Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-03, 15:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Har idag fått problem med en av mina datorer. Kan inte begripa hur det uppstått, hoppas att någon här kan hjälpa mig att lösa problemet.

Körde en Windows uppdatering igår kväll, problemet kom när jag startade datorn idag, skulle kopiera en CD på cirka 300 MB till datorn. Det var under kopieringen felet dök upp för första gången. När jag startar datorn är allt som vanligt, förutom att CPU:n pendlar mellan 0 och högt trots att jag inte kör några program. När jag öppnar kontrollpanelen flyger CPU:n upp till 100 %. Strax därpå blir skärmen blå och dator påbörjar dumpning av fysiskt minne. Det finns inget annat att göra än att stänga av med off-knappen. Vid omstart säger datorn att ett allvarligt fel inträffat men att det är åtgärdat, men det är det inte.

På mitt förra jobb hände samma sak ibland, då ringde jag till IT-service. Nu har jag ingen IT-service att ringa och hoppas därför att någon av er kan agera support. Bifogar ett foto av den blå skärmen.

Någon som vet? Snälla...

PS. Har inte installerat några nya program.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-03, 15:51
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

har vidarebefodrat till min hjälp, till svågern som är en riktig hajjare... låter som ett fall för honom. men återkommer sen när jag han har svarat mig!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-03, 16:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Det där har jag aldrig sett eller hört talas om, och vill inte råka ut för själv...

Jag säger inte att du ska göra så här, men jag hade börjat med att starta om datorn ett par gånger för att se om samma sak händer. Hade inte det hjälpt hade jag startat datorn i felsäkert läge och först kollat via kontrollpanelen att alla drivar fungerar som de ska. Det står något om någon Drive på "Blå sidan".

Fungerar allt där som det ska hade jag sedan försökt ta bort gårdagens uppdatering. Går inte det skulle jag försökt göra om den. Det kan ju hänt något...

Kolla också CD:n, utan att installera den, på en annan dator att den inte innehåller något skräp. Det går ju att läsa den via Norton, Norman eller något annat pgm.

Vid något tillfälle har det faktiskt hjälpt mig att bara starta datorn i felsäkert läge en gång och sedan starta om den igen. Den löste problemet själv utan att jag behövde göra något!

Lycka till och återkom.

Peter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-03, 17:24
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Jag skulle nog köra den i Felsäkert läge och göra en Systemåterställning på ett tidigare datum.

Hoppas att det löser sej


Barbro
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-03, 19:01
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Citat:
Ursprungligen postat av babsan
Jag skulle nog köra den i Felsäkert läge och göra en Systemåterställning på ett tidigare datum.
Smart. Tänkte jag inte på. Tänker fortfarande i gamla Win 98-termer där man måste ta bort grejer manuellt... Men det räcker ju med att backa ett par dagar om det finns en ås-punkt där.

Peter
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-03, 20:28
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Jag sökte på MS efter felmeddelandet på fotot och det kan vara en hel del olika problem beroende på vilken dator/processor/minne/osv osv det gäller.
Troligen är det en felaktig drivrutin till en ny hårdvara eller så är det ett trasigt minne.

Kolla på

http://search.microsoft.com/results....UAL+0X000000D1

och se om det är något som verkar stämma in på din pc.

Om man googlar på samma felmeddelanden så finns det hundratals trådar i ämnet men inget genomgående svar, det tycks kunna vara lite av varje tyvärr.

Pröva att koppla bort datorn från nätet och avaktivera antivirus och brandvägg, starta om och kolla, det skadar inte och det är program som ofta jävlas.

//PO
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-04, 11:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Tack för alla svar! Läste dina tips noga PO. Blev klokare - och ändå inte. Har inte startat om i felsäkert läge ännu. I stället har jag startat om datorn ett flertal gånger, med dåligt resultat. Sent igår kväll startade jag om datorn igen utan att skärmen blev blå! Körde en defrag, som verkligen behövdes. Defragen tog väldigt lång tid, och datorn blev inte blå. Idag har jag inte testat - jag är som strutsen - vill inte veta om den funkar eller inte. Ska kolla senare i helgen. Hoppas verkligen allt fungerar eftersom jag har en del bra bilder där.

Tack alla än en gång! Lovar höra av mig om den fortfarand är tokig.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-04, 17:06
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Kör scandisk och töm alla tempfiler också. Det skulle kanske inte göra ont att låta Norton eller motsvarande göra en totalscan på disken också.

Och nästa gång du får igång burken, ta en back-up på allt som är viktigt!!!!

Och kolla den där CD:n du skulle kopiera....

Peter

Senast redigerad av Peter den 2006-08-04 klockan 17:09. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-04, 19:24
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Hej!
Jag är totalt datordum men han jag bor med är duktig.Han säger att du ska sända all information som står under Teknisk information till Microsofts hemsida så ska du kunna få hjälp.Hoppas det går bra! Pia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-04, 23:05
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Hej!!
Eftersom du säger att du installerat uppdateringar, är det förmodligen de som orsakat felet!! Vid uppstart tryck på F8, efter att den första texten försvinner. Välj i menyn "senast fungerande konfiguration", vilket borde återställa datorn så som den var innan du uppdaterade. Lycka till Marie
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-05, 22:02
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Björn Datordoktorn svarar:
Ja, det där har även jag drabbats av. Om man läser felmeddelandet står ordet "IRQ" i meningen. Det är inget fel i datorn egentligen, det är operativsystemet (Windows XP) som klagar. I det här fallet att interrupen (IRQ= Interrupt ReQuests) inte räcker till eller blir fel. (konflikt).

1) Prova att starta om i felsäkert läge, använd tangent F8 vid start av maskinen för att komma till den funktionen. Kör en start i felsäkert läge och låt maskinen bota klart, starta sedan om som vanligt Detta kan funka.
Eventuellt kan man gå in i kontrollpanelen (i felsäkert läge) och se vad som döljer sig där, om man ser något uppenbart fel. Ger någon komponent felmeddelande, tag bort den och starta om. Den kommer tillbaka då och förhoppningvis på rätt sätt.

2) Om man maskinen fortfarande inte vill och om ägaren kan lite om datorer (kräver att man lyfter på locket på datorn så att säga): Stäng av maskinen, plocka ut alla kort i slottarna utom det som behövs (grafikkortet). De som man kan försöka att ta ut tillfälligt är extra ljudkort, usb-ports-kort, etc. Starta om maskinen med minimalt antal grejer i sig och se vad som händer. Gissningsvis brukar detta funka, plocka sedan tillbaka kort efter kort (med avstängd dator och ett kort åt gången) och starta om. Bara en sån sak som att byta plats på kort i burken kan göra susen......

Jag har haft moderkort med 6 slottar som jag alla nyttjat, ex. extra ljudkort, nätverkskort, usb-kort, raid-kort. Ett äldre kort för Athlon XP har knasat med för mycket lull-lull i sig. Nu har jag ett nyare kort och det funkar som synes.

Det där som står om "dumpning av minnet" tror jag är att maskinen sparar information om i vilket tillstånd maskinen var i exakt när den kraschade. Bra information för en tekniker, kanske.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-06, 16:11
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
1) Prova att starta om i felsäkert läge, använd tangent F8 vid start av maskinen för att komma till den funktionen. Kör en start i felsäkert läge och låt maskinen bota klart, starta sedan om som vanligt Detta kan funka.
Eventuellt kan man gå in i kontrollpanelen (i felsäkert läge) och se vad som döljer sig där, om man ser något uppenbart fel. Ger någon komponent felmeddelande, tag bort den och starta om. Den kommer tillbaka då och förhoppningvis på rätt sätt.
Det är väl ung samma idé som skrev om ovan och det har fungerat för mig tidigare...

Citat:
2) Om man maskinen fortfarande inte vill och om ägaren kan lite om datorer (kräver att man lyfter på locket på datorn så att säga): Stäng av maskinen, plocka ut alla kort i slottarna utom det som behövs (grafikkortet). De som man kan försöka att ta ut tillfälligt är extra ljudkort, usb-ports-kort, etc. Starta om maskinen med minimalt antal grejer i sig och se vad som händer. Gissningsvis brukar detta funka, plocka sedan tillbaka kort efter kort (med avstängd dator och ett kort åt gången) och starta om. Bara en sån sak som att byta plats på kort i burken kan göra susen......
Äähhhhhhh...! Phuuuu.... Om jag varit extremt desperat hade kanske jag också gjort så här. För det är inte alls omöjligt att det kan avhjälpa felet! Men jag hade undvikit det i det längsta... Man måste intallera om varje kort man plockat ur! Och ev hämta hem nya drivrutiner osv...

De flesta komponenter idag är rätt okänsliga för statisk eletricitet, men det beror också på hur gammal datorn är.... Det kan krävas att man är jordad osv när man ska börja ratta med korten... Jag hade till varje pris försökt undvika att börja plocka ur kort...

Burken fungerade ju senast du startade den. Starta den igen och be en kort bön till Zeus, och några andra favoritgudar, att den fungerar igen och ta sedan direkt totalbackup på alla viktiga filer. Inte en, ta två...! "Blås" disken sedan och gör en total ominstallation... Det tar större delen av en dag att fixa men det är det värt. Efter det är burken ren igen... Under förutsättning att du inte råkat ut för ett HW-fel. Men det låter osannolikt som du beskrivit det hela.

Peter
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-08-06, 21:38
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Mitt tips var inte från mig personligen utan från svågern..........så jag frånsäger mig ansvaret vad som händer! Han brukar för det mesta vara datakunnig!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-08-06, 22:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Jag har funderat och tänkt och försökt komma ihåg vad det var som gjorde att jag hade detta problem för en (ganska lång) tid sedan.
Jag har kommit fram till att det måste ha varit då jag hade ett raid-kort för att få in flera hårddiskar. Det var tydligen en bugg som gjorde att vissa raid-kort inte fungerade som de skulle mot Win XP.
Om du alltså har ett raid-kort så kan du testa att plocka bort det om du inte redan har funnit en lösning. Tyvärr minns jag inte fabrikatet på kortet, jag sålde det till en kompis som körde Linux där det fungerade och så köpte jag ett nonamekort på Clas Ohlsson eller liknande.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-08-07, 21:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Än en gång ett superduperstort tack till alla som kommit med förslag. Idag har jag jobbat från struldatorn utan problem, kippade efter andan de första minuterna, men det gick vägen. Det enda jag gjort är att radera filerna som kopierades över från CD-skivan, och kört en defrag. Kanske var det någon av dessa åtgärder som gjorde susen. Låter konstigt, jag vet. Ska kanske inte ropa hej än. Lite hej ropar jag i alla fall: hej!

Tack alla!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-08-07, 21:37
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Som en liten tröst kanske jag ska skriva att jag använde datorn 4-5 månader med dump av minne med jämna mellanrum, det enda som jag gjorde under den tiden var att jag raderade filen med dump som kom för varje gång eftersom hårddisken annars blev full. Till slut lessnade jag på att datorn vid några tillfällen hade dött då jag behövde komma åt den utifrån. Tänk bara på att spara ditt jobb lite oftare än vanligt så ska det inte vara något större problem.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-08-09, 15:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Citat:
Tänk bara på att spara ditt jobb lite oftare än vanligt så ska det inte vara något större problem.
Tack för några lugnande ord! Håller Ctrl+S nedtrykt hela tiden nu.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-08-09, 15:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Håller Ctrl+S nedtrykt hela tiden nu.
Jag har hört att bokstaven c kan försvinna när man gör så. Så se upp
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-08-09, 15:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag har hört att bokstaven c kan försvinna när man gör så. Så se upp
Jäklar också, den försvann direkt! Vart är vi på väg?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-08-09, 22:06
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Dump av fysikt minne - HJÄLP!

Med risk för att måla fan på väggen.. En windows-pc som får blåskärm mår inte alls bra, det är inte för inte som fenomenet kallas BSD, Blue Screen of Death. Minnesdumpen är Windows standardförsök att rädda vad som räddas kan innan det stoppar helt, det är felmeddelandet nedanför som i bästa fall beskriver vad som hänt och ev. kan leda till rätt åtgärd. XP har dock fått en viss "läkningsförmåga" och kan ibland självt rätta till fel med en omstart eller två (om det nu inte är ett rent hårdvarufel.)
Spara ofta är helt rätt men framförallt på en annan disk/cd än C:

//PO
-luttrad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT