Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-24, 09:59
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Honung

Hejsan
Jag köper alltid flytande honung när jag är i Grekland. Ibland stannar vi vid vägkanten någonstans och handlar av någon gumma som säljer och ibland blir det i någon affär eller saluhall (Chania). Det är underbart gott att ringla på en äpplepaj, ugnsgratinerade rödbetor eller bara äta till tjock yoghurt.
Nu till mitt problem. Min senaste införskaffade burk som jag köpte i Chanias saluhall i höstas har stelnat. Jag kan fortfarande använda den typ i te men den går ju inte att ringla längre.
Vad har hänt? och kan man få den lös igen?

Åse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-24, 10:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Honung

Stelnad (kristalliserad) honung kan återfå sin flytande konsistens genom försiktig uppvärmning i 40-60 gradigt varmt vatten. Ej mer.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-24, 18:09
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Honung

Tack för svaret Arne. Vet du varför det händer ? (så att jag kan undvika att göra om samma misstag)
Åse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-24, 18:17
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Honung

Nja, min far- salig i åminnelse- var biodlare på fritidsbasis. Detta till villagrannarnas förtret. När bisvärmen rymde och satte sig i grannens äppelträd, då hade de ej svårigheter att hålla sig för skratt!

Alltnog, honungens konsistens samt kristallisering hör samman med var de idoga bina samla sin nektar. Skogshonung kristalliseras snabbt, blom- och rapsfält giva honung som svårligen låter sig kristalliseras.

Ljunghonungen kristalliseras väldigt snabbt.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-25, 09:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Honung

Vi har i bekanskapskretsen hobbybiodlare som levererar den mest fantastiska honung som går att uppbringa.
Jag har fått det här med flytande/fast honung förklarat men minns inte exakt. Men som Arne säger så förändras honung från flytande till fast över tid.
Det finns dock en metod som gör att flytande honung förblir flytande (men det är hur det går till jag inte minns)

Lars
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-25, 12:23
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Honung

Hej
Jag har fått omtalat av en Biodlare här på Kreta att äkta Timjanhonung ej kristalliserar sig snabbt många år skulle det ta. Men mycket som säljs under namnet timjanhonong är ej ren timjan, ofta även honung där bina varit i Pinjeträden.

Pinjeträds honungen är mycket god och lätt flytande men kristalliserar sig relativt snabbt. På sydsidan uppe i bergen ovanför Mirtys finns en underbar platå som heter Omalos som den vid vitabergen/Samara, kallas i folkmun lilla Omalos. På vägen upp dit så kör man genom Pinjeskog och i byn Symi på väg upp säljer dom sin berömda honung och där finns nästan bara Pinjeträd.
Ren Timjanhonung hittar man i Ag. Roumeli där bina varit inne i Samariaravinen sägs det.
Men oj så gott det är med Misitraost med honung.
Olle
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-25, 13:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Honung

...och alla vet väl att honung inte ska stå i kylskåpet...?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-03-25, 14:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Honung

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...och alla vet väl att honung inte ska stå i kylskåpet...?
Det borde väl alla veta men man vet aldrig. Honung får heller aldrig ges till barn under 1 år.

Själv har jag min egen leverantör direkt hem till dörren så grekisk honung är jag sällan utan. Varje gång min gode vän gör ett besök i sitt gamla hemland fylls förrådet på.


Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-03-25, 15:07
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Honung

Enligt en av Kretas äkta honungsmakare får bina inte bara nektar som de själv fixar utan en del odlare ger bina sockerlösning vilket påskyndar eventuell kristallisering.
Jag har flytande honung från ovannämnde och den är snart 3 år och fortfarande lika fin.
Äter du ingen honung eftersom du har honung som snart är 3 år??? kanske någon frågar sig, vilket ju är en berättigad fråga.
Jo ganska ofta. Förutom packning, vin, raki, ostar m m fanns det även utrymme för en dunk med honung i Volvon, när vi skulle återvända till Sverige.
Köpte förra året en burk uppe i by på väg mot Elafonissos men den honungen blev nästan som socker efter 6-7 månader och den hade inte riktigt den där djupa färgen som riktigt bra honung skall ha.
Jag värmde den försiktigt i en kastrull med ljummet vatten och den blev ganska hyfsad men kristalliserades snart igen med ett golv av socker i burken.

Ett tips är att göra honungstestet, vilket innebär att man tar honung i en sked och låter den rinna av densamma i en tunn stråle. Ju längre strålen är utan att den går av eller delas dessto bättre honung dvs sammanhängade lång stråle är lika med bra honung.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-03-26, 01:18
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Honung

Det är som Lars säger..honung som stelat har det oftast fuskat med och man har tillsatt socker...tyvärr!

Camilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-03-31, 11:34
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Honung

Hej
Tack för alla bra och hjälpsamma svar. Nu är honungen uppvärmd och åter flytande.
Åse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT