela Samos och hur fungerar det att åka buss till stränderna på båda öarna? Finns det nåt kvällsliv alls på Kefalonia? Måste man ha med sig mat till stränderna eller finns det små tavernor intryckta på varje tom plätt som på Skiathos?

Tänk så lätt det hade vart om det bara fanns en ö att åka till!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-03-26, 17:03
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Hjälp! Vart ska vi åka?

Vad jag vet om Kefalonia är att den blir invaderad av Italenare i Juli och Augusti och att mina vänner som varit där säger "åk aldrig dit på högsäsongen"! Men med ekonomisk kris även i Italen, kanske det blir lugnare i år..
Jag gillar Matt Barrets sidor: http://www.greektravel.com/greekisla...nia/page2.html

Samos:
http://www.greektravel.com/greekislands/samos/
http://www.angelfire.com/super2/gree...s-beaches.html

Ingela
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT