Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-08, 22:31
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Inrikesflyg

Hej!
Sitter och planerar sommarens resa!
Inget är riktigt bestämt än men vi spånar vilt. Charter, flygstol och nu det senaste flyg till Aten och vidare med inrikesflyg till Paros eller Naxos. Ev dit till ena ön och hem från den andra. Nu till min undran; hur är det egentligen att flyga inrikes i Grekland? Tänker främst på storleken på plan/säkerheten. Jag är väl inte den mest kaxiga när det gäller att flyga!
Tar tacksamt emot synpunkter!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-09, 01:48
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Inrikesflyg

I allmänhet går det ganska bra att flyga inrikes ut och ifrån öarna. Antalet kraschade plan är inte många alls per år. Inga alls faktiskt om jag har rätt uppgifter
Så säkerhetsmässigt verkar det inte vara några problem, men ärligt talat så är känslan delad när det hoppar och far i luften och går på tvären in för landning om det vill sig med väder och vind. Som tur är så händer det inte varje gång.
Är man väldigt lättskrämd så kanske man ska låta bli men det är som sagt inte osäkert på det viset.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-09, 09:58
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Inrikesflyg

Vi flög mellan Aten och Naxos i höstas och jag blev positivt överraskad. Tyckte det var väldigt smidigt, 40 minuters flyg jmf med 5 timmars båtresa. Planen till Naxos är ju små, tror de tar 37 passagerare, men det kändes helt ok ändå

När vi skulle tillbaka till Aten på hemresan så blåste det ordentligt, men det gick väldigt bra ändå. Jag hade däremot inte velat åka båt den dagen, tror att vissa båtar var inställda den dagen enl taxichauffören som skjutsade oss till flygplatsen.

Så jag flyger gärna ut till öarna nästa gång!

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-09, 10:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Inrikesflyg

Våra erfarenheter av det Grekiska inrikesflyget är enbart positiva. Förvisso är det till vissa öar små flygplan, detta baserat på de korta rullbanorna, men planen är moderna och bra. Tvåmotoriga propellerplan med turbopropdrift av typen ATR-43 eller De Havilland Dash -8-100. Båda planen har plats för cirka 40 passagerare.

Den enda flygplatsen som var lite kuslig, det var den på Kastellorizo. 770 meters rullbana som inledes och avslutas med branta stup. Vi kände oss lite som backhoppare när vi lyfte från Kastellorizo...

Notera dock att det alltid lönar sig att boka i god tid enär platsantalet är begränsat.

Arne och Birgitta

Direkt från Paleochora i skönt sommarväder på kretas sydkust
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-09, 10:21
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Inrikesflyg

Tack för snabba svar! Får diskutera med gubben!
Jag har hittat flyg för 3700:- per person ToR. Vet ej om det är ett bra pris, kanske är vi lite sent ute.
MickeKöping; det låter ju betryggande att inga plan har störtat i år! Haha!

Ha en skön helg alla, var ni än befinner er!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-09, 12:03
Ingrid Gunillas avatar
Ingrid Gunilla Ingrid Gunilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 51
Standard Sv: Inrikesflyg

Upptäckte i höstas att man kan beställa biljett direkt till Naxos från Oslo med SAS. Det verkar som om SAS nyligen har ingått avtal med Olympic Air om samarbete, vilket innebär att man kan boka Oslo-Köpenhamn-Naxos (och omvänt) och checkar in bagaget direkt. Min biljett hem från Naxos den 12 juni i år kostar då bara 2.500 NOK (som nu är mindre värt än svenska!). I värsta fall kostar annars bara biljetten Aten-Naxos ca 1.000 NOK.

Och det är helt lugnt att flyga med de små planen, säger en tidigare mycket flygrädd Gunilla. Lycka till!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-09, 16:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Inrikesflyg

Sedan ett antal år tillbaka har SAS ingått ett samarbetsavtal med såväl Aegean som Olympic innebärande att det går utmärkt att göra genomgående bokningar. Aegean flyger för övrigt från Stockholm direkt till Athen ett par dagar i veckan. Star Alliance heter samarbetet.

Vi har använt oss om denna flight vid ett flertal tillfällen.
Det är bra priser för den som bokar i god tid.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-09-25, 22:00
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Inrikesflyg

Återupptar tråden!! I somras blev det charter till Parga. Inte så dumt men nu är det dags att planera för nästa greklandsresa. En liten fråga...när släpps tiderna till inrikesflygen? Vet bara att man måste boka i god tid, men lite svårt när jag inte har en aning när det är dags att boka!! Någon som kan hjälpa mig?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-09-25, 22:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Inrikesflyg

Jeg vet ikke når du kan booke, men meld deg på "newsletter" fra de greske flyselskapene, det er ofte veldig gode tilbud på dem.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-09-25, 22:31
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Inrikesflyg

Tack för tipset! Har precis registrerat mig! Tanken är att jag ska boka en genomgående biljett Köpenhamn-Aten-Naxos eller Paros. Frågan är hur länge jag vågar vänta...har hittat hyfsat billiga biljetter till Santorini via annat bolag. Det får kanske bli det istället och sen båt därifrån. Går ju bra det också men är lite sugen på att testa inrikesflyget.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-09-27, 16:59
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Inrikesflyg

Hej igen!
En konkret fråga...när brukar aegan släppa biljetter till inrikesresorna? Någon som vet mer exakt eller på ett ungefär kanske?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-09-27, 18:29
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Inrikesflyg

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Hej igen!
En konkret fråga...när brukar aegan släppa biljetter till inrikesresorna? Någon som vet mer exakt eller på ett ungefär kanske?
Vet inte exakt. Nu verkar de bara ha släppt till mars ännu vad jag kan se.
Men förra året bokade jag våra sommarbiljetter från Arlanda till Kalamata i oktober. Så de kommer nog snart! Jättebilligt bokade vi då: 713 kr p/p tur o retur!
Fast sen tillkommer ju bagage för lika mycket förstås...

Katitzi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-09-27, 21:48
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Inrikesflyg

Tack! Ska hålla utkik nu och hoppas att det inte dröjer!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT