Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-01-25, 16:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Vrouves

Vrouves är en av de många gröna växter som man gillar att koka och äta här i Grekland. I går kom min man hem med en stor kasse full, som han fått av en kvinna vars symaskin han fixat.

Först tyckte jag att det var oerhört mycket, men jag vet ju att det blir avsevärt mycket mindre efter tillagningen. Det är ju mest vatten i grönskan.

Eftersom de var tagna direkt från trädgården fick jag förstås skölja och skära bort jordiga delar. Ingen snigel hade kommit med. Jag provsmakade en del bitar från roten, det smakade som en mix av pepparrot och roka (rucola), gott att tugga på.

Under tiden jag rensade kokade vatten och salt upp i en stor kastrull. Ner med de väl sköljda växterna och en halvtimmas kokning, ungefär- och nu ska vi pressa citron och strila över + olivolja och mer salt för den som så vill. Lite friterad potatis och kanske en ostbit till. Gott!

Chorta, horta, är som ni vet,( förstås, alla greklandsälskare som läser det här,) mycket populärt och ingår i basmaten hos familjerna här. Jag önskar att jag visste bättre vad man kan plocka själv, eller odla under nät så att inte katterna förlägger sitt dass dit. Det enklaste är ju att köpa av de otaliga fruktförsäljarna här på ön.

I Sverige blev makens Jaja alldeles till sig när hon såg maskrosorna komma upp på våren, Jag har ett foto där hon och vår flicka, tre år då, plockar maskrosblad på en äng i Västerås. Två konsumkassar fulla, minns jag, och grannfruarna tyckte att gumman var bra konstig.

Nu ska jag äta vrouves!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-01-25, 17:42
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Vrouves

Det är alltid med förväntan jag klickar fram dina kåserier om livet på Kalymnos och, inte minst, Livet sådär i allmänhet. Alltid intressant, alltid välskrivet. Tack för alla trevliga stunder!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-01-25, 18:23
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Vrouves

Det är inte utan jag håller med Janne om kamera .vore skojigt att se bilder ,Säger jag som inte ens kan lägga in bilder fr kameran .Såg en bild på ett forum där barnet 2 år i blöjor och telefon säger : Men mormor det förstår du väl att du måste dubbelklicka på den ikonen.Så känner jag mig.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-01-25, 18:45
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 258
Standard Sv: Vrouves

Tack för ännu en trevlig läsning! Idag på ett "loppis" träffade jag en svensk/grekisk familj som tillbringar somrarna på Kalymnos - där mannens släkt finns. Om det var ett kafé eller en taverna minns jag inte. Inte heller namnet. Kan det hetat Poppis ... Minnet är bra men kort! Men vi hade i alla fall en en trevlig pratstund.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-01-26, 19:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Vrouves

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
I Sverige blev makens Jaja alldeles till sig när hon såg maskrosorna komma upp på våren!
Minns du hur de smakade? Vad tyckte Jaja?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-01-26, 20:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vrouves

Janne, det minns jag inte. Man ska givetvis ta de färskaste innan bladrosetten blir för träig. Lite beska är de nog, som många andra chorta. Du får väl testa!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-01-26, 21:43
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vrouves

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Minns du hur de smakade?


...once in a lifetime (and never again) tenkte jeg da vår italienske nabo inviterte til vårfest. Det smakte beskt, bittert eller litt merkverdig. Men det var lenge før vi her i Norge fikk tilgang på 'utenlandske' grønnsaker, i dag hadde jeg kanskje tenkt at det var ypperlig. Naboen hadde generelt stor ekspertise på saker vi var ukjente med. Som det å bruke det naturen gir oss på en fornuftig måte, deriblant olivenolje som body lotion.


Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-01-27, 06:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 753
Standard Sv: Vrouves

Det låter jättegott Monoca. Men Arne skulle stanna vid dörren. Spenat som spenat!
Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-01-27, 09:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Vrouves

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Du får väl testa!
Ja, jag kanske måste göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
...once in a lifetime (and never again) tenkte jeg da vår italienske nabo inviterte til vårfest. Det smakte beskt, bittert eller litt merkverdig.
Eller så ska jag inte göra det.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-01-27, 09:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vrouves

...men alla världens kossor och andra betande djur kan inte ha fel: maskros ÄR gott. Den skulle bara ha ett vackrare namn, taraxacum vulgare heter den den visst. eller om det är taraxacum officinale.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-01-27, 13:44
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Vrouves

Jo men ta bladen tidigt innan de blir djupgröna. På ön där vi vistas sommartid plockar vi också nässlor ,brännässlor,och gör soppa på .Vidare använder vi Ramslök som växer vilt .den blir jättegod i salladen.Här på Kreta är det en högtidsstund att följa med någon ut och plocka vildsparris och alla varianter av gröna bladväxter.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-01-27, 15:15
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Vrouves

Maskrosblad används ofta i sallader i Frankrike och Italien. Den franska maskrossalladen med fläsk hetter pissenlit au lard. Pissenlit betyder kissa i sängen. Maskrosblad är urindrivande, så man kanske ska äta med måtta.

Karin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-01-28, 10:07
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Vrouves

Vår greklärare Georgios från Chania, brukade under våra greklektioner i Östersund på 90-talet, tala sig varm för Sveriges fantastiska sallad, maskrosor. Jag plockade en gång en stor kasse, kokade av den 2 ggr och beredde den som vanlig xorta dvs. med citronsaft, olivolja och salt. Den tog jag med från Sverige och lämnade över till Pelagia. Jag förväntade mig en kommentar, men den uteblev! Jag själv tyckte den var alltför besk. Den maskrosliknande sort
som finns i Grekland är inte lika besk, men går inte att äta rå tycker
/ Jannis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT