Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-10-15, 19:10
Teee Teee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 15
Standard Flygstrejk/supersavertravel

Nu kanske jag hamnat i fel kategori, men provar på att skriva här ändå.. Funderar om det är någon annan än jag som sitter på kreta, med en resa bokad på torsdag kväll, och nu har fått veta att det är flygstrejk på både onsdag och torsdag i grekland och inte ett enda flygplan kommer att avgå eller landa??
Hur går man tillväga när man inte bokat via charter utan när man bokat genom supersavertravel???

*vilsen säsongsarbetare som vill hem*
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-10-15, 19:12
schmidt48s avatar
schmidt48 schmidt48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 178
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Håller med Arne, jag sviker inte Naxos i första taget, ska dit nästa år igen, så är det bara.

>Maritha
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-10-15, 19:17
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Citat:
Ursprungligen postat av Teee Visa inlägg
Hur går man tillväga när man inte bokat via charter utan när man bokat genom supersavertravel???

*vilsen säsongsarbetare som vill hem*
Du skal jo fly med et flyselskap (Aegean, Olympic, Norwegian, KLM eller vad vet jeg) så det naturlige er vel å kontakte dette flygbolaget og spørre dem?

Har også booket gjennom en slik internettagent, men skal ikke hjem før om et par uker.

Er også usikker på om den varslede streiken er lovlig, eller ikke, hva flygelederne angår?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-10-15, 20:03
Teee Teee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Jag har bokat via supersavertravel, och flygbolagen jag ska åka med är aegean och blue1, flyger först till athen och sen till helsingfors... men blue1 sa att supersavertravel är dom som man ska kontakta...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-10-15, 20:15
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

På Telegraph Travel Advice FAQ har jag läst följande:

"Travel advice FAQs: what are my rights if my flight is cancelled due to air traffic control strikes?

Gill Charlton replies
When flights are cancelled for reasons beyond the airline’s control, EU Regulation 261/2004 applies. This gives passengers the choice of accepting a refund and making their own way home, or accepting an alternative flight. If a passenger accepts a refund, the airline will have fulfilled its obligations. If the passenger accepts an alternative flight, the airline is responsible for meals and refreshments in relation to waiting time, hotel accommodation and two telephone calls or emails.
If the length of time until the next available flight is unreasonable (the number of days, cleverly, is unspecified), the airline should book passengers onto another airline. This rarely happens. Most European airlines will not pay for a flight on another carrier. Instead, they will insist that passengers wait for the next available flight."

Själva råkade vi ut för flygledarstrejk den 22/9. SAS skötte sig exemplariskt, bokade om till Lufthansa nästa dag och refunderade alla våra extra utgifter utan diskussion, överfört till vår bank inom få dagar.

Jag rekommenderar att man har extra fickpengar så att man kan klara en situation med ett extra dygn eller mer (mat och hotell).

När vi var ett extra dygn i Rafina hade bankerna stängt, inte pga strejk men på grund av elektricitetsreparation i hela stan 10-11 timmar, dvs. att där var inget ljus eller elektricitet någonstans och därmed heller ingen möjlighet att ta ut pengar. Det är nödvändigt att se till att man har lite extra kontanter i dessa dagar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-10-15, 20:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

De förmedlar ju bara biljetterna...

Kollade just supersavertravels FAQ:
Citat:
Hur vet jag om mitt flyg är inställt?
Du kan titta på flygplatsernas egna hemsidor eller flygbolagens egna hemsidor för att finna information om ditt flyg är inställt eller inte. Via de vanliga nyhetsmedierna finns det ibland också en del information om vad som händer.

Tänk på att om flyget är inställt är det i de flesta fall inte någon idé att åka till flygplatsen. Det är bättre att först få information från ditt flygbolag om vad som gäller för din resa innan du ger dig ut till flygplatsen.
Får jag pengar tillbaka om mitt flyg blir inställt?
Du behöver kontakta oss för att få information om du får pengar tillbaka från flygbolaget när ditt flyg blivit inställt.

Vi kan hjälpa dig att göra en återbetalningsansökan till flygbolaget. När vi har fått bekräftat från flygbolaget att de kommer att återbetala pengar till dig för flygbiljettens kostnad återbetalar vi dig mot en hanteringskostnad som vi tar ut. Eventuell återbetalning kommer att sättas tillbaka till det kort som du betalade resan med. Har du betalat via direktbanksbetalning behöver du meddela oss din bank, ditt clearing/kontonummer samt kontoinnehavare.

Notera att det tar mellan 4-16 veckor att få sin eventuella återbetalning. Återbetalningstiderna är avhängiga av leverantörernas hanteringstider och dessa kan vi inte påverka så vi reserverar oss för eventuella förseningar.
Mer information...
Vem ställer jag ersättningskrav till om jag vill göra det?
Detta gör du direkt till flygbolaget. Tyvärr är det sällan att flygbolagen ersätter någonting mer än själva flygresan.
De hänvisar alltså hela tiden till flygbolagen. Det är ju också de som har förstahandsinfo om inställda/uppskjutna flyg.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-10-15, 22:28
Teee Teee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

jo men på samma gång hänvisar de till sig själva och att de inte betalar tillbaka något, OM nu inte flygbolagen betalar tillbaka... jag är förvirrad...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-10-16, 06:28
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Neste problem kommer jo når man (som jeg også har gjort) skal reise med flere forskjellige flyselskap. Selv reiser jeg med Aegean fra Kreta til Athen og deretter med SAS via København og til Oslo. Disse selskapene er jo med i samme allianse, men dette blir forvirrende.

Blue1 og Aegean er vel ikke i noen allianse så da blir det kanskje enda en ny situasjon?

Løsningen er kanskje å bli på Kreta til alle streiker i Hellas er over.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-10-16, 10:51
Teee Teee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

jo det är ju det som är problemet.. man var dum som inte bokade hemresan med ett charterbolag... för som det verkar nu så får man inte tillbaka pengarna om man avbokar den här resan, och det är mycket pengar det gäller...för jag hade samma tanke att man stannar tills strejk och allt är över istället, men det kan jag bara göra om jag vet att jag får pengarna tillbaka...så det är knepig situation för mig....
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-10-16, 19:02
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Kontakta flygbolag du skall flyga med. Inte betalar de pengar tillbaka men har skyldighet att ta hand om sina kunder. Om du har hela resan på samma biljett är det den första flygbolag (Agean) som skall ta på sig att fixa resten. Jag har rest mycket och också hamnat på olika förseningar, inte har jag behövt kontakta biljettens säljare(tex. Travellink osv...) utan flygbolag har alltid fixat det. Far ut till flygfältet, där fixar de, vänta inte "hemma" eller ring. När du är ute på flygfältet då när ditt flyg skulle avgå (2 timmar före) måste de ta hand om dig.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-10-16, 20:17
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Citat:
Ursprungligen postat av Teee Visa inlägg
Jag har bokat via supersavertravel, och flygbolagen jag ska åka med är aegean och blue1, flyger först till athen och sen till helsingfors... men blue1 sa att supersavertravel är dom som man ska kontakta...
Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Kontakta flygbolag du skall flyga med. Inte betalar de pengar tillbaka men har skyldighet att ta hand om sina kunder. Om du har hela resan på samma biljett är det den första flygbolag (Agean) som skall ta på sig att fixa resten.
Precis som Ålands Tapsa skriver fungerar det så att bolaget normalt tar ett ansvar att fixa så att du kommer hem utan att du drabbas av extra kostnader.
Tydligen är Blue1 ett dotterbolag till SAS och då bör du ha gjort en bokning hos Supersavertravel med bolag inom Star Alliance, och då kan jag inte tänka mig annat än att Aegean löser detta åt dig. Men har du gjort två separata bokningar är det ett annat läge, för isåfall har Aegean bara ansvar för att ta dig till Aten.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-10-16, 22:12
Teee Teee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Oj tack för era svar, nu har ni lugnat mig lite grann... jag har gjort endast en bokning till helsingfors och aegean är det första bolaget så nu vet jag att de borde vara det bolaget som ser till att ta mig hela vägen till helsingfors.. så länge jag kommer till rätt land är jag glad, och gärna i tid, men det verkar jag dock inte kunna lyckas med, men som sagt, ni har gjort mig lugnare genom era svar nu, då har jag lite mera skinn på näsan när det väl är dags så slipper jag stå som ett frågetecken
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-10-18, 18:04
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

De senaste tre dagarna har flygen tydligen lättat och landat stort sett punktligt i Aten. Men vad hjälper det, när de nu har annullerat flygen i morgon och troligen även kommer att göra på torsdag.
Har du hört från Aegean ännu, Teee? Har de ditt mobil nr. så kanske de har skickat SMS. Annars skulle jag kontakta dem snarast och höra vilket alternativ de har till dig.
Kom ihåg att spara alla kvitton på extrautgifter, så bör du kunna få dem refunderat när du kommer hem.
Hoppas allt löser sig på bästa sätt och att du kommer väl hem på fredag då i stället för torsdag. Tur att du har beställt hela resan i samma beställning, annars kunde det bli jobbigt (och dyrt).
Lycka till!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-10-18, 21:06
Teee Teee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

nej tyvärr hjälper ju inte det...Idag blev strejken bekräftad och flygplatserna har gått ut med att de har stängt...Jo alla bolagen har mitt nummer, Aegean sa till mig att alla deras flyg är inställda de här två dagarna och de hänvisar till supersavertravel, och de säger istället att de har kontaktat alla flygbolagen, aegean och sas, och har fått höra att inga flyg är inställda så de säger åt mig att dyka upp på flygplatsen på torsdag.. Det jag svarade då är att det är svårt att gå in på en flygplats som är stängd, men fick då svaret att jag ska ringa dom då i så fall..

Jag har tyvärr inte beställt exakt hela resan i samma beställning, MEN tack och lov till helsingfors iaf, och så länge jag kommer mig dit så är jag åtminstone på plats i rätt land, då är det närmare hem och den sträckan löser sig alltid Har nämligen bokat en resa, kreta-helsingfors, som skulle avgå torsdag 21.30 och vara framme 03.30, och sen skulle jag vidare från helsingfors-kokkola 07.20, men det verkar som att jag kommer missa det sista flyget, och tyvärr får man inte pengar tillbaka för det flyget eftersom det var nersatt pris... men men, som sagt, så länge jag kommer mig till helsingfors, men som det känns nu så vet jag inte ens hur jag ska komma mig av ön....
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-10-18, 22:03
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Kollar man på Atens flygplats, så är stort sett alla flyg inställda i morgon, inkl. SAS från Köpenhamn.
Kollar man på Kastrup flygplats, så står ingenting om att flyget till Aten är inställt. Konstigt!
Så jag förstår att du får väldigt osäkra besked.
I morgon måste väl både Supersavertravel, Aegean och Blue1 eller SAS veta om de flyger till och från Grekland - och ha en lösning på hur deras passagerare ska komma hem, för det är ju deras plikt.
Om du måste köpa ny biljett Helsingfors-Kokkola så försök att få den delen refunderat eftersom det är en extrautgift.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-10-18, 23:40
Teee Teee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Jo det är väldigt förvirrande... MEN nu har grekerna gått ut med att strejken endast pågår i 12h, med start för 30min sedan, och pågår till 12 imorgon, vilket betyder att mitt flyg på torsdag troligtvis klarar sig.. Man ska inte ropa hej för tidigt men nu håller jag tummarna hårt för att få komma hem...
Jag har dock försökt prata med alla möjliga bolag och människor OM jag skulle missa min sista resa, men de säger allihop samma sak, eftersom det är en skild bokning så tar inte dom ansvar för vad det är som orsakat att jag inte hunnit med flyget, därför får jag inga pengar tillbaka för den resan, eller ombokning... Skulle den däremot ha varit med i samma paket så hade jag så klart fått den fixad också säger dom alla...

Men nu håller vi tummarna för att strejken faktiskt bara pågår i 12h
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-10-19, 07:11
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Citat:
Ursprungligen postat av Teee Visa inlägg
J
Men nu håller vi tummarna för att strejken faktiskt bara pågår i 12h
Det stemmer det!

http://en.aegeanair.com/all-about-us...ease/?prid=326
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-10-19, 11:22
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Citat:
Ursprungligen postat av Teee Visa inlägg
Men nu håller vi tummarna för att strejken faktiskt bara pågår i 12h
- jeg holder tomlene, og håper alt ordner seg for deg - og det ser jo slik ut nå

For senere reiser har jeg e t t råd, det er å booke direkte av det enkelte flyselskap
Og ikke gjennom Supersaver, Travelstart og hva de nå heter alle sammen - det kompliserer unødvendig
Vi fikk engang endret flytid på et innenriksfly med Aegean, med de nye tidene ville vi ikke kommet med flyet hjem fra Athen.
Av erfaring visste jeg at vi uten problem omgående ville fått avbestilt/pengene tilbake fra AEGEAN Airlines, m e n denne billetten var booket via "Supersaver" og d e t var den store forskjellen.

Supersaver viste til de inntil 16 ukene det kunne ta før vi fikk pengene tilbake, og at det var fordi Aegean ( i dette tilfellet) måtte godkjenne.
Det jeg tør påstå er at det er Supersaver ( og andre tilsvarende) som "holder på pengene"!

Siden har jeg alltid søkt etter billigste reise via søkemotorer, m e n når jeg har funnet billigste reise/gunstigste flytider booker jeg billettene direkte av det flyselskapet som jeg har funnet ut er billigst/gunstigst
- vi fikk kjempeservice av Austrian Airlines i fjor vår da asken fra Island laget problemer, om vi da ikke hadde booket direkte av dem, tror jeg ikke vi hadde fått noen erstatning for billettene vi ikke brukte.

-men, tilbake til deg, Teee

- jeg ønsker deg en problemfri og god tur hjem
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-10-19, 11:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
På Telegraph Travel Advice FAQ har jag läst följande:
. This gives passengers the choice of accepting a refund and making their own way home, or accepting an alternative flight. If a passenger accepts a refund, the airline will have fulfilled its obligations. If the passenger accepts an alternative flight, the airline is responsible for meals and refreshments in relation to waiting time, hotel accommodation and two telephone calls or emails.

Själva råkade vi ut för flygledarstrejk den 22/9. SAS skötte sig exemplariskt, bokade om till Lufthansa nästa dag och refunderade alla våra extra utgifter utan diskussion, överfört till vår bank inom få dagar.
Tusen takk for disse nyttige/viktige opplysningene, Marianne
H å p e r jo å slippe, men de k a n vi få bruk ganske snart!


F l o t t at SAS ordnet alt så bra for dere
- dvs når dere først v a r uheldige og ble rammet av streik!

Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-10-20, 09:17
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Flygstrejk/supersavertravel

Teee, hoppas du har bra förbindelse med Aegean nu och att OM det stämmer att deras flyg är annullerat ikväll, att de så ombokar dig till ett tidigare flyg från Chania.
Blue1 ser ju ut att gå, så nu gäller det att du kommer upp till Aten. Hoppas, hoppas att du når ditt mål och kommer väl hem imorgon.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT