Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-01, 15:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Första regnet sen i maj

Senast det regnade var i början av maj. Idag fick vi en kraftig men kortvarig regnskur, välkommen. Himlen är lite molnig, men det känns som om det var ett övergående oväder. Olika vädersajter har olika mening...

Efter det första regnet brukar gräs titta upp omedelbart och växer med flera centimeter dagligen, helt otroligt. Man ser först ett skimmer av grönt över bergen.

På hösten är det dags att sätta lökar , det gör vi ju i Norden också. Jag har skaffat fresia och petar ner varhelst jag tycker det passar. Nu är det också tid att plantera allt annat och vi behöver inte vara rädda att frosten tar våra små plantor.

Kålväxter planteras så här års också. Jag är lite för lat för att sätta egna, det finns alldeles utmärkta grönsaksförsäljare på stan.

I stället för att gå in i vintervila får våra växter nytt liv nu med regnen. Några fäller löven, vin och fikon till exempel, men andra har sin bästa tid nu framöver.

Kanske det är dags att stoppa in somliga sommarkläder i förrådet, kanske man borde prova om man går in i fjolårets jeans, kanske det behövs ett tunt täcke nu...nej, ingen brådska...

Skönt med regn även om det betyder att sommaren är över.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-10-01, 20:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Första regnet sen i maj

Här på Tinos vaknade jag idag av blixtar och dunder.. Regnet bara öste ner som om himmelens portar öppnat sig.. Översvämning utanför mitt hotell, havet stormade ett mäktigt skådespel att betrakta.. Detta oväder pågick hela förmiddagen, det var uppfriskande, som du säger ett tecken på att sommaren är snart slut.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-10-02, 08:26
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Första regnet sen i maj

Här på sydöstra sidan av Kreta kom inget regn. Igår kväll blev himlen röd av Saharasand. Vi fick dock 1-2 mm regn den 16:e september.
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-10-02, 11:00
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Första regnet sen i maj

Den 16 september då vi åt middag på en taverna i Myrthies regnade det under några timmar. Grekerna blev glada första regnet sedan maj, sa dom och det behövdes
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-10-02, 13:09
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Första regnet sen i maj

Greit med regn, men spar litt sommer og sol til det kommer en kald nordboer nedover da Monica!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-10-03, 14:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Första regnet sen i maj

Hör av dig så kan jag skjutsa dig till Armeon.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT