Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-11, 20:26
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Ny miljölag i Grekland?

I förrgår när jag tittade på grekiska nyheter via ERT så hade man ett reportage om bötesbelopp vid nedskräpning, t ex att slänga en cigarettfimp på trottoaren, att skräpa ner vid en antik plats etc

Som jag förstod det så har denna lag trätt i kraft fr o m 2008 och det är inte så små bötesbelopp det handlar om precis, bl a presenterades en lista med ett 10-tal företeelser och bötesbeloppen för dessa.

Jag undrar om där var fler som såg detta och/eller hört talas om Greklands väg mot renare miljö.

Jag har försökt googla mig fram till mer info men inte lyckats särskilt bra

//Zanét
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-11, 22:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 747
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

Har de inte lag på rökfria zoner på restauranger också? Funkar sådär, tycker jag...

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-12, 16:42
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

[QUOTE=Zanét;113495]I förrgår när jag tittade på grekiska nyheter via ERT
Jag undrar om där var fler som såg detta och/eller hört talas om Greklands väg mot renare miljö.

Jag såg oxå detta på nyheterna, dock kom jag inte in från början, men bla skulle år 2010? tror jag det var, återvinnas 75% tex papper, glas etc och att företagen blev mer "ansvariga" för återvinning av material. Och som i det flesta andra länder är plastpåsens vara eller icke vara, på de flesta supermarket kostar ju påsen inget och jag tyckte jag såg en summa om 11 miljoner om dagen plastpåsar som används. Nu har en del Supermarket börjat med att sälja påsar för 65 cent som man då återanvänder hela tiden. Blåa sopkärl plaseras ut överallt för återvinning av papper, dock krävs en hel del utbildning för det var många som inte visste att i dessa kärl slängs bara papper. Men en massa mål är satta och nya lagar, har dock inte full koll på vad och vilka.

Camilla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-14, 11:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

Visst vore det bra om man respekterade sana bestammelser! Men en lag blir verkningslos om det inte finns kontrollfunktioner (och straff av nagot slag ) och vi har ju inte ens trafikpolis sa det racker har dar jag bor . Ett slag i luften, tyvarr, vad som maste till ar medvetande och vilja- och fysiska/praktiska mojligheter att agera . I det har fallet sopstationer och effektiv hamtning och synliga resultat.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-16, 13:13
flygande_greken flygande_greken är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

Tyvar ar lagen bara bygda for attt brytas.
Kanske det kommer att bli att par maniskor som ska fa bota och sen inget mer ingen kommer att bota och ingetn polis ska sage nat emot den som bryter mot lagen efter somm de bryter sjalva
Det anda som kan ha resultat i grakland ar om grekerna vat att de inte ska unvika boter och om att boterna ar myckett hoga
Alla greker bryter mot loagen sa langt de vet att ingett kommer att handa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-16, 14:01
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Har de inte lag på rökfria zoner på restauranger också?
På en av mina favorittavernor, Athinaïkon i Aten, har de haft rökfritt område i några år - och där fungerar det riktigt bra, tycker jag. Även andra restauranger/tavernor/ouzerier har infört rökfria områden - vilket ibland fungerar bäst om skylten sitter fastklistrad på bordet (i annat fall har vi sett att man bara flyttat skylten till ett annat bord, om man nu ville sitta just där).
Men tänk bara på flygplatserna, där man fick röka hämningslöst tidigare (inomhus alltså) - jag tycker även där att det fungerar helt fint med rökfria områden.

Miljömedvetandet är på gång, även om det tar tid.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-16, 14:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

Det fungerar bra även på många färjor. Personal går runt och ber grekerna släcka sina cigaretter samtidigt som en del rederier visar informationfilmer om vilka ordningsregler som gäller ombord.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-16, 16:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 747
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det fungerar bra även på många färjor. Personal går runt och ber grekerna släcka sina cigaretter samtidigt som en del rederier visar informationfilmer om vilka ordningsregler som gäller ombord.
Eva
Då skulle du varit med förra sommaren på snabbåten mellan Paros och Santorini. VM-final i basket på tv:n mellan Grekland och USA (som Grekland vann). Jag kan säga att röken låg tät och personalen, ja de tittade också...

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-16, 17:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

Var det rökförbud där då?
Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-16, 17:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

Kom att tänka på ett samtal jag hade med en rökande grekinna i sommar. Hennes man hade slutat efter inrådan från sin läkare och när jag började berätta om kol och lungemfysem visade sig att de var helt obekanta med dessa sjukdomar. Nästan alla svenskar har antgligen hört talas om kol och dess hemska konsekvenser men i Grekland vet gemene man antagligen inte alls vad det handlar om.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-01-16, 17:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 747
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Var det rökförbud där då?
Eva
Ja, det var det. Det fanns rökavdelning ombord, men alla rökte överallt...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-01-16, 21:26
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kom att tänka på ett samtal jag hade med en rökande grekinna i sommar. Hennes man hade slutat efter inrådan från sin läkare och när jag började berätta om kol och lungemfysem visade sig att de var helt obekanta med dessa sjukdomar. Nästan alla svenskar har antgligen hört talas om kol och dess hemska konsekvenser men i Grekland vet gemene man antagligen inte alls vad det handlar om.

Eva
Jo då, många vet, men vägrar att tro att det är sant. Där vi bor på Lefkas, så är rökning tillåten precis överallt och då menar jag överallt. Var på lokala sjukhuset p g a vrickad tå, t o m i behandlingsrummen röktes det hej vilt, våra lokala mataffärer är inget undantag. Tjejerna som sköter kött- och ostdisken blossar på, alla apotek!! Där sitter det "apotekspersonal" med askkoppen inom räckhåll från kassan. Skulle tro att det är lite olika från ö till ö eller fastland, men jag kan nog säga att Lefkada är rökarnas paradis.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-01-17, 11:43
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ny miljölag i Grekland?

Av mina 24 närmsta grannar(alla greker) så är det 3 som röker,hälften dricker ingen som helst alkohol, 10 dricker alkohol vid festliga tillfällen och två dricker som myten om greker säger, varje dag. Det diskuteras ofta om hur farlig både rökning och alkohol är.
Vi har fått två soptunnor på skolgården men allt skräp slängs forfarande på marken. Någon gång i månaden kommer en städpatrull, sedan ett halvår tillbaka och städar byn. Så visst går det framåt även om det går långsamt, med hälso-och miljöfrågor.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT